A magyar online vásárlók négyötöde számára a biztonság a legfontosabb szempont a fizetési mód kiválasztásakor – derül ki a Visa friss régiós kutatásából. A reprezentatív 1000 fős minta szerint a megkérdezettek döntő többsége hajlandó váltani is, ha egy új megoldás nagyobb védelmet nyújt. A Visa tokenizációval reagál a változó igényekre, de számos más technológia is versenyez a vásárlók kegyeiért.
Biztonság + kényelem = elvárás
A digitális fizetés térnyerésével a fogyasztói szokások is gyors ütemben változnak. A Visa közép-kelet-európai régióra kiterjedő 2025-ös felmérése szerint a magyar vásárlók 83 százalékának a biztonság a legfontosabb tényező az online fizetés során. Emellett 84 százalékuk nyitott arra, hogy lecserélje megszokott fizetési módját, amennyiben egy új megoldás jobb védelmet nyújt.

A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar fogyasztók egyre inkább elvárják az egyszerű, gyors és zökkenőmentes online vásárlási élményt. Minden második vásárló félbehagyja a tranzakciót, ha az túl sokáig tart. A kártyaadatok kézi begépelése pedig az összes európai válaszadó 14 százalékát készteti arra, hogy megszakítsa a vásárlási folyamatot. A fizetés gördülékenysége nem csupán kényelmi kérdés, hanem üzleti szempontból is kritikus tényezővé vált.
A vásárlók 91 százalékánál alapelvárás, hogy az általuk preferált fizetési mód elérhető legyen. Ez komoly kihívást jelent a kereskedők számára, akiknek széles körű és biztonságos online fizetési lehetőségeket kell kínálniuk, hogy lépést tartsanak a versenytársakkal és ne veszítsenek vásárlókat. A kutatás alapján világos, hogy a fogyasztók nemcsak nyitottak az új fizetési technológiákra, hanem aktívan keresik is azokat. A kereskedőknek és szolgáltatóknak ez egyszerre kihívás és lehetőség: aki időben lép, versenyelőnyre tehet szert a folyamatosan változó digitális kereskedelmi térben.
Tokenizációval a biztonságos és gördülékeny online fizetésekért
A Visa szerint praktikus megoldást nyújt a fenti kihívásokra a bankkártya tokenizáció. Ennek lényege, hogy a kártyaadatokat egyedi, csak meghatározott környezetben használható digitális azonosítóval, ún. titkosított tokenekkel helyettesítik a fizetési folyamatban. Így a kártyaadatok nem kerülnek át sem a kereskedőhöz, sem a fizetési lánc többi szereplőjéhez. Ez nemcsak a csalások esélyét csökkenti jelentősen, hanem a fizetést is egyszerűbbé teszi, mivel nem igényel manuális kártyaadat bevitelt.
A 2019-2021 között világszerte bevezetett Click to Pay fizetési megoldás jól példázza a Visa törekvéseit az online fizetések piacán. A technológia kiküszöböli a kártyaadatok kézi megadását, működik minden fontosabb kártyatípussal és eszközzel, és regisztráció nélkül is használható a kompatibilis kereskedőknél. A Click to Pay fizetéseknél a vásárlóknak kevesebb lépést kell megtenniük, ezáltal csökken a kosárelhagyás esélye, a konverziós arány pedig javulhat. A tokenizáció révén pedig a kereskedőknek sem kell attól tartaniuk, hogy az érzékeny adatok kezelése miatt biztonsági problémák lépnek fel.
Fokozódik a verseny a vásárlókért
Az elmúlt években az online fizetések piacán számos új technológia jelent meg a kényelem és biztonság növelésére. A biometrikus hitelesítés (például ujjlenyomat vagy arcfelismerés) ma már alapvető része a mobilfizetéseknek, míg a virtuális kártyák lehetőséget adnak egyszer használatos vagy eszközhöz kötött kártyaszámok alkalmazására. A digitális pénztárcák – mint az Apple Pay, Google Pay vagy PayPal – egyre több funkciót integrálnak, például hűségkártyákat vagy BNPL-opciókat. Az egyérintéses fizetési élmények, mint a Click to Pay vagy Shop Pay, lehetővé teszik az adatok újbóli megadása nélküli gyors vásárlást. Emellett egyre inkább terjednek az ún. beágyazott (embedded) vagy láthatatlan fizetések, ahol a tranzakció szinte észrevétlenül zajlik – például mobilappon vagy IoT-eszközön keresztül.
Forrás: Visa
Címlapkép: Depositphotos