Meglepő eredményeket hozott egy friss kutatás, amely azt vizsgálta, hogy miként élnek a kereskedőcégek a digitális fizetési megoldásokkal. Az köztudott, hogy a fizetési mód kiválasztása jelentősen befolyásolja az online értékesítés során a konverziós arányt és a bevételnövekedési potenciált, az viszont már kevéssé ismert, hogy milyen sok múlhat néhány aprónak tűnő részleten.
Míg a digitális pénztárcák és a valós idejű tranzakciók biztosítása szinte mindig a középpontban van a fizetési lehetőségek kialakítása során egy kereskedőcég nemzetközi terjeszkedésekor, a folyamat zökkenőmentes utolsó lépése nem kap elég figyelmet. Pedig épp ez a pont rejtheti magában a legnagyobb konverziós és bevételnövekedési potenciált, különösen a globális e-kereskedelemben, ahol a fogyasztók a legkisebb akadályokat tapasztalva is elhagyják kosarukat. Van ráadásul egyszerű eszköz is a gyors fizetésre – ez a click to pay, azaz a tranzakció egyetlen kattintással történő lezárását biztosító funkció.
Fogyasztói preferenciák
A fizetés egyszerű lezárásának kiemelt szerepét igazolja a Pymnts Intelligence and Worldpay jelentése: a kutatásban megkérdezettek 84 százaléka a vásárlási hely kiválasztásánál figyelembe vett fontos tényezők között említette a click to pay funkciót, 18 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy kizárólag az alapján választ kereskedőt, hogy ez a lehetőség elérhető-e rendszerében.
Különösen a nemzetközi kereskedelemben lehet ennek jelentősége: a felmérés résztvevőinek 72 százaléka számolt be magasabb fizetési sikertelenségi arányról a határokon átnyúló tranzakcióknál a belföldiekhez képest.
Egy további lényegi tényezőt is kiemel a jelentés, nevezetesen azt, hogy a felhasználók ragaszkodnak a megszokott fogyasztói élményhez: a megkérdezettek 99 százaléka olyan fizetési megoldásokat keres, amelyeket a helyi piacain használ, és 94 százalék saját országa pénznemében szeretne fizetni a kiválasztott termékért.
Ideje leváltani a régi elavult rendszereket
A sikertelen fizetések és a túlságosan bonyolult fizetési folyamatok a kosárelhagyás fő okai közé tartoznak: a kutatás eredményei alapján a fogyasztók 55 százaléka szakítja meg a vásárlást, ha egynél többször kell kattintania a fizetési folyamat során. Ennek ellenére nagyon sok kereskedő továbbra is elavult vagy általános fizetési rendszerekre támaszkodik, alábecsülve néhány extra kattintás hatását.
Az elemzés készítői szerint a fizetési megoldásokra csak költségtételként tekintő kereskedők pozíciót veszítenek a piacon azokkal szemben, akik stratégiai eszközként kezelik azokat – lokalizálják, optimalizálják és kisimítják a fizetési folyamat minden lépését.
Felhívják ugyanakkor arra is a figyelmet, hogy az optimalizálás nem egy egyszeri lépés: folyamatos tesztelést, intelligens integrációkat és a helyi piaci viselkedés mélyreható ismeretét igényli. A csalásmegelőzéstől a teljesítés logisztikai megvalósításáig minden egyes kapcsolódási pontra figyelni kell.
Fizetési módok fejlődése
A jelentés betekintést ad a digitális fizetési módok fejlődésébe is. Erről csak néhány adat. A digitális pénztárcák jelenleg a globális e-kereskedelem fizetési forgalmának 66 százalékát adják, ez az arány a várakozok szerint 2030-ra eléri majd a 79 százalékot. A vásárolj most, fizess később (BNPL) modell egy évtized alatt 2,3 milliárd dollárról 342 milliárd dollárra nőtt globálisan. A számlák közötti (A2A) fizetések volumene pedig (amelyeket olyan rendszerek tesznek egyre hatékonyabbá, mint az indiai UPI és a brazil Pix) 2030-ra várhatóan eléri a 3,8 ezermilliárd dollárt.
(Forrás: Pymnts)
(Címlapkép: Depositphotos)