Megölheti a koronavírus a digitális bankokat?

Az amerikai Jefferies befektetési bank egy meglepő kutatási eredménnyel rukkolt elő a napokban. Felmérések szerint a Covid-19 megjelenése miatt érvénybe lépő lezárások hátrányosan érintik a digitális bankokat, míg a hagyományos bankoknak sikerült előnyt kovácsolni a váratlan helyzetből. Ezt a megállapítást az angol piac elemzéséből származó eredményükre alapozzák.

A fintech piacot figyelemmel követők között általános hit, vagy meggyőződés, hogy a vírus megjelenése nyomán fellépő korlátozások pozitív hatást gyakorolnak a digitális bankokra. Ez az elmélet erős alapokat talál a józan ész talaján, hiszen a korlátozások elsősorban az aktuális és potenciális ügyfelek szabad mozgását érinti, vagyis éppen a digitális megoldások felé tereli a keresletet. Ezt az álláspontot állítja pellengérre a Jefferies elemzésükben.

A SimilarWeb adataira és saját becsléseikre támaszkodva vizsgálták meg az angol banki alkalmazások letöltési és bejelentkezési adatait 2019 és 2020 júniusa között. A banki alkalmazásokat három csoportba sorolták: hagyományos angol bankok, többcsatornás bankok és digitális bankok kategóriákba. 

A havi letöltések számában mind a három típusú bank csökkenő trendet mutat a vírus megjelenése óta, azonban a csökkenés nagyobb arányban sújtotta a kizárólag digitális térben értékesítő szereplőket. A hagyományos bankok február óta havi 1,2 – 1,3 millió letöltésről 700 ezer letöltésre estek vissza, mialatt a digitális bankok havi 700 ezer letöltésről 350 ezer környékére csökkentek. A többcsatornás bankok letöltési számai megragadtak a havi pár tízezer letöltésnél. Mindez azt jelenti, hogy hagyományos bankok piaci részesedése a letöltések számában enyhe pozitív trendet mutat, a digitális bankok trendje csökkenő, míg a többcsatornás bankok helyzete lényegében változatlan maradt.

Nem meglepő, hogy az alkalmazások telepítésében is azonos trendeket látunk: a hagyományos bankok piaci részesedése 79,6 százalékról 80,5 százalékra nőtt, a digitális bankoké 14,2 százalékról 13,2-re csökkent, a több csatornás bankoké pedig 6,2 százalék után jelentős változás nélkül 6,3 százalékon állt 2020 júniusában.

Egy harmadik mutatóban is a hagyományos bankokat találták jobbnak. A vásárlói elkötelezettséget mérő, az alkalmazást naponta megnyitó felhasználók arányában is számottevő előnyt mutatnak a hagyományos bankok a digitális bankokkal szemben. Míg előbbi csoport felhasználóinak 13-14 százaléka nyitja meg naponta a banki alkalmazást, addig a digitális bankok 11-12 százalék közötti arányt tudnak csak felmutatni. Érdekesség, hogy ebben a mutatóban a többcsatornás bankok szerepeltek a legjobban 14 százalék feletti értékkel.

Az eredményeknek számos magyarázata lehet. Az egyik szerint a Covid-19 kényszeríthetett sok, a hagyományos bankolást preferáló ügyfelet arra, hogy letöltse bankjának alkalmazását és ott intézze pénzügyeit. Egy másik magyarázat szerint a jelentősebb digitális bankok marketing kampányai nem hozták a kívánt eredményeket ebben a váratlan és új piaci környezetben. Az esetleges narratívák potenciális igazságtartalma mellett, vagy ellenére, az mindenképp elmondható, hogy néhány hónap trendje alapján lehetetlen egy szilárd konklúziót megállapítani, így a címben megfogalmazott kérdésre sem lehet egyértelmű választ adni.

Forrás: Altfi

Görög Szabolcs