Lezárta a GVH a HelloPay-jel szemben indított vizsgálatát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a 2022 novemberében indított vizsgálatát a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben. A GVH a vállalat termináljain megjelenő borravaló-választási folyamat miatt indította el a vizsgálatot, amely nyomásgyakorlásra kényszeríthette a fogyasztókat.

A GVH lezárta a vizsgálatot a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mert a versenyfelügyeleti eljárás megindításakor feltételezett jogsértés nem volt egyértelműen bizonyítható. A céget a GVH korábban két alkalommal is elmarasztalta, aminek hatására a HelloPay módosította a borravaló-választási gyakorlatát.

Még 2022 novemberében indították eljárást a HelloPay Zrt. ellen, amely számos fesztiválon, rendezvényen és vendéglátóhelyen biztosít készpénzmentes fizetési lehetőséget. A hatóság gyanúja szerint a fizetés során, a terminálokon megjelenő borravaló-választási folyamat nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat.

Korábban kétszer is szabtak ki büntetést

A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10%-os borravaló- és adománymérték miatt. A terminál működési módja ugyanis jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg stb.) között. A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.

2021 végén a hatóság újra megvizsgálta a HelloPay Zrt.-vel szembeni tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10%-os mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.

A legutóbbi, 2022 novemberében indított vizsgálat megindításakor a GVH hangsúlyozta, hogy a vizsgálat nem jelenti, hogy a HelloPay Zrt. újabb jogsértést követett el. Céljuk, hogy alaposan és objektíven megvizsgálják a gyanú alapját képező gyakorlatokat a fogyasztók védelme, a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében. Emellett – tekintettel a korábban elkövetett jogsértésekre – a cég és más piaci szereplők jogkövető kereskedelmi gyakorlatának támogatása érdekében.

A HelloPay módosította a borravaló-választási folyamatot

A vizsgálat eredményeképpen a GVH kijelentette, hogy nem történt egyértelmű jogsértés, így a vizsgálatot lezárták. A versenytanács a vizsgálat során arra jutott, hogy mivel nincsen alapértelmezett borravaló beállítva a terminálon, a fogyasztók külső nyomás nélkül dönthetnek a 0% és 20% között terjedő borravaló mértékén. 

Ez a fizetési szokásokban is megmutatkozik. Korábban, az alapértelmezés szerint beállított 10%-os borravaló mellett a többség a 10%-os mértéket fizette meg. A mostani rendszerben sokan nem fizetnek borravalót, ahol pedig borravaló kifizetése történik, ott szóródik a mérték a többi lehetőség között.

(Forrás: GVH)

(Címlapkép: Depositphotos)

fizetésGVH