Nick Storonsky nevét ma már mindenki ismeri a fintech szcénában. Mielőtt azonban a Revolut társalapítójaként és vezérigazgatójaként komoly hírnévre tett volna szert, ő is csak egy kereskedő volt. Egy ember, aki szeretett utazni, és aki egyszer belekóstolt Las Vegas nyüzsgő világába. Ám ez az utazás nem csak a szerencsejáték izgalma miatt maradt meg benne, hanem egy olyan felismerés miatt is, amely később forradalmasította a pénzügyi szolgáltatások piacát.
Amikor a kaszinóban nem csak pénzt nyersz
Nick egyik alkalommal Las Vegasba látogatott, és úgy döntött, hogy egy kis pénzt tesz félre pókerre. Azonban amikor váltani próbált, megdöbbenve tapasztalta, hogy a váltás során 10-15 százalékot veszít az átváltási díjak miatt. Ez egy olyan ember számára, aki nap mint nap százmillió dolláros ügyleteket bonyolít le szinte nulla költséggel, teljesen abszurdnak tűnt.
„Én kereskedő vagyok, napi szinten mozgatok hatalmas pénzeket díjak nélkül. Lehet, hogy itt van egy piaci rés?” – merült fel benne a gondolat. És innen már nem volt megállás.
Egy kereskedő látja, amit más nem
Storonsky korábbi tapasztalatai a globális kereskedelem világában előnyt jelentettek: tisztán látta, milyen nehézségekkel küzdenek azok a fogyasztók és vállalkozások, akik pénzt próbálnak mozgatni országok között. A magas díjak, a lassú tranzakciós idő, és a bankok átláthatatlan működése mind olyan problémák voltak, amelyeket egy újfajta szemlélettel meg lehetett volna oldani.
Az utazások során újra és újra szembesült azzal, hogy a bankok mennyi pénzt húznak le a felhasználókról, egyszerűen csak azért, mert azok külföldön használták a kártyájukat. Innen született az első ötlet: egy több valutát kezelő bankkártya, amely valós árfolyamon vált, és semmilyen rejtett díjat nem számít fel.
Így született meg a Revolut
2015-ben, Vladislav Yatsenkóval közösen megalapították a Revolutot. Az elsődleges cél az volt, hogy olyan platformot hozzanak létre, amely lehetővé teszi az utazók számára, hogy több mint 90 országban tudjanak költeni helyi valutában – mindenféle extra díj nélkül.
A Revolut nemcsak egyszerű bankszámlát és betéti kártyát kínált, hanem a valós (közép-)árfolyamon történő devizaváltást is elérhetővé tette. Ez volt az, ami igazán megreformálta a piacot: egy pénzügyi termék, ami a felhasználó oldalára állt.
A siker receptje: ügyfélközpontúság, technológia és gyors növekedés
Az évek során a Revolut elképesztő ütemben nőtt. 2021-ben az Egyesült Királyság legértékesebb fintech vállalatává vált. A 2023-as éves beszámoló szerint a cég bevétele elérte az 1,8 milliárd fontot, míg nettó nyeresége 344 millió font lett. Ezek a számok is azt mutatják, hogy a Revolut már nem csak egy „startup”, hanem egy igazi globális pénzügyi szereplő.
2024 novemberében már 50 millió ügyfelet szolgál ki világszerte, több mint 10 ezer alkalmazottal, és 45 milliárd dollárra becsült piaci értékkel.
(Forrás: Linkedin, Revolut)
(Címlapkép: Depositphotos)