Letaszították trónjáról a PayPalt

Óriási fejlemény a tőzsdéken: a Nubank túszárnyalta a PayPalt piaci kapitalizáció tekintetében. A PayPal évtizedek óta a fintech szektor sztárja, az utóbbi években azonban nehezen találja útját üzleti és stratégiai szempontból is. Ezzel szemben a Nubank egy kristálytiszta víziót valósít meg kiemelkedő sikerekkel – és most úgy tűnik átveszi a PayPal fintech példakép szerepét.

A nyitás előtti kereskedés során 63,91 milliárd dollárra értékeli a piac a Nubankot, a PayPalt pedig 63,01 milliárd dollárra. Fontos kiemelni, hogy ez piaci kapitalizáció, ami a két fintech cég pillanatnyi, a befektetők által meghatározott számszerűsített értékét jelenti. Mivel kevesebb részvényt bocsátott ki, a PayPal részvényárfolyama továbbra is jelentősen meghaladja a Nubankét. Előbbi részvényeivel 60,24 dolláros áron kereskednek, míg utóbbi papírjaival 13, 41 dolláros áron.

A PayPal évtizedek óta a fintech szektor egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalata. Az elmúlt években azonban új üdvöskéje lett a piacnak a Nubank révén. Azzal, hogy a digitális bank fennállása során (először) megelőzi a fizetési óriást piaci kapitalizációban, megerősíti, hogy a 2010-es évek elején indult „fintech forradalom” valóban felborította a pénzügyi technológiai status quót.

Hogyan jutott ide a Nubank?

A Nubank felívelése a PayPal meghaladásáig a technológiai innováció, a gondos stratégiai tervezés és a színvonalas megvalósítás története. A 2013-ban alapított fintech célja az volt, hogy kedvező, sokak által elérhető digitális alternatívát kínáljon a hagyományos bankok pénzügyi szolgáltatásaival szemben Brazíliában.

A vállalat gyorsan óriási népszerűségre tett szert, kezdetben hitelkártyájával, majd fokozatosan bővülő banki palettájával. Egy színvonalas mobilalkalmazáson keresztül kedvező árazással szolgálta ki a hagyományos bankok által elhanyagolt ügyfélbázisokat – és ezzel emberek millióit nyerte meg magának.

Ma már 100 millió ügyfele van, akik közül 82,6 millió aktív felhasználó. Tavaly 8 milliárd dolláros bevétel mellett 1 milliárd dollár nyereséget termelt. És egyáltalán nem úgy tűnik, hogy ez a rohamos növekedés meg fog állni a közeljövőben!

Miután meghódította Brazíliát, Latin-Amerika további piacain próbál szerencsét a Nubank. Kolumbia és Mexikó is kiemelt piaca lett, valamint az Egyesült Államok latin-amerikai lakosságát is célozza – egyelőre az országon kívülről. Mindemellett egy átfogó beyond banking termékpalettát épít. Az alapvető banki szolgáltatásokon túl olyan területeken terjeszkedik folyamatosan, mint a részvénykereskedés, a kriptovaluta-kereskedés, az e-kereskedelem, a telekommunikáció és az utazás.

Na és a PayPal?

A PayPal útja (jogelődje révén) 1998-ban indult és nagyon gyorsan nagy sikereket könyvelhetett el a vállalat. A ma már csak PayPal Maffiaként ismert alapítói és munkavállalói hálózat révén az akkori jelen és jövő legnagyobb üzleti elméi egyengették útját. Innovatív pénzügyi szolgáltatásainak és marketing stratégiájának köszönhetően óriási népszerűségnek örvendett.

Olyannyira, hogy 2002-ben 1,5 milliárd dollárért felvásárolta, illetve megválasztotta elsődleges fizetési szolgáltatójának az eBay e-kereskedelmi platform.

Később a 2015-ös év hozott nagy változást a PayPal életében. A vállalat ugyanis ekkor vált ki az eBay-ből és el kellett kezdenie önállóan érvényesülni egy dinamikusan változó digitális pénzügyi környezetben. Kiélezett a verseny az olyan szolgáltatókkal szemben, mint az Adyen, a Block és a Stripe. A telített piacon minden trendre reagálni kell, élen kell járni az üzleti és technológiai innovációban, de nem mindegyik lépés válik be kihívások nélkül. Elég a BNPL-piac, illetve a kriptoszektor hullámvasútszerű pályáira gondolni az elmúlt évekből.

Mindemellett a PayPal az évek során egyfajta identitásválságba került. Bár óriási népszerűségnek örvend alaptevékenysége, vezetői szinten nem sikerült megfelelően szétválasztani lakossági és kereskedői tevékenységét. Egyik jelentős felvásárlása sem sült el gondok nélkül. A fizetés feldolgozással foglakozó Braintree helyét nem találja meg súrlódásmentesen stratégiájában és potenciálisan úgy válhat meg tőle, mint annak idején az eBay vált meg a PayPaltől. Bár a vállalat jövője közel sem borús, nincs könnyű dolga az akadályok leküzdésében.

(Címlapkép: Depositphotos)