Ha 2023 volt az az év, amikor a generatív mesterséges intelligencia betört a köztudatba, akkor 2024 lett az az év, amikor elkezdett értéket teremteni. A Fintech Sparks 2024-es évösszefoglaló kiadványában kiemelt szerepet kaptak a mesterséges intelligencia fejlemények.
Egy McKinsey-kutatásban a megkérdezett vállalatok 65 százaléka használ már generatív mesterséges intelligenciát – közel kétszer többen mint egy évvel korábban. Világviszonylatban a nagyvállalatok döntéshozóinak 54 százaléka alkalmazott már generatív mesterséges intelligencia megoldást – Kína 83 százalékával kiemelkedik a mezőnyből.
A piac az előrejelzések szerint 2024-ben 36,06 milliárd dollárt ért, 2030-ra pedig 356,10 milliárd dollárra nőhet a mérete. Közel 32 milliárd dollár befektetést vonhattak be a területen aktív vállalkozások 2024 során Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben.
Fokozódik a mesterséges intelligencia verseny
Az OpenAI ChatGPT megoldása szinte a szinonimája a generatív mesterséges intelligenciának. Miért is ne lenne? Idénre egymilliárd felhasználót célzott meg az alkalmazás és könnyen el is érheti. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a piac tétlenül nézi, ahogy az OpenAI terjeszkedik. 2024-ben egyre többen szálltak már be a versenybe.
Ilyen volt a Google és a Gemini, az Anthropic és a Claude, az X és a Grok, illetve a Meta és a Llama párosa.
Lezárult a vadnyugati időszak
Az Európai Unióban 2024. augusztus 1-jén hatályba lépett a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály, azaz az AI Act. A cél a mesterséges intelligencia megbízható módon történő fejlődésének elősegítése, kiemelt figyelemmel az Európai Unióban élők érdekeinek védelmére.
Kockázatalapú besorolás: a mesterséges intelligencia rendszereket kockázat alapján sorolják kategóriákba. Megkülönböztetve elfogadhatatlan, magas, korlátozott és minimális kockázatú megoldásokat.
Irányítás és végrehajtás: olyan irányítási keret jött létre létre, amely meghatározott szervezeteket és hatóságokat jelöl ki a jogszabály betartásának felügyeletére.
Általános célú mesterséges intelligencia: az általános célú mesterséges intelligencia rendszerekre (például a nagy nyelvi modellekre) különleges átláthatósági követelményeket határoztak meg.
Tiltott gyakorlatok: a törvény kifejezetten tilt bizonyos, elfogadhatatlannak ítélt gyakorlatokat. Ezek közé tartoznak többek között a manipulatív technikák, a sebezhetőségek kihasználása, a biometrikus kategorizálás és profilozás valamint a társadalmi pontozási rendszerek.
Átláthatóság és emberi felügyelet: a jogszabály hangsúlyosan kezeli az átláthatóság és az emberi felügyelet fontosságát, az emberi beavatkozás lehetőségét és a mesterséges intelligencia szerepének feltüntetését a szolgáltatásnyújtásban és tartalomgyártásban.
Büntetések: a szabálysértések jelentős bírságokat vonhatnak maguk után – a büntetés összege elérheti a 30 millió eurót vagy a szankcionált gazdasági szereplő előző pénzügyi évében elért globális forgalmának a 6 százalékát, attól függően, hogy melyik a magasabb.
Mozgalmas év a pénzügyi szektorban
Folyamatosan érkeznek az újítások a hagyományos pénzügyek és a fintech területein is. Ezek teremtenek erős alapot azon várakozásra, amely szerint a pénzügyi GenAI megoldások 12 milliárd dollárnyi értéket teremthetnek 2033-ra.
- A Klarna felére csökkenti munkavállalói számát a mesterséges intelligencia segítségével
- A Revolut AI-alapú asszisztenst vezet be 2025-ben
- A BBVA a felsővezetők GenAI-továbbképzésére indított programot
- A Lunar hangalapú GenAI-asszisztensről rántotta le a leplet
- A MasterCard GenAI-asszisztensek sorát vezette be kínálatába
- A Bank of America-nál az AI-szabadalmak száma 94 százalékkal nőtt 2022 óta
- Az eToro mesterséges intelligencia által generált reklámkampányt indított
- A JPMorgannél minden új alkalmazott AI-képzést kap
Egy erősödő trend: mesterséges intelligencia alapú ügynökök
A mesterséges intelligencia ügynökök megjelenése és térnyerése a pénzügyi szektorban az egyik meghatározó jelenség lehet a jövőben. Olyan szoftverekről van szó, amelyek képesek kapcsolatba lépni a környezetükkel, adatokat gyűjteni, és az adatokat arra használni, hogy előre meghatározott célok elérése érdekében saját maguk által meghatározott feladatokat hajtsanak végre. Emberek tűzik ki a célokat, de az AI ügynökök önállóan választják ki a legjobb műveleteket, amelyeket a célok eléréséhez végre kell hajtaniuk.
Egy ügyfélszolgálati ügynök, amely komplexebb kérdésekre ad válasz, automatikusan különböző kérdéseket tesz fel például az ügyfélnek, információt keres a belső dokumentumokban, és egy végső megoldást ad válaszként. Az ügyfél válaszai alapján eldönti, hogy meg tudja-e oldani a problémát, vagy átadja azt egy embernek.
Egy új evolúciós lépcsőfokot is jelent az AI ügynökök megjelenése. Eleinte a mesterséges intelligencia csak egy eszköz volt egy termék vagy szolgáltatás formájában. Később társszerző logikával egy javaslatokat adó, de szabadon nem tevékenykedő entitás lett. Az ügynöki megközelítés az eddigiekhez képest a legnagyobb szabadságot adja a modelleknek, és egyben a legkényelmesebb a felhasználóknak is.
(Címlapkép: Depositphotos)