Az egyik legnagyobb brit neobank, a Monzo, új számlacsomagot jelentett be a 6 és 15 év közötti gyermekek számára. A szülők már feliratkozhatnak a várólistára és még a nyár folyamán hozzáférhetnek az új termékhez.
Az Monzo új ingyenes számlanyitást, feltöltést és külföldi tranzakciókat kínál új csomagjában. A szülők a saját Monzo számlájuk mellé tudnak egy külön számlát nyitni gyermekeiknek. Ennek megfelelően értesítésekett kapnak a gyermekeik tranzakcióiról, kiadási korlátokat állíthatnak be, és engedélyezhetik vagy letilthatják a készpénzfelvételt és az online fizetéseket.
Számlanyitás gyerekeknek
A bank szerint az új termékükkel a gyerekek már fiatalon megismerkedhetnek a pénzügyekkel. Az applikációban megtakarításokat tehetnek, látják költségeiket, valamint ütemezett zsebpénzkifizetéseket kaphatnak szüleiktől. A számlához egy bakkártya is tartozik a Monzotól megszokott neon színekben.
A számlával rendelkező gyerekek, ahogy egyre idősebbek lesznek, továbbléphetnek a Monzo további számlacsomgajaiba. Először a neobank 16 és 17 éveseknek szóló szolgáltatásának ügyfelei lehetnek, majd teljesértékű, felnőtt Monzo számlát nyithatnak. A tradicionális bankok jellemzően küzdenek a fiatalabb ügyfelek akvizíciójával. Az új számlacsomag nagyban segítheti a Monzot ebben hosszútávon.
Monzo sikerek
Az Egyesült Királyságban a Monzo jelenleg több mint 9 millió lakossági és 400 000 vállalati ügyféllel rendelkezik. A neobank pénzügyi helyzete láthatóan jelentősen megerősödött az elmúlt években. A tavaly 15,4 millió fontos adózás előtti nyereséget elérő vállalat, több sikeres befektetési kör zárása után, az USA és a kontinentális Európa piacait hódítaná meg.
Komoly problémára reflektál a Monzo
A Monzo a jelek szerint egy jelentős probémára tapintott rá. A nemrég megjelent PISA jelentés szerint a 15 évesek többségének nehézséget okoz alapvető pénzügyi fogalmak megértése. Ez a fiatalok körében népszerű neobankoknak jelentős problémát és kihívást jelenthet. Szakértők szerint jól látható szakadék van a fiatalok pénzügyi ismeretei és az egyre szélesebb körben népszerű online pénzügyi termékek között.
A jelentés szintén megállapította, hogy ugyan a tizenévesek kétharmada pénzügyileg aktív és bankszámlával rendelkezik, de csupán 36 százalékuk magabiztos a banki kimutatások megértésében. A neobankok számára ebből a szempontból kockázatos új pénzügyi szolgáltatásokat bevezetni, hiszen könnyen elképzelhető, hogy ügyfeleik nem értik majd azokat.
Egyébként nem csak a fiatalok teljesítettek ezen a szinten a pénzügyi tudtosság terén. Az OECD által 2023-ban publikált kutatás szerint csak a felnőttek egyharmada számít pénzügyileg műveltnek.
A fintechek növelhetik a pénzügyi tudatosságot
A fintech szektor kiemelt szerepet játszhat a fiatalok pénzügyi műveltségének javításában. Az innovatív megoldások révén a fintech vállalatok könnyebben elérhetővé és érthetővé tehetik a pénzügyi ismereteket a tizenévesek számára. Az oktatási célú applikációk és digitális platformok már most is nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében.
A legismertebb megoldások amerikában a Greenlight és a GoHenry. Magyarországon pedig a családi bankolás úttörője a Peak. A fintech cégek által fejlesztett interaktív pénzügyi oktatási alkalmazások játékos módon segíthetnek a diákoknak megérteni a bonyolult pénzügyi fogalmakat és műveleteket.
(Forrás: Fintech.hu, Finextra, OECD, Financial Times)
(Címlapkép: Monzo)