Káosz a PayPal körül – milliárdos fizetések akadtak el biztonsági aggodalmak miatt

A német bankszektor és a PayPal között kialakult vita miatt komoly fennakadásokkal szembesültek a fogyasztók és a kereskedők: a bankok több milliárd euró értékben állítottak le tranzakciókat, miután biztonsági kockázatokat észleltek a rendszerben. Az ügy jól mutatja, mennyire kiszolgáltatottak a felhasználók az amerikai fizetési óriásnak, és egyúttal lökést adhat az európai alternatíváknak.

10 milliárd euró „parkolópályán”

A Süddeutsche Zeitung értesülései szerint a német bankok hétfőn mintegy 10 milliárd eurónyi kifizetést fagyasztottak be. A pénzintézetek attól tartottak, hogy a PayPal biztonsági rendszere ideiglenesen nem szűri megfelelően a tranzakciókat, így fennállhatott a csalás veszélye.

A lépés következtében több millió fogyasztó és kereskedő szembesült azzal, hogy online fizetései elakadtak vagy jelentős késéssel teljesültek.

Erősödhetnek az európai alternatívák

Az eset rávilágít arra, hogy a kontinens mennyire függ az amerikai fizetési szolgáltatótól. A történtek várhatóan előnyhöz juttatják az európai fejlesztésű alternatívákat, mindenekelőtt az European Payments Initiative (EPI) által elindított Wero digitális pénztárcát.

A német bankok idén májusban már jelezték, hogy hosszabb távon az európai megoldásokra szeretnének támaszkodni: ekkor szüntették meg saját belföldi PayPal-kihívójukat, a Giropay/Paydirekt rendszert, és teljes mellszélességgel az EPI mögé álltak.

PayPal: a helyzet megoldódott

A PayPal közleményt küldött a Reuters-nek, amelyben hangsúlyozta: a fennakadást sikerült elhárítani.

„Elnézést kérünk a kellemetlenségekért. A biztonság továbbra is a legfontosabb számunkra. Szorosan együttműködünk banki partnereinkkel, hogy rendezzük az esetleges eltéréseket az ügyfelek számláin. Minden jogos tranzakció teljes mértékben megtérítésre kerül” – közölte a vállalat.

Mit üzen ez a fogyasztóknak?

A történtek ismét rávilágítottak arra, hogy a digitális pénzügyi szolgáltatások mennyire sérülékenyek, és hogy a felhasználók, valamint a kereskedők milyen mértékben függenek egy-egy nagy szereplőtől. Bár a PayPal gyorsan orvosolta a problémát, az incidens megerősítette: a diverzifikáció, vagyis többféle fizetési lehetőség biztosítása kulcsfontosságú lehet mind a fogyasztói, mind az üzleti oldal számára.

(Forrás: Finextra)

(Címlapkép: Depositphotos)