Az Európai Unió Bíróságának Törvényszéke elutasította a TikTok kínai tulajdonosának az Európai Bizottság határozatának megsemmisítésére irányuló keresettét; nem szabadul meg a ByteDance a kapuőr (gatekeeper) státusztól.
Az Európai Bizottság a digitális piacokról szóló jogszabály (Digital Market Act, DMA) alapján 2023 szeptemberében helyezte a ByteDance-t kapuőr státuszba. A TikTok üzemeltetője novemberben nyújtott be keresetet a határozat megsemmisítésére, egyebek mellett azzal érvelve, hogy üzleti tevékenységének csak kisebb része érinti az unión belső piacát.
Az Európai Unió Bírósága nem fogadta el a ByteDance érveit, a Törvényszék 2024 július 17.-i ítéletében kimondta, hogy az Európai Bizottság helyesen állapíthatta meg, hogy TikTok üzemeltetője kapuőr, a cég jelentős felhasználói bázisa és kiterjedt adatgyűjtési képességei a digitális piac meghatározó szereplőjévé teszik. Továbbá jelentős befolyása van a kritikus digitális infrastruktúrára, és a többi piaci szereplőre vonatkozó szabályok meghatározására. Komoly problémákat vet továbbá fel az adatok gyűjtése és az adatbiztonság.
Többen is vitatják a kapuőr státuszt
A Reuters közlése szerint a ByteDance egyelőre nem jeleztette, hogy fellebbez a döntés ellen. A hírügynökség emlékeztetett továbbá arra is, hogy nem csak a TikTok tulajdonosa vitatja az Európai Bizottság kapuőri státusz megállapítására vonatkozó döntését.
Az Apple is megtámadta a DMA-t, mondván, hogy az iPhone-on, iPaden, Mac számítógépeken, Apple TV-ken és Apple Watchokon található öt App Store-ok nem kezelhetők egy platformon futó szolgáltatásként. A Meta pedig Messenger és a Marketplace platformok kapuőr címkéjét vitatja.
Hasonló eljárás indult a Microsoft ellen is 2023 júliusában, amely szerint a vállalat megsértette az EU versenyjogi szabályait.
Kapuőr platformok
A DMA alapján kapuőrnek minősített platformoknak biztosítaniuk kell a felhasználók számára a könnyű leiratkozást az alapvető platformszolgáltatásokról, nem tehetik kötelezővé az alapvető szoftverek használatát az operációs rendszer telepítésekor, és gondoskodniuk kell az üzenetküldő szolgáltatásaik kompatibilitásról.
Az alkalmazásfejlesztőknek hozzáférést kell adniuk az eladók számára a marketing- és hirdetési teljesítményre vonatkozó adatokhoz. Az Európai Bizottságot továbbá tájékoztatniuk kell a felvásárlásokról és egyesülésekről.
A kapuőrök nem sorolhatják előbbre saját termékeiket áruházaikban, nem használhatják fel más szolgáltatás céljára a személyes adatokat, nem kötelezhetik továbbá a felhasználókat arra, hogy az alkalmazások használatához bizonyos szolgáltatásokat vegyenek igénybe.
A szabályok megsértése esetén a kapuőrök pénzbírságot kaphatnak, amely az évi globális árbevételük 10 százalékáig terjedhet, visszaesés esetén pedig akár 20 százalékig. Ha nyolc év alatt legalább háromszor megsértik a szabályokat, az Európai Bizottság piaci vizsgálatot indíthat, és szükség esetén korrekciós intézkedéseket hozhat.
(Forrás: Reuters)
(Címlapkép: Depositphotos)