Az utóbbi időben kiváló eredményeket felmutató Revolut számára lassan elérkezik az idő, hogy tőzsdére lépjen. A régóta pletykált IPO az angol banki licenc megszerzését és a cégérték feltornázását követően egyre valószínűbb. Fintech vállalatok és befektetők szemei szegeződnek most a brit neobankra, mivel egy sikeres tőzsdei bevezetésen az egész szektor nyerhet. Közülük is talán leginkább a Nubank befektetők szurkolnak egy sikeres Revolut IPO-ért, mondjuk is, hogy miért.
Tőzsdei bevezetéssel zárulhat a sikeres év
Mozgalmas időszakot tudhat a háta mögött Európa egyik legsikeresebb fintech vállalata, a Revolut. Júliusban megszerezte az évek óta hajszolt brit banki engedélyt, végrehajtott egy munkavállalói részvényértékesítést, és elérte a 45 milliárd dolláros értékelést is. Tavasszal az ügyfelei száma átlépte a 40 millió főt, ráadásul rekord árbevételt és profitot jelentett az előző pénzügyi évre. A sikeres terjeszkedésnek és pénzügyi teljesítménynek a régóta pletykált IPO (initial public offering) lehet a kifutása.
A Revolut részvényeinek forgalomba hozatala tovább erősítheti a már amúgy is jó helyzetben lévő vállalatot. A tőzsdére való belépéssel a Revolut friss tőkéhez juthat, tovább növelheti értékét, és saját brandjének ismertségét és elismertségét is egy magasabb szintre emelheti. Az IPO-ból azonban más fintech vállalatok is profitálhatnak, közülük is kiemelhető a Nubank, Latin-Amerika legsikeresebb neobankja.
A Nubank is profitálhat a Revolut sikereiből
A Revolut IPO-ját árgus szemekkel figyeli majd a fintech világ, és az azon túli befektetők is. Egy sikeres tőzsdére lépés erős jelzést küldhet a piacnak a bankok új generációjába vetett bizalomról. A digitális bankok, köztük a Revolut üzleti modellje, sokak számára túlságosan kockázatosnak, egyesek számára akár zsákutcának tűnhetett. Az utóbbi évek eredményei, különösen az árbevétel növekedés és a profittermelés után azonban kevés kétség maradt a stratégia működőképességéről. Egy jól kivitelezett és sikeres IPO ennek az útnak lehet a megkoronázása, ami az egész szektor iránti bizalmat erősítheti.
A szektor iránti bizalom és figyelem növekedéséből minden fintech profitál, különösen a Revolut dél-amerikai versenytársa, a Nubank. A 2013-as alapítású brazil neobank 2021 végén lépett tőzsdére, és számos tekintetben túlszárnyalja a Revolutot. A Nubank ügyfeleinek száma meghaladja a 100 millió főt, vagyis ügyfélbázisa kétszer nagyobb, mint a Revoluté. Árbevételben és profitban is jobban áll, 2023-ra 8 milliárd dollár feletti bevételt és 1 milliárd dollár nettó nyereséget jelentett. Alkalmazottak számában a Revolut vezet, akik idén átlépték a 10.000 foglalkoztatottat, míg a Nubanknál ezt a számot különböző források 7.000-8.500 fő közé teszik.
A fintech vállalatok értékének megállapításánál jellemző, hogy a szektor más hasonló vállalatait veszik alapul. Ezért, ha az IPO után a piac visszaigazolja a Revolut értékét, vagy akár növeli azt, akkor az a nála jobban teljesítő Nubank részvényeinek az értékét is feljebb tornázhatja. A jövő persze megjósolhatatlan, és mi sem vetemedünk arra, hogy befektetési javaslatokat tegyünk, azonban mindenképpen érdekes lesz követni az IPO-t és annak fintech szektorra gyakorolt hatásait.
Források: Bram Vreugdenhil, Nubank.com, Revolut.com, Fintech.hu, Fintech.hu, Fintech.hu, Fintech.hu
Címlapkép: depositphotos