Élmény a lakosságnak, bonyolult a cégeknek az Erste online számlanyitása

Az Erste Bank online számlanyitási folyamatait teszteltük a lakossági és vállalkozói számlák vonatkozásában. A tesztek során nagyon eltérő tapasztalataink voltak. A lakossági számlák megnyitásában élen jár az Erste Bank Magyarországon, de a vállalkozói számláknál még fejlődnie kell, hogy beérje a mezőny elejét.

Az Erste Bank számlanyitási folyamataival folytatódik cikksorozatunk, amely során a magyar bankok online számlanyitásait értékekeljük. Az eddigi tapasztalataink alapján szoros a verseny a hazai bankok között, de azonosítottunk fontos különbségeket is mind a lakossági, mind pedig a vállalkozói számlák megnyitásában. Korábbi cikkeinkben a Gránit Bank, a MagNet Bank, a K&H és a Raiffeisen online folyamatait vettük górcső alá.

Erste Bank: a lakossági számlanyitás bajnoka

Az Erste Bank több lehetőséget is kínál lakossági számla megnyitásához. Lehet a hagyományos módon, vagyis bankfiókban személyesen számlát nyitni, illetve két további online számlanyitási folyamat közül is választhatunk. A bank honlapjáról indulva megnyithatjuk számlánkat videóazonosítással – ezt az opciót azoknak ajánlják akiknek nincs NFC képes telefonja vagy új chipes személyi igazolványa – , továbbá szelfivel is lehet számlát nyitni a bank George mobilalkalmazásában. A videóazonosításhoz regisztrálni kell a bank honlapján, míg a George választása értelemszerűen a mobilapp letöltését igényli. További előfeltétele az online számlanyitásoknak, hogy a potenciális ügyfél még ne rendelkezzen Erste bankszámlával. Ellenkező esetben csak a személyes bankfióki számlanyitás járható.

Még a számlanyitási folyamat elindítása előtt a honlapon lépésről-lépésre bemutatásra kerül a szelfis számlanyitás és az online megnyitható számlák. A termékismertetők részletesek, mégis átláthatóak, egy összehasonlító funkcióval egyszerre több számlát is tételesen össze lehet hasonlítani. A folyamathoz szükséges előkészületek és a megnyitandó számla kiválasztását követően természetesen a George számlanyitását választottuk, mivel ez a bank legújabb és legmodernebb rendszere. A honlap ígéretében, miszerint a számla 10 perc alatt megnyitható, nem kellett csalódnunk. Tényleg 10 perc alatt végeztünk, és egy élmény volt. A folyamat teljesen digitális, zökkenő- és hibamentes, egyszerű és gyors, nem igényel semmilyen emberi beavatkozást.

A George letölthető a honlapon elhelyezett QR kódok segítségével, vagy közvetlenül a Google Play és App Store-ból. Telepítés után az alkalmazás végig vezet a folyamaton, nem lehet benne hibázni. Az azonosítás során egy szelfit kell készíteni, befotózni a személyigazolvány mindkét oldalát, majd a lakcímkártya címet tartalmazó oldalát. A következő lépésben a személyigazolvány chipjét kell a telefonnal beolvasni, ami egy érintéssel elvégezhető. George a fotók és a chip beolvasása alapján automatikusan kitölti a személyes adatokat, így csak ellenőrzésre van szükség. Ezután már csak az előre megismert számlák közül kell választani, elfogadni a szokásos nyilatkozatokat, majd egy telefonra küldött kóddal megkötni a szerződést. A folyamat végén a számla megnyitásra kerül, a George-ba való első belépéshez szükséges kód pedig sms-ben érkezik. A netbanki belépéshez is a George-ot kell használni, így minden elektronikus csatorna könnyen és azonnal elérhetővé válik. A tesztet egy devizaszámla megnyitásával zártuk, amit a mobilalkalmazásban pár kattintást volt létrehozni.

A vállalati számla megnyitása nem ment olyan egyszerűen

Az Erste honlapjáról vállalati számla igénylés is indítható, azonban a számlák nem nyithatóak meg az online folyamat során. Ennek oka, hogy a beazonosításhoz és a szerződéskötéshez mindenképp el kell látogatni egy bankfiókba. A folyamat itt is az Erste honlapján kezdődik, egy viszonylag jó, de a lakossági számlatermékek bemutatójától azért elmaradó termékismertetővel. A termékek és szolgáltatások vállalatméret szerint vannak csoportosítva, így minden vállalkozó gyorsan megtalálhatja a neki szóló ajánlatokat. A kiválasztást tovább segíti, hogy különböző vállalati paraméterek mentén – árbevétel, tevékenység, devizaforgalom – lehet az ajánlatok között szűrni, viszont az összehasonlító funkció itt nem kapott helyett.

A számla kiválasztása után a honlapról indítható el az igénylés, ami egységesen a honlapon is vihető végig. A folyamat egy rövid ismertetővel kezdődik, ahol az igénylés három lépését – személyes adatok megadása, vállalati adatok megadása, kiegészítő szolgáltatások és nyilatkozatok megtétele – mutatják be. A számlanyitás első lépésében áttekintést kapunk a kiválasztott számla fontosabb ismérveiről, a díjakról és tulajdonságokról. Ezután a vállalat nevében eljáró személyről kell nyilatkozni, személyes adatokat megadni, majd feltölteni egy személyazonosság igazolására alkalmas okmány fényképeit. A vállalat adatainak megadását követően a kiegészítő szolgáltatások közül választhatunk. A folyamat bankfióki időpontfoglalással végződik.

A bankfióki ügyintézés kb. 1 órát vesz ezután igénybe. Itt beazonosítják a vállalat nevében eljáró személyt, aktiválják a vállalati fiókhoz tartozó mobilbankot, és megkötik a szerződést. További számlát is lehet nyitni, ezt azonban szintén csak személyesen, bankfiókba ellátogatva lehet megtenni.

Értékelés

A számlanyitási folyamatok tapasztalatait összegezve azt mondhatjuk, hogy amíg a lakossági számlanyitásban élen jár az Erste, addig a vállalkozói számlák digitalizálásában és automatizálásában még van tere fejlődésre. Az értékeléseink alapján a lakossági számlanyitás az eddigi legmagasabb pontszámot érte el, de a vállalati a rosszabbul teljesítők közé került. A lakossági számla megnyitása teljesen digitális, az otthon kényelméből, emberi beavatkozás nélkül 10 perc alatt megnyitható. A vállalati számlákhoz viszont szükséges egy bankfiók felkeresése, így nem beszélhetünk egy online elvégezhető folyamatról. Ezeket a különbségeket az értékelésünk során adott pontszámok is tükrözik. Pozitívumnként kell megemlíteni, hogy a vállalkozói és a lakossági fiókok összekapcsolását helyben, azonnal megcsinálták, így egy alkalmazásból lehet a lakossági és vállalkozói számlát kezelni.

Erste BankLakossági számlanyitásVállalkozói számlanyitás
Online számlanyitási folyamat megléte21
Online számlanyitási folyamat bemutatása, tájékoztatás22
Online nyitható számlákról szóló tájékoztatók átláthatósága21
Számlanyitási folyamat automatizáltságának szintje21
Számlanyitási folyamat egységessége21
Elektronikus csatornák elérésének, beüzemelésének egyszerűsége22
További számlák megnyitásának lehetőségei21
Folyamat zavartalansága21
Összesen1610
Hibák kezelése*nincs adatnincs adat
Különböző entitások összekapcsolása*22
 1812
Értékelés: 0 pont, ha a folyamat hiányzik, 1 pont, ha van de nem egységes/egycsatornás, illetve adott esetben felmerültek problémák, 2 pont, ha zavartalan az.  *Plusz ponttal értékelhető

Címlapkép: depositphotos