Az Erste Bank online számlanyitási folyamatait teszteltük a lakossági és vállalkozói számlák vonatkozásában. A tesztek során nagyon eltérő tapasztalataink voltak. A lakossági számlák megnyitásában élen jár az Erste Bank Magyarországon, de a vállalkozói számláknál még fejlődnie kell, hogy beérje a mezőny elejét.
Az Erste Bank számlanyitási folyamataival folytatódik cikksorozatunk, amely során a magyar bankok online számlanyitásait értékekeljük. Az eddigi tapasztalataink alapján szoros a verseny a hazai bankok között, de azonosítottunk fontos különbségeket is mind a lakossági, mind pedig a vállalkozói számlák megnyitásában. Korábbi cikkeinkben a Gránit Bank, a MagNet Bank, a K&H és a Raiffeisen online folyamatait vettük górcső alá.
Erste Bank: a lakossági számlanyitás bajnoka
Az Erste Bank több lehetőséget is kínál lakossági számla megnyitásához. Lehet a hagyományos módon, vagyis bankfiókban személyesen számlát nyitni, illetve két további online számlanyitási folyamat közül is választhatunk. A bank honlapjáról indulva megnyithatjuk számlánkat videóazonosítással – ezt az opciót azoknak ajánlják akiknek nincs NFC képes telefonja vagy új chipes személyi igazolványa – , továbbá szelfivel is lehet számlát nyitni a bank George mobilalkalmazásában. A videóazonosításhoz regisztrálni kell a bank honlapján, míg a George választása értelemszerűen a mobilapp letöltését igényli. További előfeltétele az online számlanyitásoknak, hogy a potenciális ügyfél még ne rendelkezzen Erste bankszámlával. Ellenkező esetben csak a személyes bankfióki számlanyitás járható.
Még a számlanyitási folyamat elindítása előtt a honlapon lépésről-lépésre bemutatásra kerül a szelfis számlanyitás és az online megnyitható számlák. A termékismertetők részletesek, mégis átláthatóak, egy összehasonlító funkcióval egyszerre több számlát is tételesen össze lehet hasonlítani. A folyamathoz szükséges előkészületek és a megnyitandó számla kiválasztását követően természetesen a George számlanyitását választottuk, mivel ez a bank legújabb és legmodernebb rendszere. A honlap ígéretében, miszerint a számla 10 perc alatt megnyitható, nem kellett csalódnunk. Tényleg 10 perc alatt végeztünk, és egy élmény volt. A folyamat teljesen digitális, zökkenő- és hibamentes, egyszerű és gyors, nem igényel semmilyen emberi beavatkozást.
A George letölthető a honlapon elhelyezett QR kódok segítségével, vagy közvetlenül a Google Play és App Store-ból. Telepítés után az alkalmazás végig vezet a folyamaton, nem lehet benne hibázni. Az azonosítás során egy szelfit kell készíteni, befotózni a személyigazolvány mindkét oldalát, majd a lakcímkártya címet tartalmazó oldalát. A következő lépésben a személyigazolvány chipjét kell a telefonnal beolvasni, ami egy érintéssel elvégezhető. George a fotók és a chip beolvasása alapján automatikusan kitölti a személyes adatokat, így csak ellenőrzésre van szükség. Ezután már csak az előre megismert számlák közül kell választani, elfogadni a szokásos nyilatkozatokat, majd egy telefonra küldött kóddal megkötni a szerződést. A folyamat végén a számla megnyitásra kerül, a George-ba való első belépéshez szükséges kód pedig sms-ben érkezik. A netbanki belépéshez is a George-ot kell használni, így minden elektronikus csatorna könnyen és azonnal elérhetővé válik. A tesztet egy devizaszámla megnyitásával zártuk, amit a mobilalkalmazásban pár kattintást volt létrehozni.
A vállalati számla megnyitása nem ment olyan egyszerűen
Az Erste honlapjáról vállalati számla igénylés is indítható, azonban a számlák nem nyithatóak meg az online folyamat során. Ennek oka, hogy a beazonosításhoz és a szerződéskötéshez mindenképp el kell látogatni egy bankfiókba. A folyamat itt is az Erste honlapján kezdődik, egy viszonylag jó, de a lakossági számlatermékek bemutatójától azért elmaradó termékismertetővel. A termékek és szolgáltatások vállalatméret szerint vannak csoportosítva, így minden vállalkozó gyorsan megtalálhatja a neki szóló ajánlatokat. A kiválasztást tovább segíti, hogy különböző vállalati paraméterek mentén – árbevétel, tevékenység, devizaforgalom – lehet az ajánlatok között szűrni, viszont az összehasonlító funkció itt nem kapott helyett.
A számla kiválasztása után a honlapról indítható el az igénylés, ami egységesen a honlapon is vihető végig. A folyamat egy rövid ismertetővel kezdődik, ahol az igénylés három lépését – személyes adatok megadása, vállalati adatok megadása, kiegészítő szolgáltatások és nyilatkozatok megtétele – mutatják be. A számlanyitás első lépésében áttekintést kapunk a kiválasztott számla fontosabb ismérveiről, a díjakról és tulajdonságokról. Ezután a vállalat nevében eljáró személyről kell nyilatkozni, személyes adatokat megadni, majd feltölteni egy személyazonosság igazolására alkalmas okmány fényképeit. A vállalat adatainak megadását követően a kiegészítő szolgáltatások közül választhatunk. A folyamat bankfióki időpontfoglalással végződik.
A bankfióki ügyintézés kb. 1 órát vesz ezután igénybe. Itt beazonosítják a vállalat nevében eljáró személyt, aktiválják a vállalati fiókhoz tartozó mobilbankot, és megkötik a szerződést. További számlát is lehet nyitni, ezt azonban szintén csak személyesen, bankfiókba ellátogatva lehet megtenni.
Értékelés
A számlanyitási folyamatok tapasztalatait összegezve azt mondhatjuk, hogy amíg a lakossági számlanyitásban élen jár az Erste, addig a vállalkozói számlák digitalizálásában és automatizálásában még van tere fejlődésre. Az értékeléseink alapján a lakossági számlanyitás az eddigi legmagasabb pontszámot érte el, de a vállalati a rosszabbul teljesítők közé került. A lakossági számla megnyitása teljesen digitális, az otthon kényelméből, emberi beavatkozás nélkül 10 perc alatt megnyitható. A vállalati számlákhoz viszont szükséges egy bankfiók felkeresése, így nem beszélhetünk egy online elvégezhető folyamatról. Ezeket a különbségeket az értékelésünk során adott pontszámok is tükrözik. Pozitívumnként kell megemlíteni, hogy a vállalkozói és a lakossági fiókok összekapcsolását helyben, azonnal megcsinálták, így egy alkalmazásból lehet a lakossági és vállalkozói számlát kezelni.
Erste Bank | Lakossági számlanyitás | Vállalkozói számlanyitás |
Online számlanyitási folyamat megléte | 2 | 1 |
Online számlanyitási folyamat bemutatása, tájékoztatás | 2 | 2 |
Online nyitható számlákról szóló tájékoztatók átláthatósága | 2 | 1 |
Számlanyitási folyamat automatizáltságának szintje | 2 | 1 |
Számlanyitási folyamat egységessége | 2 | 1 |
Elektronikus csatornák elérésének, beüzemelésének egyszerűsége | 2 | 2 |
További számlák megnyitásának lehetőségei | 2 | 1 |
Folyamat zavartalansága | 2 | 1 |
Összesen | 16 | 10 |
Hibák kezelése* | nincs adat | nincs adat |
Különböző entitások összekapcsolása* | 2 | 2 |
18 | 12 | |
Értékelés: 0 pont, ha a folyamat hiányzik, 1 pont, ha van de nem egységes/egycsatornás, illetve adott esetben felmerültek problémák, 2 pont, ha zavartalan az. *Plusz ponttal értékelhető |
Címlapkép: depositphotos