A mesterséges intelligencia (AI) a szemünk előtt formál át teljes iparágakat. Az Informatikai Biztonság Napján (ITBN) AI és kiberbiztonsági témák voltak terítéken, melyek kapcsán számos magyarországi vezető üzleti szereplő osztotta meg véleményét.
2024-ben is ITBN
Az ITBN egy független szakmai fórum, amely 2004 óta foglalkozik az informatikai biztonság kérdéseivel, mára a mesterséges intelligencia is kiemelt szerepet kapott. Az események mellett a platform számos tartalmat kínál, beleértve podcastokat, televíziós és rádióműsorokat, és networking lehetőséget biztosít a szakmában. Összefoglaljuk a legfontosabb konferencián elhangzott állításokat AI és fintech szempontból.
Buborék vagy ipari forradalom?
Az MI gyors ütemben integrálódik a gazdaság különböző szegmenseibe, de felmerül a kérdés, vajon valóban egy új ipari forradalom küszöbén állunk-e. Erről a témáról beszélt Tóth Miklós az MI koalíció szakmai vezetője. Az előadáson idézett kutatásból az is kiderült, hogy a magyarországi cégek többsége 52 százaléka szerint a mesterséges intelligencia megoldások nem hasznosak, és mindössze 24 százalékuk használ olyan egyszerűbben bevezethető megoldásokat, mint a ChatGPT.
Ezzel szemben egyre több felmérés jelenik meg arról, hogy számottevő hatékonyság növelést lehet elérni már a generatív mesterséges intelligencia alkalmazásával is. Az előadásban az egyik bemutatott marketing ügynökség például harminc százalékos időmegtakarítást érte el. Az agrárszektorban még ennél is nagyobb, 20-50 százalékos költségcsökkentés érhető el. Ugyanis az AI képes optimalizálni az erőforrások felhasználását, például a vetési folyamatokat vagy az öntözést.
Azonban hiába a papíron szereplő hatékonyság növelés, amennyiben a gyakorlatban nem tudjuk kihasználni az AI adta lehetőségeket. A valóságban sokszor nem a technológia fejlettsége jelenti az akadályt, hanem annak megfelelő kihasználása, bevezetése. A jövőben az AI bevezetését ezenfelül hatalmas energiaigénye is nehezítheti. Például egy egyszerű Google-keresés körülbelül 0,3 wattórát (Wh) igényel, míg egy ChatGPT lekérdezés már 3 Wh-t fogyaszt. Ha pedig a Google Gemini szolgáltatásait használjuk, az akár a 7 Wh-t is elérheti. Ezzel a globálisan mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok energiafogyasztása meghaladja például Olaszország teljes energiafelhasználását. Ez felvet pénzügyi és környezetvédelmi kérdéseket is.
Mesterséges intelligencia a pénzügyi szektorban
A mesterséges intelligencia egyik ígéretes felhasználási területe a bankszektor. A végfelhasználók számára sokszor nem látható módon, a bankok már évek óta használnak mesterséges intelligenciát. Ez mai szemmel nézve, úgymond „hagyományos” AI, azaz nem generatív AI. Például a hitelbírálatok és a csalásmegelőzési megoldások terén már eddig is széles körben elterjedt volt a különböző prediktív modellek alkalmazása. A generatív AI új, nem struktúrált problémák megoldására adhat lehetőséget a bankoknak. A mostani AI fejlesztések egy új fejezetet nyithat a banki AI megoldásokban.
Azonban a hagyományos bankok rendszerint nem a leggyorsabbak legújabb technológiák bevezetésében. Ez egyfelől érthető, ugyanis számos egy újabb technológia újabb kockázatokat is rejt magában. Ellenben egy túl konzervatív hozzáállásból versenyhátránya és elszalasztott lehetőségei származhatnak a bankoknak. Ezt befolyásolja a szabályozói környezet is, ami viszont rendszerint a technológiai fejlődés mögött kullog. A nemrég hatályba lépett EU AI Act is befolyással van már arra, hogyan használhatják a bankok a mesterséges intelligenciát.
A gyorsabban mozgó fintechek és hasonló technológiai cégek innovatív termékeikkel támogathatják a bankokat a megfelelő felhasználási területek feltérképezésében. Ilyen például a Peak gyermekeknek szóló pénzügyi edukációs platform is. Ez az új megoldás AI segítségével készít személyre szabott leckéket pénzügyi témákban, ezzel segítve a pénzügyi tudatosságra nevelést.
Önmagában nem elég a technológia
A mesterséges intelligencia elterjedése minden iparágban jelentős változásokat hozhat. Bár a technológiai fejlesztések üteme óriási, nem szabad elfeledkezni az emberi tényezőről sem. Az emberek szerepe a technológia bevezetésében legtöbbször fontosabb, mint maga a technológia. A megfelelő szabályozás, oktatás és felhasználói élmény biztosítása elengedhetetlen.
(Címlapkép: Depositphotos)