A közösségi média platformjain egyre nagyobb teret nyernek a pénzügyi ajánlások, amelyek globális szinten formálják a befektetői döntéshozatalt. Ebben a digitális térben találkoznak a hagyományos pénzügyi rendszer keretein kívül tevékenykedő, gyakran önjelölt tanácsadóként fellépő finfluenszerek és követőik. Ők sajátos, sokszor szabályozatlan módon nyújtanak pénzügyi iránymutatást, amely jelentős hatással lehet a befektetési és hitelpiaci folyamatokra. Cikkünkben az ő tevékenységüket mutatjuk be röviden.
Közösségi média és pénzügyi marketing
A közösségi médiában egy virtuális közösség tagjai kommunikálnak egymással a globális térben. Bárki megoszthat és használhat is tartalmakat. A hagyományos marketing mellett megjelent az influenszerek marketing is.
Az influenszerek sok esetben nagy követői tábort tudnak kiépíteni. A követők véleményét és fogyasztási szokásait képesek befolyásolni. A digitális térben pillanatok alatt intézhetünk sok mindent, a közösségi média platformokon megjelenő pénzügyi marketing pedig rá is játszik erre. Közvetítőik a finfluenszerek, akik azt sugallhatják, hogy befektetésekkel és hitelekkel kapcsolatos döntéseket pár perc alatt meg lehet hozni. Azonnali nyereséget ígérnek, de az esetleges veszteségről kevés szó esik. A hitelek percek alatt elérhetők, a hitelfelvevő pénzügyi gondjait azonnal megoldva, azonban a hitelfeltételek részletei háttérbe szorulnak.
A pénzügyi influenszerek tevékenysége viszonylag új jelenség. Jelentős hatásuk lehet a befektetési, de a hitelpiacra is. A finfluenszerek a Z generáció körében a legnépszerűbbek: a fiatal befektetők jelentős százaléka csatlakozik a finfluenszerek követői táborához.
Találkozás finfluenszerekkel
A finfluenszerek közvetlen, laza stílusban kommunikálnak a közösségi médiában. Népszerűségre törekszenek, kommunikációjuk szórakoztató, pörgős. Egyesek pénzügyi szakértőként jelennek meg, de feltűnnek közöttük hírességek is.
Kínálatukban szerepelnek hitelek, megtakarítások, részvény- és opciós ügyletek, kriptovaluták. Számos igen magas nyereséget ígérő, de rendkívül kockázatos pénzügyi ügylet is. A finfluenszerek által közzétett befektetési ajánlások a piaci folyamatok befolyásolására alkalmas információkat is tartalmazhatnak.
Kommunikációjuk gyakran hatásvadász. Kétes tanácsokat adhatnak követőiknek arra nézve, hogyan kerüljék el tartozásaik kifizetését. Azt javasolják követőiknek, hogy fektessenek be, ezáltal vagyonuk is gyarapodni fog azalatt, amíg ők alszanak. Azt is szokták ígérni, hogy a befektetett összeg már az első napon jelentős nyereséghez juttatja a befektetőt.
Sokan kínálnak olyan pénzügyi lehetőségeket, amelyek túl szépek ahhoz, hogy igazak legyenek. A kínálatban megjelennek programvezérelt befektetési lehetőségek is. Természetesen az ajánlatok közül nem mindegyik átverés, számos ajánlat korrekt is lehet. Mégis, a pénzintézeti rendszeren kívüliség eleve kockázatokat rejthet magában, akár a csalás veszélyét is.
Befektetési tanácsadók kontra finfluenszerek
Pénzügyi döntéseink fontos döntések, amelyek komoly hatással lehetnek a biztonságunkra, jólétünkre és jövőnkre. Ezekben hajlamosak vagyunk szakértő tanácsát kérni. A fejlett pénzügyi rendszerrel rendelkező országokban működő pénzintézeteknél felelős befektetési- és hiteltanácsadók dolgoznak.
A 2008-as gazdasági válságot követően jelentősen szigorodtak a fogyasztó- és befektető védelmi rezsimek. Az USA és az EU ilyen szabályozása példaértékű az egész világban. A pénzintézetek tanácsadóitól elvárt a kellő szakértelem. Meg kell ismerniük ügyfeleiket, és pontosan fel kell mérniük kockázatviselési hajlandóságukat és képességüket.
A pénzintézeti tanácsadók az ügyfelek érdekeit kötelesek előtérbe helyezni a profitérdekekkel szemben. Az ügyfeleknek csak olyan pénzügyi terméket ajánlhatnak, amely alkalmas egy adott ügyfélnek, mert az ügyfél meg tudja érteni annak kockázatait, és pénzügyi ellenállóképességének is megfelel az ügylet.
Nem így a finfluenszerek. Ők általuk nem ismert személyeknek ajánlanak pénzügyleteket. Tevékenységükre közvetlen szabályozás nem vonatkozik, az online térben mozognak. Tényleges pénzügyi felkészültségük gyakran csak saját kijelentésükön alapul. Nem kell figyelembe venniük követőik, a velük üzletet kötők érdekeit.
Kockázati felhívások
A pénzügyi influenszerek tevékenységét a nemzeti és szövetségi hatóságok is figyelemmel kísérik. A fogyasztók és befektetők érdekei, valamint a piac tisztaságának védelme érdekében. Az USA fogyasztóvédelemért felelős intézete tájékoztatást ad a közösségi térben üzletelőknek a finfluenszerek tevékenységéről és azok kockázatairól.
Felhívják a figyelmet, hogy ingyenes tanácsadás valójában nem létezik, oda kell figyelni az üzlet rejtett költségeire. Az olyan ajánlatok, ahol a szolgáltatásért előre kell fizetni, komolyan felvetik a csalás lehetőségét. Továbbá a finfluenszerek felkészültsége is kétséges lehet.
A finfluenszerek egyik módszere, hogy sürgetik a felhasználókat és azzal hirdetik a termékeket, hogy ne maradjanak le az ajánlatról. Népszerű influenszerek, hírességek manipulálhatják követőiket azt állítva, hogy aki velük üzletel, az az influenszerek baráti közösségéhez tartozhat.
Az EU piacfelügyelete a finfluenszerekhez intézett felhívást. Felhívta figyelmüket, hogy az általuk a közösségi térben adott befektetési ajánlásokért felelősséggel tartoznak. Az egyes befektetési eszközökről ajánlásaikban megjelentetett információk befolyásolhatják a piaci mozgásokat. Alkalmasak is lehetnek a piac befolyásolására, ami akár büntetőjogi következménnyel is járhat.
Növekvő kínálat, óvatos pénzügyek
A hagyományos pénzintézeti rendszer mellett dinamikusan fejlődő, a pénzintézeti rendszeren kívüli pénzpiac növeli a pénzügyi termékek és szolgáltatások kínálatát. Jó hatással lehet a piaci versenyre is, mivel ösztönözheti a hagyományos pénzintézetek innovációját. A növekvő kínálatból azonban óvatosan kell válogatni. Részletesen tájékozódni kell a finfluenszerekről, azok szakmai hátteréről, és a választott termék részleteiről.
A világ felgyorsult, de pénzügyi döntéseink továbbra is kellő megfontolást igényelnek!
(Források: Harvard Business Review, ESMA)
(Címlapkép: Depositphotos)