A svájci core banki szoftverszolgáltató cég, a Temenos részvényei drasztikus esést szenvedtek el, miután a Hindenburg Research kutatócég közzétett róluk egy jelentést február 15-én.
A kutatócég súlyos vádakat fogalmazott meg a Temenosszal szemben, és könyvelési rendellenességekre, valamint hibás termékekre hivatkozva shortolta a vállalatot.
Mi az a shortolás? A shortolás egy kereskedési stratégia, amelyet akkor alkalmaznak, amikor egy kereskedő azt várja, hogy egy adott értékpapír ára csökkenni fog. A folyamat lényegében arra épül, hogy a kereskedő kölcsönvesz értékpapírokat (például részvényeket), amelyeket azonnal elad a piaci áron. Később, amikor az értékpapír ára csökken, visszavásárolja azokat alacsonyabb áron, visszaszolgáltatja az értékpapírokat a kölcsönadónak, és a különbséget, azaz az eladási és a visszavásárlási ár közötti eltérést, mint nyereséget tartja meg.
Könyvelési rendellenességek és manipulált eredmények
A Hindenburg Research négy hónapos nyomozása során – amely 25 volt Temenos alkalmazottal, köztük a cég magas rangú vezetőivel készült interjúkat is magában foglal -, számos könyvelési rendellenességet és az eredmények manipulálására utaló jeleket tárt fel. Többek között a bevételek kerekítését, hamis partnerségeket, a szerződésmegújítások előrehozatalát, visszadátumozott szerződéseket és látszólag nem létező K+F beruházásokat, csak hogy néhányat említsünk.
A jelentés emellett rávilágított egy sor hibás szoftver telepítésére is, valamint rendellenes licencmegállapodásra, amelyek állítólagosan azt a célt szolgálták, hogy a Temenos elérje éves célkitűzéseit. Ezen gyakorlatok „nyílt titoknak” számítottak a volt alkalmazottak körében és sokan közülük úgy érezték, hogy ezeket a vezérigazgató, Andreas Andreades bátorítja annak érdekében, hogy elfedje a termékkel kapcsolatos elégedetlenséget.
Lássunk néhány konkrét esetet!
A jelentés kiemelt néhány konkrét esetet Észak-Amerikából, ahol a Temenos ügyfelei kifejezetten negatívan értékelték a cég szoftvereit. A Unify Financial Credit Union, a First Fidelity Bank, a Grasshopper Bank, és a Varo Bank esetei mind arra utalnak, hogy a vállalat nem tudott megfelelni az általa ígért színvonalnak.
- Az amerikai székhelyű Unify Financial Credit Union 2018 szeptemberében szerződött a Temenosszal. 2021 decemberére beperelte a Temenost csalárd tevékenység és félrevezetés miatt. Állítása szerint a Temenos túlértékelte felhőszolgáltatási képességeit, és hogy a szoftvere annyira instabil volt, hogy a Unify-nak két hónappal az üzembe helyezés után vissza kellett térnie a régi rendszeréhez.
- Az amerikai First Fidelity Bank 2019 decemberében szerződött a Temenosszal. 2022-ben szerződésszegés és félrevezetés miatt beperelte a Temenost, mondván, hogy “elege van a Temenos kifogásaiból és késedelmeiből”.
- Az amerikai székhelyű Grasshopper Bank 2019-ben kezdte meg a Temenos core banki szoftverének üzembe helyezését, hogy aztán 4 évvel később számos probléma után elhagyja azt.
- A szintén amerikai Varo Bank 2020 szeptemberében kezdte meg a Temenos core banki szoftverének üzembe helyezését, ami jelenleg „sikertörténetként” van kiemelve a Temenos honlapján. A Varo korábbi alkalmazottai a bevezetést „borzalmas élményként” jellemezték, amely „örökre sebeket hagyott bennük”.
Piaci reakciók
A Hindenburg jelentés közzététele után a Temenos részvényei 25 százalékot zuhantak a reggeli kereskedés során, ami jelzi a befektetői bizalom csökkenését a cég iránt. A cikk írásakor (február 15.) a Temenos még nem tett közzé hivatalos választ a jelentésre.
Ez a fejlemény felveti a szigorúbb átláthatósági és könyvvizsgálati követelmények szükségességét a szoftveriparban, különösen azokban az esetekben, amikor a vállalatok nagyra törő növekedési célokat tűznek ki. A Temenos esete rávilágít a könyvelési gyakorlatok és az ügyfélkapcsolatok menedzselésének fontosságára, valamint arra, hogy ezek a területek milyen mértékben befolyásolhatják egy vállalat piaci megítélését.
(Forrás: Finextra)
(Címlapkép: Depositphotos)