Az online számlanyitási tesztünk harmadik állomása a MagNet Bank volt, ahol lakossági és egyéni vállalkozói számlákat nyitottunk. A számlákat web-en keresztül videós azonosítással tudtuk megnyitni egy gördülékeny és gyors folyamatban. A teszt végeztével azonban hiányérzet maradt bennünk, mert az online megnyitható számlák erősen korlátozottak a teljes termékpalettához képest.
Harmadik alkalommal jelentkezünk a magyar bankok online számlanyitási folyamatainak tesztelésével. A cikksorozat célja, hogy segítsünk eligazodni azoknak, akik online bankolási lehetőségeket keresnek a magyar bankszektorban. Elsőként a Gránit Bank folyamatait értékeltük, majd a K&H-nál szerzett tapasztalatokat osztottuk meg. Ezúttal pedig a MagNet Banknál tett virtuális látogatásról adunk számot.
Online számlanyitás a MagNet Banknál
A MagNet Bank számlák megnyitása során felemás érzéseink voltak. Egyrészről egy egyszerű, egységes és stabil online számlanyitási folyamatot hoztak létre az elérhető számlatermékekre, amely során még az sem volt zavaró, hogy nem mobilalkalmazásra, hanem web-re volt kialakítva. Másrészt, a bank honlapján meghirdetett számlák közül csupán egy-egy lakossági- és vállalkozói számlát lehet online megnyitni. Minden további forint alapú számla esetén bankfiókba kell ellátogatni, amely a MagNet Bank esetén erősen korlátozó tényező.
A bank mind a lakossági ügyfelek, mind pedig egyéni- és társasvállalkozások számára kínál jól strukturált, különböző igényekre szabott termékeket. Ezeket a magyar viszonyokhoz képest átláthatóan és érthetően mutatja be a honlapján, ahol még egy összehasonlító funkció is segíti a felhasználókat. Ezt a házifeladatot példásan végezte el a MagNet Bank, emiatt pedig különösen keserű, hogy online csupán két számlája nyitható meg a sok közül.
Lakossági és egyéni vállalkozói számlanyitás videóbankos azonosítással
A teszt során mindkét online elérhető számlacsomagot megnyitottuk – egy lakosságit és egy egyéni vállalkozóit. A két folyamatot ezúttal nem elemezzük külön, mert kisebb eltérésektől eltekintve egyformák. Az online számlanyitás web-en keresztül végezhető el videóbankos azonosítással. Alternatívaként bankfiókban is be lehet fejezni a szerződések aláírását, de értelemszerűen nem ezt az opciót választottuk. Mind a lakossági, mind pedig az egyéni vállalkozói számla megnyitása pontosan ugyanazokon a lépéseken visz keresztül, ésszerű különbségekkel, ami az adatbekéréseknél jelentkezik – az egyéni vállalkozói számlához szükséges megadnunk vállalkozói adatainkat is. A folyamat egyszerű, azonban előzetesen kevés tájékoztatást kapunk annak menetéről.
A számlanyitás telefonszám verifikációval kezdődik, bankkártya és számlák kiválasztásával folytatódik, majd adategyeztetéssel és beazonosítással egybekötött szerződéskötéssel végződik. Ami különösen tetszett a MagNet Bank megoldásában, hogy pofonegyszerű volt a forint számla mellett egyéb devizákban is számlát nyitni. A megnyitandó számlákat egy külön lépésben lehetett kiválasztani, akár egyszerre többet is. Még arról is érkezett automatikus figyelmeztetés, hogy a kiválasztott devizaszámlának egyedi díjazása van, amit az eredeti forint számla díjain felül kell értelmezni. A kondíciókat egy linken keresztül lehetett elérni, ez azonban egy nehezen átlátható felületre vezetett, amin nehéz eligazodni.
A számlákat bankkártya nélkül is meg lehetett nyitni, ami pozitívumként értékelhető, mivel nincs rá mindenkinek szüksége, és így megspórolhatóak a kártyadíjak. Az adategyeztetési felületek átláthatóak és könnyen értelmezhetőek bárki számára, ezért ezek a lépések gond nélkül elvégezhetőek. A szerződéskötési feltételek megismerése azonban a devizaszámlák kondícióihoz hasonlóan kihívást jelentenek. A dokumentumok közzétételén mindenképp lehetne még javítani. A feltételek elfogadása és a szükséges nyilatkozatok megtétele után a beazonosítás és a szerződéskötés van hátra. Itt lehet választani videóazonosítást vagy bankfióki szerződéskötést.
Videóazonosítás és az elektronikus csatornák beüzemelése
A videóazonosításra csupán pár percet kellett várakozni. A kapcsolat létrejöttét követően pedig kb. 15 percet vett csak igénybe. Az azonosítás gördülékeny és problémamentes volt, az azonosítást végző szakember felkészült és jól tájékozott. A hívás végeztével az elektronikus csatornákhoz is megérkeztek a szükséges azonosítók és belépési kódok, amelyeket fennakadás nélkül lehetett aktiválni. A videóhívás során tájékoztatást kértem a lakossági és az egyénivállalkozói netbankok összekapcsolhatóságáról, hogy egy felületről lehessen kezelni a két entitást. Az összekapcsolást bármelyik netbankból lehet kérvényezni, ehhez az ügyfélszolgálatnak kellett egy üzenetet írni. Pár napon belük megérkezett a válasz, és a netbankokat gond nélkül összekapcsolták.
Az online számlanyitás értékelése
A termékekről és szolgáltatásokról szóló előzetes tájékoztatók jó minőségűek és nagyban segítik a potenciális ügyfeleket az eligazodásban. Sajnos azonban a számlák döntő részét csak személyesen lehet megnyitni, így aki online szeretné a számlanyitást elvégezni, annak kevés választása marad. Az online folyamat csak web-en keresztül végezhető el videóazonosítással, vagyis nem teljesen automatizált, emberi beavatkozást igényel. Ez azonban egy jól működő egységes folyamat, nem vezet át további felületre vagy eszközre.
A forint számla mellett további devizaszámlák megnyitása is lehetséges. A szerződéskötés gördülékeny, az azonosítással együtt is csak 15 percet vesz igénybe. A tájékoztatók és kondíciók átláthatóságán és közzétételén azonban lehetne még javítani. Az elektronikus csatornák, a netbank és a mobilbank, beüzemelése problémamentes, az azonos tulajdonoshoz tartozó felhasználók összekapcsolását is egyszerűen megoldják.

Címlapkép: depositphotos