A KKV szektorban egyre több megoldás igyekszik megkönnyíteni a mindennapi pénzügyek kezelését, de egyelőre kevés éri el valódi célját. A piaci igény egyértelmű, hiszen rengeteg időt emésztenek fel a különböző adminisztratív terhek. Egy megfelelően felépített digitális pénzügyi asszisztens jelentős időt és energiát takaríthat meg, amit aztán valós munkavégzésre, vagy akár pihenésre fordíthatnak a szektor szereplői. Márpedig ki ne szeretné minél hatékonyabban eltölteni a munkára szánt időt, hogy maradjon a családra, vagy kikapcsolódásra is?
A kaliforniai székhelyű OneUp tökéletesen ismerte fel ezt a piaci rést. A startup egy olyan beyond banking rendszert fejlesztett, amely nem csak tökéletesen reagál a szektor szereplőinek igényeire, de emellett olyan felhasználói élményt nyújt, amelynek köszönhetően nem nyűg többé a napi pénzügyek intézése. Megoldásuk fő funkciója a pénzforgalmi áttekintő felület, amelyhez cashflow előrejelzés is kapcsolódik. Emellett integrált számlázási funkciót is használhatnak az ügyfelek, amelyhez open banking modul tartozik, így a OneUp felületről egy kattintással kifizethetők a beérkező számlák.
Természetesen számlát nem csak fogadni, hanem kiállítani is képes a rendszer. Akinek pedig fontos az egyedi számlakép készítése, az itt meg is valósíthatja kreatív elképzeléseit. A OneUp számlázójában szinte minden elem személyre szabható a színektől kezdve, a betűtípus kiválasztásán át, az egyedi logó elhelyezéséig, sőt még az adatmezők típusai is egyénileg alakíthatók ki. Márkaépítés szempontjából óriási értékkel bír a kiállított számla felülete, amiről gyakran hajlamosak vagyunk elfeledkezni.
Szintén sokszor megesik, hogy az ügyfelek nem utalnak a számla lejárta előtt, ezért halmozódnak a kintlévőségek. Ennek a kockázatát úgy csökkenti a OneUp, hogy folyamatosan figyeli a kiállított számlákat és ahogy egy megbízható asszisztenshez illik, jelzi azok közelgő lejáratát. Továbbá, a bankkapcsolatnak köszönhetően az utalás beérkezésekor a könyvelést is automatikusan elvégzi a rendszer. Azt nem állítjuk, hogy a könyvelők munka nélkül maradnak, de egészen biztos, hogy kevesebb idő megy el kézi adminisztációra.
A hasonló jellegű automatizált folyamatokra egyre több nemzetközi példát találni. A kanadai FreshBooks például olyan projekt menedzsment modult épített az online számlázójába, amely méri a feladatokkal eltöltött időt, majd azonnal számlázható tétellé alakítja.
A OneUp fejlesztői komolyan gondolták a gyakran hangzatos all-in-one vállalást, ugyanis külsős szolgáltatókon keresztül (jelenleg a Square rendszerével) raktárkészletet is kezel, a CRM felületen pedig pár kattintás összeállítani egy árajánlatot, amelyet teljesítés esetén még ennél is egyszerűbb számlává konvertálni.
A pénzintézetek számára hatalmas lehetőség, hogy a OneUp a regisztrált vállalkozás pénzügyi helyzetének folyamatos monitorozásán keresztül az összekötött bankok legideálisabb hiteltermékeit mindössze pár kattintásnyira hozza az ügyfél számára, aki akár a mobilappban igényelheti is a felkínált konstrukciót. Nem rossz ajánlólevél, hogy az angol Lloyds Bank, a francia BNP Paribas és annak leányvállalata, a belga HelloBank! is bizalmat szavazott a vállalatnak. A OneUp ráadásul 2020-as indulása óta több mint 800 ezer regisztrált felhasználóval büszkélkedhet a világ 50 országában.
Üdvözítő látni, hogy Magyarországon hasonló úton indult el a Budapest Eszközfinanszírozó Zrt. gondozásában fejlesztett BUPA pénzügyi asszisztens, amely a számlák befogadásán és kiállításán túl a hazai piacon elsőként elérhetővé tette a banki tranzakció indítását is, egyelőre a Budapest Bank rendszerével összekötve, a fejlesztők ígérete szerint azonban hamarosan minden hazai pénzintézettel használható lesz a BUPA, így egy bárki számára elérhető pénzügyi asszisztenst kaphat a magyar KKV szektor is.
Kiss József