Egy ma reggeli sajtótájékoztatón jelentette be a Visa, hogy Magyarországon is elindítja a Digitális Fizetés Program névre keresztelt nemzetközi kezdeményezését. A program a hazai mikro- és kisvállalkozások online növekedését és digitalizációját segíti elő biztonságos és kényelmes digitális fizetéssel, edukációval és komplex támogatási csomaggal. A program a régió országaiban nagy sikernek örvend, hiszen a Visa digitális fizetés megoldását több, mint 600 ezer kereskedő alkalmazza fizetés elfogadásra.
Piaci trendek és változó vásárlói igények
Az Andrássy úton tartott eseményt Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetőjének előadása nyitotta meg. Sármay a program jelentőségét a piaci trendek és a vásárlói szokások változásával indokolta, melyek egyöntetűen a digitális fizetések előretörését jelzik. Az MNB adatai szerint 2020 és 2024 között 48-ról 69 százalékra nőtt az elektronikus fizetést preferálók aránya a magyar fogyasztók körében. Ugyan a megvalósuló fizetési arány az elektronikus és fizikai fizetésekben nem ennyire kedvező, de ez az adat is jól jelzi a fizetésekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások változását, hangsúlyozta Sármay.
A magyar vásárlóknak a legfontosabb a biztonság az online fizetések során, derült ki a Visa saját felméréséből. 10-ből 8 magyar fogyasztó a biztonságot tartja a legfontosabb jellemzőnek, amikor online vásárol. Sőt, 84 százalékuk akár a megszokott fizetési módját is hajlandó lecserélni, ha az új megoldás nagyobb biztonságot nyújt. Kritikus pontként emelte ki a vásárlói élményt is a Visa magyarországi vezetője, mivel azt látják, hogy a vásárlók közel fele inkább félbehagyja az adott online vásárlást, amennyiben túl hosszú a fizetési folyamat.
A program kiemelt célcsoportját a webárauházak adják, akik igyekeznek lépést tartani a fogyasztói igényekkel fizetések terén is. Ezért az érintettek folyamatosan bővítik az oldalaikon elérhető fizetési lehetőségeket. Az elmúlt 1 évben a webáruházak harmada vezetett be új megoldást a felületén. Az online vásárlások döntő részét, minden harmadik tranzakciót, kártyával bonyolítanak le, ami további kapcsolódási pontot jelent a Visa és a szektor szereplői között.
Visa innováció a Digitális Fizetés Program szívében
A magyarországi start után a Digitális Fizetés Program a közep-kelet-európai régió 8 országában van jelen. A program Lengyelországban indult el elsőként, még 2018-ban, aztán fokozatosan vezették be a régió országaiban, köztük Csehországban, Szlovákiában és Horvátországban is. Erről Josef Kuncar, a Visa elfogadásfejlesztési igazgatója beszélt. Kuncar kiemelte, hogy a megvalósított digitális fizetési programokból a nemzetgazdaságok egésze profitált, mivel a gazdaság fehérítésével makrogazdasági szinten is pozitív hatást fejtenek ki. A programok elősegítik a készpénzhasználat csökkenését, és a vállalati szektor digitalizációját, amelyek költségcsökkentő és versenyképességet növelő faktorok.
Kuncar szerint a programok sikerének zálogát a vonzó értékajánlat, a hatékony kommunikáció és edukálás, illetve a szereplők aktív bevonása jelenti. A program szívében a Visa digitális fizetési megoldása, a “Click to Pay” áll, amely fontos eleme az e-kereskedelem szereplőinek kínált értékajánlatnak. Egy olyan fizetési megoldásról van szó, ami gyors és biztonságos online fizetést tesz lehetővé bankkártya adatok megadása nélkül. Ehhez a Visa tokenizációs technológiáját használják fel, amely egyszerre védi a kártyabirtokosok adatait, és egyúttal az érinteses fizetéshez hasonló vásárlói élményt nyújt online. Ehhez csak ki kell választani a fizetési felületen a “Click to Pay” fizetést, és a regisztrált felhasználók egy kattintással fizethetnek az adott termékért, vagy szolgáltatásért Visa bankkártyájukkal.
Partnerekkel közösen indul a Visa programja
A digitalizációs program a magyar online kereskedelem fontos szereplőinek bevonásával, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az Ecommerce Hungary egyesült támogatásával indul. A sajtótájékoztatót Ács Zoltán az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgató helyettese és a Magyar Fintech Szövetség elnöke folytatta. Előadásában rámutatott, hogy a magyar gazdaság egyik fő problémája a digitalizáció alacsony szintje, ami tovagyűrűző hatásai révén a teljes magyar nemzetgazdaság versenyképességét rontja. Ezért örömmel álltak be a Visa programja mögé, ami több szereplő bevonásával, a vállalati szektor egy fontos elemében segíti elő a digitalizációt.
Ács az előadást követő kerekasztalbeszélgetésen az edukáció szerepét emelte ki. A szakember szerint az edukáció fontos eszköz ahhoz, hogy a vállalatokat kizökkentsék a megszokott működésükből, eltérjenek bevált módszereiktől és digitalizációra sarkallják őket. A vállalatok mellett a fogyasztók tájékoztatására is nagy hangsúlyt kell fektetni, mivel a fogyasztói elvárásoknak nagyon erős hatása van a kereskedelmi és fizetési folyamatokra, tette hozzá Sármay. Bese Péter az OTP Kereskedői szolgáltatásokért felelős vezetője a fizetési szolgáltatók háza táján is fejlesztéseket szorgalmazott. Szerinte az egyik első lépést a szolgáltatóknak kell megtenniük, és olyan fizetési folyamatokat kell létrehozniuk, amiket a vásárlók szívesen és egyszerűen tudnak használni.
Az eseményt a Digitális Fizetés Program magyarországi kereskedelmi partnereinek kerekasztal beszélgetése zárta. A Shoprenter, a Számlázz.hu, a Boxy, a DPD, az Árukereső és az Ecommerce Hungary vezetői a magyar vállalati szektor digitalizációs kihívásairól, digitális megoldásairól, és kifejezetten a Visa programjához kapcsolódó potenciális eredményekről és várakozásokról beszélgettek.
Forrás: Visa Digitális Fizetés Program sajtótájékoztató
Címlapkép: depositphotos