A Revolut közel 10 000 alkalommal volt érintett ügyfelek által beadott csalásjelentésekben az Egyesült Királyságban. A BBC hosszú átfogó cikket közölt a Revolutra érkezett panaszokról, melyben komoly kritikákat fogalmaznak meg.
A fintech cég digitális szolgáltatásai révén gyors növekedést ért el, azonban a biztonsági fejlesztéseit már nem első alkalommal kérdőjelezik meg. Immár több mint 45 millió ügyféllel rendelkezve világszerte, ebből kilencmillióval az Egyesült Királyságban, egyre égetőbb kérdés lesz az ügyfelek pénzének biztonsága.
Hatalmas veszteségek
A BBC reportjában egy ügyfél részletesen beszámolt arról, hogyan veszített el 165 000 fontot, miután csalók hozzáférést szereztek a Revolut üzleti számlájához. A csalók egy hamis telefonhívás során, amely során magukat a Revolut munkatársának adták ki, megtévesztették. Míg a csalók még telefonon beszéltek vele, a Revoluttól érkezett üzenetekben küldött kódokkal engedélyezett több tranzakciót is. A telefonhívás végére 67 000 font tűnt el a számlájáról, ezt azonban a Revolut azóta sem térítette meg.
A pénz visszatérítése viszont törvényi kötelezettsége lenne. Októberben az Egyesült Királyságban új jogszabályok léptek életbe melyek értelmében a fizetési szolgáltatóknak vissza kell téríteniük az APP csalások (Authorised push payment) áldozatainak veszteségeit. A visszatérítés maximális összegét 415 ezer fontban határozták meg.
APP csalásnak azokat az eseteket nevezik, amikor az ügyfél maga utal pénzt egy csaló számlájára, amit később már nem tud visszaszerezni. Ez gyakran megtévesztés vagy manipuláció révén történik, például amikor a csalók megbízható személynek vagy intézménynek adják ki magukat, és így veszik rá az áldozatot a pénzküldésre. Az ilyen csalások során gyakran banki alkalmazottnak adják ki magukat.
Rengeteg csalás eset a Revolutnál
A BBC által megszólaltatott Revolut ügyfél szerint a csalók kijátszották a Revolut arcfelismerő rendszerét, és az új eszközre történő belépéshez használt szelfi sem került tárolásra, így nem lehetett visszakeresni a tranzakciót. Az ügyfél szerint a Revolut rendszereinek azonnal jelezniük kellett volna, hogy több mint száz tranzakció történt új címzettek részére egy órán belül. Ezt megerősítette Nina Kerkez, a LexisNexis Risk Solutions csalásmegelőzési szakértője, aki szerint egy ilyen tranzakciós minta komoly figyelmeztetést kellene, hogy kiváltson.
Hatósági adatok alapján a Revolut érintett a legtöbb csalásban az összes brit bank közül. Mindezek mellett a Revolut hangsúlyozta, hogy komoly összegeket fektetett pénzügyi bűnözés elleni csapatába, amely jelenleg globális munkaerejük több mint egyharmadát teszi ki. Reakciójukban hangsúlyozták, hogy komolyan veszik a csalás elleni küzdelmet.
Forrás: BBC
A kormány is reagált a növekvő csalásokra
A brit kormány új jogszabályokat vezetett be a pénzügyi csalások elleni küzdelemben, nagy visszhangot keltve a banki szektorban. A szabályozás szerint a bankok akár 3 napig is visszatarthatják a gyanús fizetéseket annak érdekében, hogy alaposan kivizsgálhassák azokat. Ez ugyan csökkentheti az ügyfélélményt, de nem biztos, hogy rossz hír a fintecheknek. Ugyanis több idejűk lesz kivizsgálni a csalásokat, amivel bizonyára csökkenti tudják majd számukat is.
(Forrás: BBC)
(Címlapkép:)