Magasba emeli a nagy cégeket az AI – a kisvállalatok lemaradnak

A mesterséges intelligencia (AI) szélesíti a nagy- és kisvállalatok közötti termelékenységnövekedés-beli szakadékot, elősegítve a nagyobb cégek felemelkedését. A nyertesek azok a társaságok, amelyek képesek hatékonyan skálázni a technológiát és csökkenteni az emberi munkaerőhöz kapcsolódó költségeket.

Míg a nagyvállalatok termelékenysége folyamatosan javult az OpenAI ChatGPT modelljének 2022-es megjelenése óta, a kisvállalatoknál csökkenés volt tapasztalható ebben az időszakban – mutatott rá a Wells Fargo részvénystratégája, Ohsung Kwon a napokban a bank ügyfeleinek küldött jelentésében.

Míg legnagyobb ötszáz amerikai tőzsdei cégnél (S&P 500 index vállalatai) az egy munkavállalóra jutó reálbevétel 5,5 százalékkal emelkedett a ChatGPT megjelenése óta, addig a Russell 2000 kisvállalati indexben szereplő társaságoknál átlagosan 12,3 százalékkal csökkent a mutató Kwon számításai szerint. Az elemző jelentésében megjegyezte ugyanakkor, hogy vannak az átlagtól eltérő trendek egyes fogyasztási, ipari és pénzügyi piacokon.

A részvényárfolyamok tükrözik az eltéréseket

Az eltérés magyarázataként az elemzés kiemeli, hogy a mesterséges intelligencia területén elért áttörések az idén arra késztették az olyan nagyvállalatokat, mint például az Amazon, hogy teljes mértékben a technológiára koncentrálják erőforrásaikat – feltárják azokat az emberi szerepköröket, amelyeket a AI alapú eszközökkel helyettesíthetnek. Ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményeként a termelékenység jelentős mértékben nőtt ezeknél a cégeknél.

A termelékenységnövekedés-beli különbségeket jól tükrözi az S&P 500 és a Russell 2000 kisvállalati index teljesítménye: széles piaci index 74 százalékkal emelkedett a ChatGPT 2022-es indulása óta, míg a Russell csak 39 százalékkal.

Jelentős létszámleépítések

A Világgazdasági Fórum (WEF) 2025 elején közzétett felmérése már előrevetítette ezt a trendet: a nagy multinacionális vállalatok nagyjából 40 százaléka jelezte, hogy várhatóan csökkenti a munkaerő létszámát azokon a területeken, ahol a mesterséges intelligencia automatizálhatja a feladatokat.

Az idén több nagyvállalat jelentett be nagy, esetenként történelmi léptékű létszámcsökkentést, köztük a Target, a Meta, a Starbucks, az Oracle, a Microsoft és az UPS. Ezek a társaságok többnyire a működés és a növekedési stratégia korszerűsítésére irányuló erőfeszítéseket említették a leépítések okaiként, de sokan a mesterséges intelligenciát jelölték meg az emberi munkavállalói szerepkörök mostani vagy jövőbeni megszüntetésének egyik okaként.

Robotok váltják az embereket

Az Amazon vezető szerepet tölt be a robotok telepítésében a létesítményeiben. Ez az e-kereskedelmi óriás szerint csökkenti a költségeket és javítja a szállítási időket. A New York Times októberben arról számolt be, hogy az Amazon vezetői úgy vélik, a vállalat jó úton halad afelé, hogy több mint félmillió munkahelyet robotokkal váltson fel, ami véleményük szerint körülbelül 30 centet takarít meg minden egyes terméken, amelyet az Amazon kiválaszt, becsomagol és kiszállít az ügyfeleknek. A Morgan Stanley úgy véli, hogy az Amazon robotikai erőfeszítései 2027-re 2 és 4 milliárd dollár közötti megtakarítást jelenthetnek a vállalatnak.

A Klarna – amely az egyik legátláthatóbb az AI bevezetésének létszámra gyakorolt hatását illetően – mintegy 40 százalékkal csökkentette munkaerő-állományát, részben az AI-beruházásaival összefüggésben.

Javuló hatékonyság

A globális kiberbiztonság-technológiai vállalat, a CrowdStrike májusban jelentette be, hogy a globálisan foglalkoztatott létszám 5 százalékkal csökken a AI hatékonyságnövelő hatása miatt. Jelezték továbbá azt is, hogy a technológia „ellaposítja a felvételi görbét”, azaz a jövőbeni növekedéshez kapcsolódó munkaerőigény is a korábbiaknál jóval mérsékeltebb lehet.

Az IBM vezérigazgatója előrejelzése szerint 2028-ra a nem ügyfélkapcsolati pozíciók 30 százaléka szűnik meg. A Wall Street Journalnak pedig korábban azt nyilatkozta, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotok 200 HR-alkalmazottat váltottak fel, felszabadítva a beruházásokat, hogy több embert lehessen felvenni az értékesítés és a programozás területén. Más vállalatoknál – például a Palo Alto Networks-nél, a Walmar-nál és a McDonald’s-nál az AI-t a profitabilitás növelésére használják.

A számok nem hazudnak

Mindeközben az Intuit QuickBooks Small Business Insights szeptemberi, ötezer amerikai, kanadai, brit és ausztrál kisvállalkozás körében végzett felmérése szerint ezeknek a cégeknek a 68 százaléka integrálta a mesterséges intelligenciát a napi működésébe. A felmérés résztvevőinek nagyjából kétharmada számolt be a termelékenység növekedéséről az AI bevezetésének hatásaként.

A mért adatokhoz, bejelentésekhez és a felmérés eredményeihez a Wells Fargo részvénystratégája annyit fűzött hozzá jelentésében: „a számok nem hazudnak”.

(Forrás: CNBC)

(Címlapkép: Depositphotos)