A neobankok nagy része veszteségesen működik, gyakran gyors piaci terjeszkedésre és ügyfélakvizícióra építkezve. A sok ügyfél azonban nem jelent automatikusan profitot. Néhány neobanknak viszont már sikerült rájönnie a siker kulcsára, és nyereséges üzleti modellel tud működni.
A Nubank (NU:NYSE) Latin-Amerika legnagyobb neobankja a maga 95 millió ügyfelével. A brazíliai székhelyű fintech 2023-ban könyvelt el nyereséget először. A vállalat megduplázta a 67 százalékkal növelte az árbevételét, 8,03 milliárd dollárra és 1,03 milliárd dollár profitot termelt, 12,5 százalékos haszonkulccsal.
A Nubank az erős évet az agresszív piaci terjeszkedésének köszönheti. A kontinensen már az ötödik legnagyobb bankká vált, közben pedig belépett a mexikói és kolumbiai piacra is. Folyamatosan bővíti a szolgáltatásait is: személyi kölcsönöket is bevezetett. Erős nyereségességét mindemellett a kimért költségkezelésének is köszönheti.
Jelentős növekedést várnak a Revoluttól
A Revolut, Európa legnagyobb neobankja 2021-ben jelentett először nyereséget. A fintech az azt követő évben is pozitív eredményt tudott termelni, azonban a bevételek növekedését nem követte le a profitabilitás. 2022-ben a Revolut 1,15 milliárd dollár bevétel mellett mindössze 7 millió dolláros nyereséget ért el.
A legutóbbi, 2023-as évre vonatkozó pénzügyi kimutatásait még nem tette közzé a Revolut, elemzések szerint a neobank árbevétele várhatóan eléri az 1,875 milliárd dollárt. Ezzel 2022-höz képest 63 százalékot növekedne a fintech árbevétele.
Kérdéses, hogy a profitabilitás most lépést tart-e a növekedéssel. A Revolut tavaly kimondottan sikeres évet zárt: bemutatták az eddigi legnagyobb frissítésüket, valamint folyamatosan vezettek be új szolgáltatásokat, amik mind löketet adhatnak a bevételek növekedésének. Nem mellesleg elérték a 40 milliós mérföldkövet is ügyfelek tekintetében. Ezek hatására a neobank egyik legnagyobb tulajdonosa felértékelte a részesedését a vállalatban, így a Revolut cégértéke számításuk szerint 25,7 milliárd dollár.
Nem minden az ügyfélszám és a folytonos terjeszkedés
A Starling Bank, brit neobank példásan bizonyítja, hogy nem feltétlenül van szükség az ügyfélszám növelése és az új földrajzi régiókba való folytonos terjeszkedésre a profitabilitáshoz. A neobank “mindössze” 3,6 millió ügyféllel rendelkezik, nyereséges működése azonban irigylésre méltó.
A brit neobank 2022-ben 566 millió dollár bevételt termelt, amelyből 179 millió dollár profitot tudott elkönyvelni – 31,6 százalékos haszonkulccsal. A vállalat fenntartható növekedést mutatott az elmúlt években, amit a magas betétállományra alapoz, valamint a lakossági és kereskedelmi szolgáltatásokra való figyelemmel.
A Starling Banknak ugyanis annak ellenére, hogy tízszer kevesebb ügyfele van a Revolutnál, összesítve majdnem ugyanakkora a betétállománya. A Revolut 40 millió ügyfele 15,5 milliárd dollárt, míg a Starling Bank 3,6 millió ügyfele 13,1 milliárd dollárt tart összesen számláin.
A Starling Bank a kezdetektől az “értékes ügyfelek” megszerzésére törekedett – olyan ügyfelekre, akik fizetős, vagy a bank számára bevételtermelő szolgáltatásokat vesznek igénybe.
A Revolut a gyors növekedésre és terjeszkedésre ment rá, mondván, hogy a bevételek és nyereség majd egyszer elérkezik. A neobanknak az elmúlt években jelentősen bővült is az ügyfélbázisa, azonban azzal szembesült, hogy alacsony a “fizetőképes” ügyfeleinek a száma.
A fenti ábrából is kiderül, hogy a Revolut átlagosan 30 dollárt termel egy ügyfélen, ami jelenleg csak minimálisan fedezi az ügyfelek megszerzésével, megtartásával, és az általuk igénybe vett szolgáltatásokkal járó költségeket.
Ennek ellenére persze nem mondható a Revolut modellje és stratégiája rossznak. A neobank a világ egyik legnagyobb pénzügyi szolgáltatójává nőtte ki magát, és egy nagy, lojális ügyfélbázist tudhat magáénak. A kérdés, sikerül-e a költségeit jobban kezelnie, és a jelenleg veszteséget termelő ügyfelekből nyereséget termelő felhasználókat kovácsolnia.
(Forrás: Marcel Van Oost)
(Címlapkép: Depositphotos)