A Stripe ismét felvásárolta egyik versenytársát, a mindössze 4 éves amerikai Lemon Squeezy-t. Ez összesen a vállalat tizenötödik akvizíciója. A San Fransiscó-i Stripe már 70 milliárd dolláros értékeltséggel rendelkezik, ami az egyik legmagasabb a fintechek között. Utánanéztünk, hogyan járult hozzá ehhez akvizíciós stratégiája.
A legújabb felvásárlás
A fizetési szolgáltató július végén létrejött ügylete a Lemon Squeezy felvásárlását érinti. A beolvaszott cég megoldása segít kiszámítani és befizetni a digitális termékek után a világon bárhol felmerülő forgalmi adót és egyéb jogi díjakat. A Lemon Squeezy felvásárlásáról ugyan nem hoztak nyilvánosságra részleteket, de annyit tudni, hogy A sorozatú finanszírozási körében 50 millió dollárt vont be 3 évvel ezelőtt.
Sokáig a Stripe szolgáltatásait csak egy csomagként lehetett igénybe venni. Ügyfeleik vagy minden szolgáltatás igénybe vettek, vagy egyet sem. Azonban a cég áprilisban bejelentette, hogy külön-külön elérhetővé teszi beágyazott fizetési megoldásait olyan ügyfelek számára is, akik nem a Stripe, hanem más fizetés feldologzó megoldását (PayPal, Adyen, Square stb.) használják.
Ezzel a Stripe kibővítette ügyfélkörét, azokat is elérve, akik a Stripe megoldásainak csak egy részére tartotanak igényt. Ehhez járulhat hozzá a Lemon Squeezy megoldása is. Ugyanis, ha sikeresen integrálják a Stripe platformjára, az eddig mindössze 14 fős startup szolgáltatása különleges értékajánlat lehet.
Az integrációk sikere
Az integráció az akvizíciók egyik legfontosabb része, mivel ez fogja meghatározni, hogy mekkora hozamot ér el a befektetés. Az integráció két vagy több különálló vállalat összekapcsolásának folyamata, annak érdekében, hogy a cégek együttes teljesítménye magasabb legyen, mintha csupán összeadnánk különálló teljesítményüket. A cél az ügylet tervezett szinergiáinak elérése és az előre jelzett érték maximalizálása. A kérdés elemzése tehát kulcsfontosságú, ezért is néztük meg, hogy teljesít ezen a téren a Stripe.
Így vásárol a Stripe
Az Egyesült Államokbeli fintech óriás 14 éves fennállása alatt 15 vállalatot vásárolt fel. Ebből 10-et csak az elmúlt négy évben. Összehasonlításként ez eltörpül a Microsoft által szintén 2010 óta végrehajtott 129 felvásárlás mellett, de már összehasonlítható a PayPal-nél lebonyolított 24-gyel. A Stripe egyik versenytársa, az Adyen például még soha nem vásárolt fel másik vállalatot, míg a Revolut összesen hármat. Mondhatni, a Stripe kissé kilóg a mezőnyből.
A Stripe jellemzően magvető fázisban lévő startupokat vásárol néhány kivétellel. Ugyan ezek magasabb kockázatú befektetések lehetnek, de olcsóbban is felvásárolhatóak. Ezek a cégek szinte kivétel nélkül kevesebb, mint 50 alkalmazottal rendelkeznek.
A felvásárolt vállalatok profilja egyértelműen megjelenik a Stripe termékeiben. Az alábbiakban látható, hogy melyik felvásárolt cég tevékenysége kapcsolódik közvetlen egy-egy Stripe termékhez:
- Teapot, Bouncer – Stripe Radar, csalásmegelőző szolgáltatás.
- Index, BBPOS – Stripe Terminal, online és fizikai fizetési terminálok.
- Payable – Stripe Connect, beágyazott fizetési megoldás.
- TaxJar – Stripe Tax, forgalmi adó és áfa követés és bevallás.
- Recko – Stripe Billing, számlázási megoldás.
- Supaglue – Stripe Element, felhasználó oldali testreszabható integrációk.
A fintech 10 fő termékéből 6 egyértelműen kapcsolható a felvásárolt cégek tevékenységéhez. Természetesen ez önmagában nem bizonyítja, hogy az akvizíciók megtérültek. Annyit viszont igen, hogy a Stripe termékfejlesztésében jól láthatóan megjelennek azok az irányok, amelyeket az említett cégek képviseltek.
A fent említett 8 cégen felül még 7 másik vállalatot vett meg a fintech. Ezek jelentős része olyan vállalat, melyek képességeit belső felhasználásra vesznek igénybe, többnyire a fejlesztőik támogatására. Emellett van néhány vállalat, ami nemrég vált a Stripe részévé (ilyen a Lemon Squeezy is) ezért várhatóan csak később látjuk hogyan járulnak hozzá a cég tevékenységéhez.
Sikeres felvásárlás Afrikában is
Az egyik akvizíció kilóg a többi közül. Az egyetlen felvásárolt nagyobb vállalat, a 2020-ban 200 millió dollárért akvirált Paystack. A nigériai Paystack az egyik legnépszerűbb fizetésfeldolgozó platform Afrikában, a Stripe tulajdonában áll, de működése javarészt független.
A nigériai piacon egyébként megfigyelhető egy kifejezetten érdekes trend a fizetések szempontjából. Az országban teljesített tranzakciók 58 százaléka számlaközti utalás volt. Erre a Paystack is komoly hangsúlyt fektet, egy online fizetési terminált is bevezettek, amin a vásárlók közvetlen a kereskedők számlájára kezdeményezhetnek bankiátutalást.
Ezzel a megoldással kikerülik a kártyatársaságok díjait, így olcsóbban bonyolítva a tranzakciókat. Az ehhez hasonló megoldások sem Európában, sem Észak-Amerikában nem örvendenek nagy népszerűségnek. Azonban a jövőben ez egy jóval elterjedtebb megoldás lehet, és úgy tűnik a Stripe-nak sikerült felvásárolnia a számlaközti utalások egyik zászlóshajóját.
Ez jelenti a Stripe sikerét?
Nem állítható, hogy önmagában a fintech akvizíciós stratégiája magyarázná sikerét. Az már inkább valószínű, hogy a Stripe hatékonyan használja ki a felvásárlások által nyújtott lehetőségeket, ahhoz, hogy megvalósítsa termékfejlesztés központú stratégiáját. Ezenfelül a termékfejlesztési motorját adó fejlesztői támogatására is kihasználja ezeket a lehetőségeket.
(Forrás: TechCrunch)
(Címlapkép: Depositphotos)