Felpörgetik AI-befektetéseiket a brit bankok 

A mesterséges intelligencia (AI) a kísérleti projekt szakaszból a teljesítmény fázisába lépett az Egyesült Királyság pénzügyi szektorában. A brit pénzügyi intézmények már nem csak befektetnek a mesterséges intelligenciába, hanem beépítik azt az üzleti tevékenységük szövetébe, és mérhető eredményeket érnek el – derül ki a Lloyds legnagyobb bankok, vagyonkezelők, biztosítók felsővezetőinek véleményére épülő éves felmérésének az idei eredményeiből.

Gyors bővülés

A felmérés adatai alapján az elmúlt esztendőben meredeken nőtt a technológia alkalmazása, és látványosan javultak a használatával összefüggő kedvező tapasztalatok a brit pénzügyi szektorban.

  • Az intézmények 59 százaléka számolt be termelékenység javulásáról – szemben a 2024-es 32 százalékkal.
  • A válaszadók 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a technológia javítja az ügyfélélményt – a 2024-es 14 százalék után.
  • A résztvevők 33 százaléka mélyebb ügyfél-információkat szerez az AI-nak köszönhetően – 2024-ben 18 százalék számolt be erről.
  • A megkérdezettek 21 százaléka szerint a mesterséges intelligencia közvetlenül az üzleti növekedést hajtja – ez az adat egy évvel korábban 8 százalék volt.

A tapasztalt lendület a hangulat megváltozását is elhozta a szektorban: az intézmények 91 százaléka ma már inkább lehetőségnek, mint fenyegetésnek tekinti a mesterséges intelligenciát, szemben a 2024-es 80 százalékkal. A bizalom növekedésével a beruházások is emelkedésnek indultak: a válaszadók által képviselt vállalatok több mint fele (51%) tervezi a AI-beruházásainak növelését a következő 12 hónapban, további 22 százalék pedig fenntartja a jelenlegi kiadási szintet. 

Stratégiai eszköz

Előretekintve az intézmények stratégiai eszközként tekintenek a mesterséges intelligenciára. A válaszadók

  • 54 százaléka arra számít, hogy versenyelőnyt biztosít majd a vállalat számára,
  • 53 százaléka költségmegtakarítást vár,
  • 52 százaléka úgy véli, hogy az AI előmozdítja az üzleti növekedést,
  • 50 százaléka szerint az AI segíti a technológiailag képzettebb munkaerő kiépítését.

Az AI használatának támogatására az intézmények közel fele (48%) hozott létre dedikált AI-csapatokat, míg 20 százalék külső AI-szolgáltatókkal működik együtt a folyamat felgyorsítása érdekében.

Az AI támogatja a gazdasági növekedést

Egyre nagyobb az optimizmus az AI gazdaságra gyakorolt ​​​​hatásával kapcsolatban is: az intézmények 63 százaléka véli úgy, hogy AI fejlesztései támogatják majd az Egyesült Királyság gazdasági növekedését.

Sokan azonban úgy érzik, hogy további lendületre van szükség: 70 százalék szerint az Egyesült Királyságnak fel kell gyorsítania a nemzeti AI-stratégia kidolgozását annak érdekében, hogy lépést tudjon tartani a globális fejlődéssel.

Több mint 800 működő modell a Lloydsnál

A Lloyds Banking Group az Egyesült Királyság legnagyobb lakossági bankja. Az intézmény a felmérés eredményeiről beszámoló közleményében jelezte azt is, hogy a pénzintézetnél újragondolták működési módszereiket a technológia teljes potenciáljának kiaknázása érdekében. Beépítették az AI-t az üzleti tevékenységbe a megalapozottabb döntések, gyorsabb eredmények és a jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. A csoportnál jelenleg több mint 800 működő modell van, kétszázat meghaladó AI-felhasználási esetre.

(Forrás: Lloyds)