Technikai hiba az Apple Pay-nél – téves levonások a magyar felhasználóknál

Szerda délután komoly problémát észleltek azok, akik az Apple Pay-nél regisztrált bankkártyákat használnak. Számtalan téves tranzakcióval terhelték meg a felhasználók számláit. Az eddigi információk alapján úgy tűnik, hogy technikai hibáról és nem kibertámadásról van szó – ügyféladatok nem kerültek ki. 

A felhasználók számláiról különböző összegeket vontak le anélkül, hogy vásároltak volna bármit. A jelenlegi ismeretek szerint a probléma csak a magyarországi felhasználókat érinti, de nem egyértelmű, mi alapján történnek a levonások.

A Telexhez és a Portfoliohoz beérkezett olvasói levelekből kiderült, hogy régebbi tranzakciókat terhel újra az Apple. Ez arra utal, hogy nem a mobilfizetési rendszerrel van a probléma, hanem az Apple, mint szolgáltató, küldött ki tévesen tranzakciókat.

Olvasói visszajelzések alapján az Apple Pay valószínűleg aktív előfizetésekkel kapcsolatos díjakat von le újra, vagy korábbi előfizetések díjait többször is terheli. A legtöbb érintett kis összegű, 3-4 ezer forintos tételek levonásáról számolt be. Voltak azonban olyanok is akiktől 130 ezer forintot vontak le mielőtt letiltották volna a szolgáltatót. A terhelést később visszavonták.

Visszatérítik a felhasználók pénzét

Egy átlagos kártyás tranzakció során az első lépésben csak a terhelés történik meg, amit a felhasználók is látnak. A tranzakciók klíringje, vagyis a tényleges elszámolása azonban csak később, legfeljebb négy napon belül zajlik le, ekkor kapja meg a kereskedő a neki járó összeget. Ezt a folyamatot a felhasználók általában már nem látják és nem is kapnak annak lépéseiről értesítést.

Mivel a klíring még elméletileg nem történt meg, lehetséges, hogy a terheléseket sikerül visszavonni. Ehhez azonban sürgősen meg kell vizsgálni a jogi és technikai részleteket. Az azonban biztos, hogy a tévesen terhelt összegeket előbb vagy utóbb visszakapják a felhasználók.

A jövőben egyre több embert érinthet egy ilyen hiba

Az OTP és más bankok is jelezték, hogy a probléma külső partnertől eredő technikai hiba miatt áll fenn, és az Apple alkalmazásboltja tévesen terheli az ügyfelek bankkártyáit. A bankok már dolgoznak a hiba elhárításán. MBH Bank munkatársai már jelezték a problémát az Apple felé.

Az MNB statisztikái alapján a mobilfizetés rendkívül gyorsan terjed Magyarországon. Ennek részeként az Apple Pay-t használók száma is folyamatosan bővül. Az idei első negyedévben közel 2,5 millió bankkártya volt már digitális formában regisztrálva a hazai felhasználók mobiltelefonjain.

A mobilfizetés terjedésével a biztonságos adatkezeléssel összefüggő ismeretek bővítése is szükséges. Célszerű például digitális kártyákat használni a webes fizetéskor, mivel ezek könnyen letilthatók és cserélhetők.

(Forrás: Telex, Portfolio)

(Címlapkép: Depositphotos)

adatbiztonságapple payfintech