Szeptembertől új korszak kezdődik az állami ügyintézésben

Már csak néhány nap van hátra, hogy élesben elinduljon a magyar Digitális Állampolgárság Program. A program célja, hogy megkönnyítse a magyar állampolgárok állami ügyintézését, de a piaci szereplők közti interakciók és egyéni intézkedések során is alkalmazható lesz az új technológia. A programmal az Európai Unió több országában elterjedt rendszerekhez és folyamatokhoz zárkózunk fel.

Korszakalkotó újítás az állami ügyintézésben

A Digitális Állampolgárság Programot (DÁP) 2022 decemberében fogadta el az országgyűlés, amellyel egy régi adósságát törlesztette a magyar társadalom felé. Az előregisztráció már elkezdődött, szeptember 1-jétől pedig ténylegesen elindul a korszakalkotó kezdeményes. A program célja, hogy az állampolgárok számára egyszerűsítse, hozzáférhetőbbé tegye, és megkönnyítse az állami szervekkel való ügyintézést. Mindezt, más európai és nemzetközi példákhoz hasonlóan, digitalizációval kívánja elérni a magyar állam.

Magyarország az Európai Unióban eddig a sereghajtók közé tartozott a digitális ügyintézésekben. A lakosság és a vállalatok számára is csak korlátozottan voltak elérhetők állami digitális szolgáltatások, a legtöbb hivatalos ügyintézést személyesen lehetett csak elintézni. Legyen szó akár egy ingatlan vagy gépjármű adás-vételről, vagy egy személyes okirat cseréjéről.

A DÁP összeköti az egyes állami szervezeteket, így a digitális állampolgárok mindent egy helyen tudnak majd elintézni. Nem kell személyesen különböző hivatalokat, vagy online weboldalakat felkeresni. A tervek szerint egyszerűsödik és átláthatóbbá is válik majd az ügyintézés. A programban kiemelt hangsúlyt kap a közérthető nyelvezet és a folyamatok átláthatóságának biztosítása.

Az ügyintézés logikáján is változásokat fognak eszközölni. Az ügyintézés életesemény-központú lesz, ami azt jelenti, hogy egyetlen csatornába terelik az élet fontos eseményeihez, például a gyermekvállaláshoz vagy a vállalkozás indításhoz kapcsolódó elintéznivalókat. Az átláthatóságot és közérthetőséget szolgálja majd az egységes megjelenés kialakítása is. Ezt azt jelenti, hogy a különböző állami szervekhez tartozó felületek egységes megjelenést és működést kapnak majd.

 A digitális állampolgárság hatása a hétköznapokra

A digitális ügyintézés előnyeit egy mobilra optimalizált alkalmazásban élvezhetik majd azok a magyar állampolgárok, akik regisztrálnak a programba. A mobilalkalmazás már letölthető a DÁP honlapjáról, a Google Play-ről és az App Store-ból. A digitálisan végezhető ügyek szeptember 1-jétől fokozatosan kerülnek bevezetésre, de addig is minden 14. évét betöltött magyar állampolgár elvégezheti a regisztrációt. Egyelőre a digitális állampolgárrá váláshoz fel kell keresni egy kormányablakot, de rövidesen érkezik majd az online regisztráció is.

A mobilalkalmazás használatával elvégezhető az ún. elektronikus azonosítás (eAzonosítás), amely a személyes megjelenéssel egyenértékű okmányazonosításnak felel majd meg. Az eAzonosítást különböző állami oldalakra való belépéskor, 2025 nyarától pedig pénzintézetek, közművek és telekommunikációs cégek oldalaira való belépéshez is lehet majd használni. Az eAzonosítás személyes intézkedések esetén is kiválthatja az okmányokat. Így például rendőri igazoltatáskor, bankfiókban, különböző ügyfélszolgálatoknál, sőt, dohány- és élelmiszerboltokban is igazolható lesz a személyazonosságunk.

Az eAzonosítás mellett az elektronikus aláírás lesz a digitális ügyintézés egy kardinális eleme. A DÁP alkalmazásban minősített eAláírással létrehozott dokumentum teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, amelyet az EU minden tagállamában elfogadnak. Az eAláírás felhasználható majd például gépjármű adás-vételi szerződéseknél és közműcégekkel kötött szerződéseknél is.

Forrás: ww.dap.gov.hu

Címlapkép: depositphotos

digitális állampolgárságdigitalizációMagyarország