A mesterséges intelligencia (AI) a kísérleti projekt szakaszból a teljesítmény fázisába lépett az Egyesült Királyság pénzügyi szektorában. A brit pénzügyi intézmények már nem csak befektetnek a mesterséges intelligenciába, hanem beépítik azt az üzleti tevékenységük szövetébe, és mérhető eredményeket érnek el – derül ki a Lloyds legnagyobb bankok, vagyonkezelők, biztosítók felsővezetőinek véleményére épülő éves felmérésének az idei eredményeiből.
Gyors bővülés
A felmérés adatai alapján az elmúlt esztendőben meredeken nőtt a technológia alkalmazása, és látványosan javultak a használatával összefüggő kedvező tapasztalatok a brit pénzügyi szektorban.
- Az intézmények 59 százaléka számolt be termelékenység javulásáról – szemben a 2024-es 32 százalékkal.
- A válaszadók 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a technológia javítja az ügyfélélményt – a 2024-es 14 százalék után.
- A résztvevők 33 százaléka mélyebb ügyfél-információkat szerez az AI-nak köszönhetően – 2024-ben 18 százalék számolt be erről.
- A megkérdezettek 21 százaléka szerint a mesterséges intelligencia közvetlenül az üzleti növekedést hajtja – ez az adat egy évvel korábban 8 százalék volt.
A tapasztalt lendület a hangulat megváltozását is elhozta a szektorban: az intézmények 91 százaléka ma már inkább lehetőségnek, mint fenyegetésnek tekinti a mesterséges intelligenciát, szemben a 2024-es 80 százalékkal. A bizalom növekedésével a beruházások is emelkedésnek indultak: a válaszadók által képviselt vállalatok több mint fele (51%) tervezi a AI-beruházásainak növelését a következő 12 hónapban, további 22 százalék pedig fenntartja a jelenlegi kiadási szintet.
Stratégiai eszköz
Előretekintve az intézmények stratégiai eszközként tekintenek a mesterséges intelligenciára. A válaszadók
- 54 százaléka arra számít, hogy versenyelőnyt biztosít majd a vállalat számára,
- 53 százaléka költségmegtakarítást vár,
- 52 százaléka úgy véli, hogy az AI előmozdítja az üzleti növekedést,
- 50 százaléka szerint az AI segíti a technológiailag képzettebb munkaerő kiépítését.
Az AI használatának támogatására az intézmények közel fele (48%) hozott létre dedikált AI-csapatokat, míg 20 százalék külső AI-szolgáltatókkal működik együtt a folyamat felgyorsítása érdekében.
Az AI támogatja a gazdasági növekedést
Egyre nagyobb az optimizmus az AI gazdaságra gyakorolt hatásával kapcsolatban is: az intézmények 63 százaléka véli úgy, hogy AI fejlesztései támogatják majd az Egyesült Királyság gazdasági növekedését.
Sokan azonban úgy érzik, hogy további lendületre van szükség: 70 százalék szerint az Egyesült Királyságnak fel kell gyorsítania a nemzeti AI-stratégia kidolgozását annak érdekében, hogy lépést tudjon tartani a globális fejlődéssel.
Több mint 800 működő modell a Lloydsnál
A Lloyds Banking Group az Egyesült Királyság legnagyobb lakossági bankja. Az intézmény a felmérés eredményeiről beszámoló közleményében jelezte azt is, hogy a pénzintézetnél újragondolták működési módszereiket a technológia teljes potenciáljának kiaknázása érdekében. Beépítették az AI-t az üzleti tevékenységbe a megalapozottabb döntések, gyorsabb eredmények és a jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. A csoportnál jelenleg több mint 800 működő modell van, kétszázat meghaladó AI-felhasználási esetre.
(Forrás: Lloyds)