Szabályozás a BNPL piacon

Új szabályoknak kell megfelelniük az amerikai BNPL szolgáltatóknak a Fogyasztói Pénzügyi Védelmi Hivatal döntése nyomán. Az amerikai hatóság szerint a BNPL hitelezőket a hitelkártya szolgáltatókkal egyformán kell kezelni bizonyos fogyasztóvédelmi szabályok vonatkozásában.

Vásárlások vitatása és pénzvisszatérítés

Egy értelmező határozatban fektetett le fontos szabályokat az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelem a BNPL termékekkel kapcsolatban. A BNPL hitelezőknek a jövőben néhány új, kulcsfontosságú jogot kell biztosítaniuk a felhasználóknak. Ezek közé tartozik a díjak vitatása és a pénzvisszatérítés követelése a kölcsönt folyósító vállalattól, éppen úgy, mint a hitelkártya szolgáltatóknál. A pénzvisszatérítés abban az esetben követelhető, ha a vásárló visszaküldte a megvásárolt terméket a kereskedőnek.

A Fogyasztói Pénzügyi Védelmi Hivatal két éve vizsgálódik a BNPL piacon, ahol ügyfélpanaszokat és tranzakciók vitatásával összefüggő eseteket tekintenek át. A hatóság egy a piacot érintő jelentésében közölte, hogy a BNPL tranzakciók több, mint 13 százaléka termékvisszaküldéssel vagy pénzügyi vitával végződött. 2021-ben az amerikai fogyasztók összesen 1.8 milliárd dollárnyi tranzakciót vitattak a hatóság által vizsgált 5 vállalatnál.

A vásárlások vitatása alapvetően nem a fizetési módból következik. A BNPL fizetést jellemzően az e-kereskedelemben használják, amelynek természetéből fakadnak a vitás esetek. Könnyen elképzelhető, hogy ami egy webshopban tetszik nekünk, az a valóságban már kevésbé, nem kényelmes, vagy egyszerűen csak hirtelen felindulásból vásároltuk meg. Ráadásul az online elkövetett csalások száma is évről évre növekszik, ami szükségszerűen húzza magával a pénzvisszatérítéseket.

Régi adósság a BNPL szabályozás

Mindenesetre a sok vitás eset és a szolgáltatás jellege miatt az amerikai hatóság erős motivációt érzett a fogyasztók érdekeinek megvédésére. A fintech szektor különböző szegmenseire, a BNPL fizetésre pedig különösen igaz, hogy a szabályozás évekkel a technológia mögött kullog. A Klarna 19, az Affirm 12 az Afterpay pedig 10 éve működő BNPL vállalatok, amelyek több tíz millió ügyfelet szolgálnak ki világszerte. Ennek ellenére a szabályozók csak az utóbbi években kezdtek el foglalkozni a területtel.

Az amerikai pénzügyi fogyasztóivédelmi hivatal igazgatója, Rohit Chopra a hitelkártyák használatával megegyező folyamatot lát a BNPL fizetésnél is. A fizetés egyesíti a tranzakciók feldolgozását és a hitelszolgáltatásokat, miközben díjat számol fel a kereskedőknek. Ez pedig lényegében megegyezik egy hitelkártyás vásárlásnál végbemenő folyamattal.

 „Amikor a fogyasztók kiválasztják a BNPL fizetést nem tudják, hogy visszakapják-e a pénzüket, ha visszaküldik a terméket, ahogy azt sem tudják, hogy a kölcsönadó segít-e nekik, ha nem a megígért terméket kapják meg a kereskedőktől. Függetlenül attól, hogy kártyás tranzakció, vagy BNPL fizetés történik, a fogyasztók védelemre jogosultak a már meglévő törvényeknek megfelelően.” – nyilatkozta Chopra.

A hatályos törvények előírják a hitelezők számára, hogy minden vitás esetet ki kell vizsgálniuk. Segíteniük kell a fogyasztók érdekérvényesítését a kereskedőkkel szemben és vissza kell téríteniük a visszaküldött termék, vagy lemondott szolgáltatások után kifizetett tranzakciókat. Továbbá a hitelkártya számlákhoz hasonló rendszeres számlázási kimutatásokat kell a felhasználóknak szolgáltatniuk. A hatóság augusztus 1-ig várja a piaci szereplők észrevételeit a megállapításukkal kapcsolatban.

Forrás: Finextra

Címlapkép: depositphotos

BNPLfogyasztóvédelemszabályozás