Az ír pénzügyi szolgáltatóknál dolgozók túlnyomó többsége úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia térnyerése munkahelyek elvesztéséhez vezet az egész iparágban egy friss felmérés szerint. A válaszadók többsége fenntartásokat fogalmazott meg a technológia szervezeten belüli használatával összefüggésben is.
A pénzügyi szolgáltatók írországi szakszervezete (FSU) és a dublini székhelyű TASC agytröszt által végzett felmérésben a válaszadók 88 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aggódik a munkahelye elvesztése miatt, míg kevesebb mint 3 százalék volt csupán azok aránya, akik nem értettek egyet ezzel a véleménnyel. A technológia térnyerésével összefüggő kétségek ráadásul egyre intenzívebbek; a megkérdezettek több mint fele (59%) kevésbé optimista a mesterséges intelligencia munkahelyi stabilitásra gyakorolt hatásával kapcsolatosan, mint öt évvel korábban volt.
Erős fenntartások
A tanulmány széles körű fenntartásokat talált a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) szervezeten belüli alkalmazásával kapcsolatban is. A felmérés résztvevőinek közel kétharmada (62%) kétségeket fogalmazott meg a döntéshozatali folyamatok elfogulatlanságára gyakorolt hatása miatt. De hasonló az aránya (61%) azoknak is, akik a mesterséges intelligencia felvételi, elbocsátási és előléptetési döntésekben való alkalmazása miatt említett aggályokat.
A felmérés résztvevőinek több mint a fele (59%) tart attól is, hogy a mesterséges intelligenciát megfigyelésre használják fel a munkáltatók, illetve a vezetők. Érdemi többség (57%) említette továbbá ki, hogy a mesterséges intelligencia negatív hatással lehet a felhasználói élményre.
Képzés hiánya
A tanulmány rávilágított a technológia használatához szükséges képzés széles körű hiányára is: a válaszadók 43 százaléka mondta azt, hogy semmilyen oktatásban nem részesült, és nem is tudott az erre vonatkozó tervekről.
Az eredményeket értékelve John O’Connell, az FSU főtitkára rámutatott
„A mesterséges intelligencia használata riasztó mértékben terjed a pénzügyi szolgáltatási szektorban, és minden kulcsfontosságú érdekelt fél kötelessége biztosítani, hogy a mesterséges intelligenciát a munkavállalók és a fogyasztók javára használják. Nyilvánvaló, hogy a munkavállalók felkészületlennek érzik magukat, és jogosan aggódnak a mesterséges intelligencia jövőbeni lehetséges szerepe miatt.”
Molly Newell, a TASC vezető kutatója pedig azt hangsúlyozta, hogy
„Írországnak felelőssége, hogy élen járjon a méltányos és felelősségteljes mesterséges intelligencia átmenetben – egy olyanban, amely védi a jogokat, elősegíti a befogadást, és megosztja az innováció előnyeit.”
Az igazságos átmenet a kutató szerint azt jelenti, hogy a munkavállalókat a döntéshozatal középpontjába kell helyezni. Ez magában foglalja a kollektív tárgyalások biztosítását, az elfogultság és a munkáltatók általi tolakodó megfigyelés megakadályozását, valamint az érdemi továbbképzési lehetőségek biztosítását.
Van némi előrelépés
Az FSU a témához kapcsolódóan azt is közölte, hogy megállapodást kötött az ír központi bankkal (Bank of Ireland) arról, hogy az intézmény kötelezze a bankot arra, hogy kollektív tárgyalásokat folytassanak a mesterséges intelligencia térnyerése miatt a foglalkoztatási feltételekben bekövetkező változásokról.
(Forrás: Finextra.com)
(Címlapkép: Depositphotos)