Az idén már vállalkozók százezrei számára vált elérhetővé a Flexibill digitális faktoring megoldása. A tervekről, kihívásokról Rátkai Tamást a BÁV Faktor alapító-vezérigazgatóját, a Flexibill digitális faktoring platformot fejlesztő vállalkozás ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Hogyan született meg a cég megalapításának ötlete?
2004 óta foglalkozunk kereskedelmi faktorálással, ami egy, az MNB által felügyelt pénzügyi tevékenység. A legnagyobb nem banki tulajdonú faktorcégként felismertük, hogy a korábban adminisztrációigényes és papíralapú folyamat hogyan ültethető át digitális környezetbe. Az általunk alapított Flexibill az első teljes értékű digitális faktoring platform nemcsak a hazai piacon, de régiós színtéren is.
Milyen ügyfélproblémát próbál megoldani a vállalat? Hogyan segíti, gazdagítja ügyfeleit termékeivel, szolgáltatásaival?
Mindenki elfogadta, hogy ha január elsején teljesítek egy munkát, azt kiszámlázom a hónap végén, majd 30, 60 vagy akár 90 nappal később fizetik ki. Gyakorlatilag a vállalkozónak járó díj a megrendelőnél parkol akár hónapokig, ami viszont szerintünk nincsen rendben. A Flexibill lehetőséget nyújt arra, hogy továbbra is hosszú fizetési határidőt biztosítson egy vállalkozás az ügyfeleinek, mégis azonnal pénzhez jusson.
A kiállított számla értékének 90 százalékát akár napon belül mi előlegezzük meg, így mindkét fél számára megmarad az ideális cash-flow: ráér a számlát rendezni a megbeszélt határidőben, mégis a pénzénél van a szállító. Ezt a pénzügyi terméket teljes egészében digitalizáltuk a szerződéskötéstől a folyósításig.
Miben különbözik a cég a piacon lévő versenytársaitól?
Ha nagyon le szeretném egyszerűsíteni, akkor azt mondanám, hogy egy faktorcégnek munkaidőben majdnem azonos egy félmilliárdos számlát és egy százezer forintos számlát faktorálni. A hagyományos, időrabló adminisztrációval járó, papíralapú faktorálás már elavult. A Flexibill lehetőséget ad arra, hogy a folyamat gyorsan, részben automatizáltan és a digitális térben menjen végbe: ezáltal költséghatékonyan és gyorsan tudunk szolgáltatni. A Flexibill elhozza a faktorálás lehetőségét azon kkv-k számára is, akik eddig nem élhettek ezzel az okos finanszírozási móddal.
Az első teljes működési évében, 2022-ben több mint 40 milliárd forintot folyósítottunk a Flexibill rendszerében. Nincs más olyan digitális faktoring megoldás, amelyben a teljes folyamat online mehet végbe.
Mi lehet a vállalkozást fenyegető legnagyobb veszély az elkövetkező években?
A gyorsan változó gazdasági környezet minden vállalkozást kihívások elé állít, így ilyenkor még fontosabb, hogy a pénzügyi szolgáltatók megbízhatóak legyenek. A rendszerünk alkalmas arra, hogy a piacunkon rendkívüli nagy mennyiségnek számító igényt rövid idő alatt feldolgozzunk.
Egy ingyenes regisztráció és néhány dokumentum feltöltése után tudunk faktorkeretet kalkulálni bármely vállalkozásnak, ami plusz likviditási lehetőségként jelenik meg a cégek számára. Fontos azonban, hogy felelősen gazdálkodjanak a partnereink is, így támogatjuk a vállalkozói pénzügyi tudatossággal kapcsolatos edukációt, hogy még a nehezebb időben is talpon maradhassanak a magyar vállalkozások.
Milyen tervek vannak a szolgáltatások és termékkínálat bővítésére a jövőben?
2023-ban a Számlázz.hu rendszerébe integrálódva vállalkozások százezreihez jutottunk el, ez a projekt pedig igazolta, hogy jól fogadják a cégvezetők az elérhető faktorálási szolgáltatást. Jelenleg is több integrációs partnerrel tárgyalunk, nagyon fontosnak tartjuk, hogy minél több B2B szoftver részévé tegyük a Flexibill által nyújtott szolgáltatást.
Szintén izgalmasnak tartjuk a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségeket: mind a kockázatkezelés, mind a jóváhagyások során sok időt lehet megtakarítani, ha az emberi munkaerőt csak a valóban fontos döntéseknél vonjuk be, de azért látható, hogy még sok fejlesztés és tesztelés szükséges, hogy a teljes folyamat AI-alapú lehessen.
Víziótok szerint a fintech szektor hol tart majd 5 év múlva?
Arra számítunk, hogy a digitalizáció nem lassul le, a vállalkozások is bármikor elérhető, azonnali megoldásokat várnak el. Látjuk a felhasználói adatokból, hogy nagyon gyakran munkaidőn túl, akár éjszakába nyúlóan intézik a vállalkozók a finanszírozási ügyeket, így jogos elvárásuk, hogy ne csak munkaidőben lehessen egy ügyletet elindítani.
Az, hogy földrajzi elhelyezkedéstől és időtől függetlenül tudjuk a cégünk pénzügyeit is intézni, óriási lehetőséget jelent a fintech startupok számára, hiszen valós igény van az innovációra és már megfelelő digitális érettség is jellemző a kis- és középvállalkozásokra.
A cikk a Magyar Fintech Szövetség és a Peak együttműködési megállapodása keretében jelent meg, amelynek célja a magyar fintech cégek bemutatása és megismertetése a minél szélesebb körű nyilvánossággal.