November 25-26-án rendezte meg az Institute for International Research (IIR) a Kártyapiac 2020 elnevezésű kétnapos online konferenciáját, amely „a bankkártya jövője a digitális és azonnali fizetés mellett” témában fejtegették tovább az előadók a különböző szempontokat.
Az első nap túlnyomó része az azonnali fizetésről és az azt övező kérdésekről szólt:
- Hogyan változott a szabályozási környezet? (ezzel mindenki tisztában lehet)
- Hogyan készültek fel erre a piaci szereplők? (röviden: sehogy)
- Hogyan befolyásolta a világjárvány a fizetési szokásainkat? (kevesebb készpénz forgalommal)
- Milyen szegmenseket érint jobban a januári változás? (kb. mindegyiket)
- Mik az eddigi tapasztalatok? (kiskapu keresés és több POS terminál vásárlás)
- Fizetési megoldások alternatívái.
Ami talán az első nap fontos tanulsága, hogy a kereskedők, akiknek fel kellett volna már javában készülniük a közeledő változásra, halogatták a döntést. Ezt a szolgáltatók kiküszöbölhették volna, ha időben edukálták volna őket, megmutatva nekik a lehetséges irányokat, miről is szól pontosan a jogszabály és miket kell tenniük annak érdekében, hogy eme fontos és jövőbe tekintő változás hogyan hat az üzletükre pozitívan. Ez úgy tűnik elmaradt sajnos.
A második napi program változatosabb képet mutatott témák tekintetében, ehhez hozzáadódott még a részt vevő hallgatóság aktív közreműködése is, jó kérdések feltevésével. Jó volt látni és hallani, hogy a Magyar Nemzeti Bank nyitottan áll a digitalizáció és a különböző jó megoldások felé, ezzel ösztönözve a bankokat, hogy működjenek együtt a neobankokkal – több kevesebb sikerrel.
Számomra üde színfolt volt Mondovics Péter előadása (Mastercard Marketing Manager) – aki a digitális ügyfélélményről tartott előadásában tért ki arra, hogy mennyire fontos szerepük van a bankoknak abban, hogy a megfelelő UX/UI kialakítását a neobankok nyújtotta megoldásokról példát véve magas szintű szolgáltatást nyújtson ügyfélkörüknek.
Az IDEMIA előadásában pedig jó volt látni, hogy a hagyományos plasztik kártyák mennyi lehetőséget rejtenek magukban, hiszen biometrikus azonosítóval elláthatóak, elérhető náluk a prémium érzetet adó fémkártya, illetve ez mennyivel járul hozzá a magasabb ügyfélélményhez.
A második nap további részében két kerekasztal beszélgetés során tovább boncolgatták a PSD2 és AFR (Azonnali Fizetési Rendszer) nyújtotta előnyöket a „fizikai” kereskedők oldaláról, illetve hogyan változtak meg az ügyfél attitűdök a digitális pénzügyekben az elmúlt néhány évben.
Lónárt Dániel