Egyre többen támaszkodnak AI-eszközökre a pénzügyi döntésekben

A mesterséges intelligencia (AI) egyre hangsúlyosabb szerepet kap a fogyasztók vásárlási szokásainak alakulásában. Egy friss felmérésben minden ötödik válaszadó nyilatkozott úgy, hogy az idén nagyobb hatása volt az AI-eszközöknek a pénzügyi döntéseire, mint tavaly.

A digitális kiskereskedelem mára általánossá vált Magyarországon: a Dynata kutatócégnek a Revolut megbízásából készített felmérésében a megkérdezettek 43 százaléka tervezett online vásárlást a Black Friday kampányokhoz kapcsolódóan. A bolti akcióvadászat iránti érdeklődés mérsékeltebb volt: mindössze a válaszadók 22 százaléka kívánt élni az ezek kínálta lehetőségekkel.

Kedvezőbb ajánlatok, spórolás

Az online vásárlás az Y generáció körében a legelterjedtebb (60%), de erős érdeklődés mutatkozott a felmérésben megkérdezett férfiaknál (39%) is. Ez a két vevőkör a legaktívabb az AI használatában is a jobb ajánlatok megtalálása és a spórolás érdekében – ezekre a kérdésekre Y generációhoz tartozó válaszadók 30, a férfiak 28 százalék adott pozitív választ.

Érdekesség, hogy a bolti Black Friday vásárlásban a legfiatalabb felnőttek, a Z generáció álltak az élen: 27 százalék részesítette előnyben ezt az opciót. Ugyanakkor erre a korosztályra jellemző az is, hogy a legkevésbé tartanak az AI-tól: csupán 12 százalék mondta azt, hogy egyáltalán nem él a technológia kínálta lehetőségeket. A Z generáció a gyakorlatiasabb is, ebben a korosztályban használják az AI-eszközöket (chatbotokat, ajánlórendszereket vagy digitális asszisztenseket) a legnagyobb arányban a költségvetés- és időmenedzsment terén (előbbi a válaszadók 19, utóbbi 16 százalékára jellemző).

Jelentős generációs különbségek

Míg a fiatal vásárlók a mindennapi élet praktikus eszközeként tekintenek a mesterséges intelligenciára, az idősebb korosztályok érdeklődése visszafogottabb. Minden ötödik válaszadó (20%) szerint az AI az idén nagyobb hatással volt költési döntéseire, mint tavaly. A legnagyobb arányban a Z és az Y generáció (mindkettő 28%) képviselői nyilatkoztak így.

Közel sem általános azonban a lelkesedés: a válaszadók 26 százaléka egyáltalán nem használná az AI-t vásárlási döntései során. Ez az arány a Baby Boomerek körében a legmagasabb (49%), de az X generáció tagjai közül is sokan (35%) viszonyulnak hasonlóan a mesterséges intelligencia eszközökhöz.

Jobb pénzügyi döntések

Azok számára, akik használnak AI-t a vásárlási szezonban, a legfőbb motiváció a spórolás (24%). A kíváncsiság szintén fontos hajtóerő minden korosztályban: 19 százalék mondta, hogy kísérletezik az AI-jal, egyszerűen azért, hogy lássa, mire képes. Eközben 11 százalék az ajándékválasztás során inspirációként használ valamilyen AI-eszközt, további 11 százalék pedig a költségkeret betartásában támaszkodik AI-megoldásokra.

Az AI-használat trendje túlmutat a vásárláson. Arra a kérdésre, hogy mi javíthatná leginkább pénzügyi döntéseit 2026-ban, közel 13 százalék az AI-alapú pénzügyi menedzsment eszközöket nevezte meg. Ennek aránya a 25-35 éves korosztályban még magasabb: 21 százalék. Ez a témában kiadott közlemény szerint azt bizonyítva, hogy az AI a vásárláshoz támpontokat, ötleteket, trükköket kínáló megoldástól a valódi pénzügyi segéd felé fejlődik.

A Revolut felhasználók tudatosan készültek a Black Fridayra

A szokások változása már jól látható a Revolut felhasználóinál is: minden novemberben megugrik az okos statisztikák és a valós idejű értesítések használata, ahogy az ügyfelek felkészülnek a Black Friday és a karácsonyi költésekre.

Ez a globálisan több mint 65 millió felhasználóval rendelkező fintech cég témában kiadott közleménye szerint azt jelzi, hogy a magyar fogyasztók egyre inkább ötvözik a technológiát és a gazdaságosságot. Nem a villámakciókat vadásszák, hanem digitális eszközöket használnak, hogy okosabb, nyugodtabb pénzügyi döntéseket hozzanak.

(Sajtóközlemény)

(Címlapkép: Revolut)