Biztosítási innováció a hazai piacon

A Digitális Jólét Program zártkörű szakmai műhelyének, a Fintech Szalonnak a legutóbbi alkalma a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) székházában került megrendezésre január 26-án. Az esemény során a hazai biztosítási innovációk kerültek terítékre, így szó esett a MABISZ E-kárbejelentő alkalmazásáról, az Insurwiz szolgáltatásairól és a startup insurtech szektort érintő meglátásairól, valamint a Cristo autós ökoszisztémát létrehozó applikációjáról.

A MABISZ képviseletében dr. Kerékgyártó Csaba, nem-életbiztosítási ágazatvezető és főtitkárságvezető ismertette a szövetség legfőbb céljait, mégpedig a biztosítási edukációt, valamint az ügyfelek tájékoztatását és segítését. Ezeket a folyamatokat az elmúlt évek digitalizációs fejleményei jelentős mértékben fejlesztették, aminek tökéletes példája az E-kárbejelentő alkalmazás.

Mészáros László, az informatikai területért felelős vezető egy visszatekintéssel kezdte beszédét, melyben felelevenítette, hogy az alkalmazással egy előre mutató, nem profit-orientált digitális megoldást akartak létrehozni a MABISZ égisze alatt. Választásuk a kék-sárga kárbejelentő nyomtatványra esett, melyet viszonylag gyorsan sikerült a digitális térbe helyezni. 2018 júniusában írták alá a megfelelő szerződéseket és decemberben már kész is volt a rendszer, amit 2019 januárjában nyilvánosan is bemutattak. Az alkalmazás iránti érdeklődés túlszárnyalta a várakozásokat és már az első héten 50 ezren töltötték le az E-kárbejelentőt. Legfőbb előnyei közé tartozik az egyszerűbb és precízebb kárbejelentés, az előzetes azonosításnak köszönhető alacsonyabb kitöltési idő, a téves adatrögzítés megelőzése, valamint az, hogy az alkalmazás az első egységes, minden magyarországi biztosító által elfogadott és támogatott kárbejelentő rendszer. Mára több, mint 400 ezerszer töltötték le az alkalmazást, 2021-ben pedig több, mint 10 ezer kárbejelentés érkezett be a felületen keresztül. A fejlesztők folyamatosan gyűjtik a felhasználói visszajelzéseket és ezek alapján igyekeznek javítani az ügyfélélményt. Többek között ennek köszönhetően is lett az E-kárbejelentő az Év technológiai megoldása a Pénzügyminisztérium díjazásában.

A második előadást Ferenczi Ádám, az Insurwiz vezérigazgatója tartotta, akit átfogó képet festett az insurtech szektorról, valamint bemutatta saját startupjának tevékenységét is. Az insurtech vállalkozások a biztosítások területén hozzák el azt a technológiai innovációt, amit a fintech piac szereplőitől megszokhattunk a pénzügyi világban. A 2021-es év áttörő fintech sikereiből az insurtech startupok is kivették a részüket. A 26 milliárd eurónyi bevont tőkének a 14 százaléka insurtech startupokhoz fűződik, így a banki és fizetési technológiai megoldások mögött a harmadik legtöbb összesített befektetés biztosítási területekre jutott. Ez nem meglepő annak fényében, hogy a pandémia kezdetén jelentős mértékben megnőtt a különböző biztosítások iránti kereslet, amely számos új termék létrejöttét idézte elő az üzletfolytonosság, a rendezvényszervezés vagy az utazás területén. A legnagyobb insurtech kapcsán említést nyert a big data fogalma, amely az árképzés, kockázatelemzés, felmondási kockázat azonosítása, kárigény osztályzása, a kiugró kárigények azonosítása, a tendencia előrejelzés, valamint a csalásmegelőzés területein nyújt jelentős segítséget. A nagy adathalmazok feldolgozására gyakran mesterséges intelligenciát használnak fel a vállalkozások, például személyre szabott ajánlatokhoz, automatizált folyamatokhoz, gyorsabb adat eléréshez és új kockázatok azonosításához. Az adatszerzés egyik leghatásosabb módszere a telematikai megoldások bevezetése lett, amely a vezetés felügyeletével képes olyan árszabási modelleket létrehozni, amely vezetéssel töltött idő vagy vezetési stílus alapján határozza meg a fizetendő összegeket. A parametrikus biztosítások, azaz előre meghatározott felételek teljesülése esetén automatikusan aktiválódó csomagok is az ügyfeleknek kedveznek, inkább kényelmi, mintsem árazási szempontokból. Az utolsónak bemutatott meghatározó insurtech trend a beágyazott megoldásoké volt. A beágyazott szolgáltatások minden érintett félnek kedveznek – a szolgáltató képes könnyebben elérni partnerei végfelhasználóit, a partnerek új bevételi forrásra tehetnek szert, míg a végfelhasználók szofisztikált megoldásokhoz juthatnak. Az előadás végén az Insurwiz is bemutatásra került. A magyar startup automatizált szolgáltatásokra szakosodott, melyek segítik a biztosítókat a káresemények azonosításában és a kárrendezési folyamatokban is. Megoldásaik hátterében nagy szerepet kapnak az API kapcsolódások, valamint a blockchain alapú okosszerződések. Fő termékeik egy sílift biztosítás, egy időjárási viszonyokra reagáló biztosítási prototípus, valamint egy fejlesztés alatt álló utazáskésedelmi biztosítás, melyeket a jövőben számos más termék is követhet.

Az eseményt Szota Szabolcs, a Smartsurance Technologies vezérigazgatója zárta a Cristóról szóló előadásával. A Cristo alkalmazása eleinte okos casco megoldásával robbant be a köztudatba, azonban mára egy teljes autós ökoszisztémát épített ki a csapat, tele járművezetők számára hasznos funkciókkal. Használat alapú biztosítást kínálnak, melyet a Cristo Beat, egy saját GPS-szel, giroszkóppal és SIM-kártyával ellátott telemetriai eszköz tesz lehetővé. Nagy mértékben építenek viselkedési megoldásokra, így az alkalmazásban jelen vannak gamifikációs és közösségi elemek is. A gamifikáció a károk csökkentését segíti, ugyanis a Cristo pontozza felhasználói vezetési stílusát, így képes felelősségteljesebb, kevésbé kockázatos viselkedésre bírni az embereket. Emellett peer-to-peer biztosítást is kínál az alkalmazás, vagyis az ügyfelek létrehozhatnak saját biztosítási csoportokat, ahol kizárólag a csoporttagokkal osztják meg az őket érintő kockázatokat, így a balesetek elkerülése esetén jobban járnak, mintha az egész klientúrával együtt lennének csoportosítva. Nagyrészt ezekre a funkciókra építve említhető meg a ’3 P’ a Cristo casco megoldásával kapcsolatban: prepaid, azaz előre feltöltött egyenleggel operál, valamint pay-as-you-drive használat alapú díjszabás és peer-to-peer kedvezményrendszer differenciálja számos versenytársától. A casco biztosítást mára kibővítették számos további szolgáltatással is. A Cristo autós ökoszisztémájában lehetőség nyílik az alkalmazásból statisztikákat kiolvasni a vezetési stílusról és a megtett utakról, követni az autó állapotát (pl. az akkumulátor töltöttségét és az üzemanyagszintet), meghatározni az autó helyzetét, kifizetni a parkolási díjakat, autópálya matricákat vásárolni, továbbá hozzáférni útnyilvántartáshoz is.

Qayum Dániel