Ha nem lépnek a cégek, lemaradhatnak a versenyben

A vállalat elköteleződése a fenntarthatósági célok iránt túlmutat a vállalatok mindennapi működésén. Ez már a társadalmi felelősségvállalás körébe tartozik. A cég partnerséget vállal a globális, a szövetségi, illetve az országos fenntarthatósági stratégia megvalósításában. A vállalatokkal szemben ma már elvárás, hogy a fenntarthatóság szempontjait érvényesítsék gazdálkodásuk során, a fenntarthatóság pedig épüljön be vállalati kultúrájukba. A Fintech.hu compliance-szel foglalkozó cikksorozatának következő része.

A fenntartható gazdálkodásról egyre több szó esik. Mégis lassú a vállalatok elmozdulása a fenntarthatósági célok megvalósítása iránt.

Versenyképességi kérdéssé válik a fenntarthatóság

A fenntarthatóság iránti elköteleződés versenyelőnyt jelenthet a vállalatoknak, hiszen ügyfeleik is egyre inkább értékelik a vállalatok működését, termékeit, szolgáltatásait a fenntarthatóság szempontjából is. Nagy lehetőség ez a magyar vállalkozások számára is, de úgy tűnik a hazai vállalatok egyelőre nem költenek szívesen a fenntarthatóságra. Ugyanakkor a nemzetközi elemzések is azt mutatják, hogy a fenntarthatóság tekintetében még csak „az elfogadás fázisában vagyunk”. Ennek változnia kell, mert a fenntarthatósági célok megvalósításának végrehajtói nem csupán az az iránt elkötelezett kormányok.

Ezen célok megvalósításában részt kell vállalniuk a gazdasági szereplőknek és természetesen a magánszemélyeknek is, a maguk lehetőségei szerint.

Mindannyiunknak partnerséget kell vállalnunk világunk felelős fenntartásában!

  • A vállalati fenntarthatósági politika csak akkor lehet hiteles, ha a vállalat vezetői és munkatársai megfelelően képviselik a fenntarthatóság koncepcióját.
  • A fenntarthatósági célok hiteles képviselete ezért már a vezetők kinevezése, a munkatársak alkalmazása, megbízása, rendszeres értékelése során is meghatározó szempont kell, hogy legyen.
  • A fenntarthatósági szempontoknak a képviselete mára már az etikus üzleti magatartás részének kell lennie.
Illusztráció (Forrás: Depositphotos)

Hogy jön a képbe a compliance?

A compliance szerepe ebben a körben is többes. Ahol működik megfelelőségi funkció, ott a compliance a vállalati politikák megalkotásában előzetes véleményező és jóváhagyó. Ugyanakkor javaslatot is tehet arra, hogy a fenntarthatósági célok épüljenek be a vállalat magatartási, üzleti etikai belső szabályozásába. Fontos továbbá, hogy a compliance saját módszertanába is beépítse a fenntarthatósági szempontokat.

Arról, hogy mi is az compliance, mit csinál egy compliance tanácsadó a vállalaton belül, bővebben ebben a cikkben olvashatsz.

Javasolhatja, hogy legyen a vállalatnak olyan továbbképzési politikája, mely nem csak a szakmai tudást fejleszti, hanem az elvárható magatartási, üzleti etikai témákban, így a fenntarthatóság témájában is kapjanak mind a vezetők, mind a munkatársak megfelelő és rendszeres továbbképzést, valamint, hogy a vállalati vezetők és munkatársak értékelési rendszerében szerepeljenek a fenntarthatósági politika megvalósítását elősegítő célok.

Az oktatások segítsék elő a környezet, a társadalom és gazdaság hármas egységének megértését, az ennek fenntarthatóságát szolgáló célokat!

A felelős vállalati működésben jó gyakorlat, ha a vállalat a nyilvánosság felé is közvetíti vállalati értékeit. Ezek között ma már elvárásként is megjelenik a fenntarthatóság iránti elköteleződés. Erre mind a nemzetközi, mind a hazai nagyvállalatok, de középvállalatok között is látunk jó példákat.

A jó compliance működés ugyanakkor azt is jelenti, hogy a compliance más funkciókkal is szorosan együttműködik, azokkal közös oktatásokat is végez. A dolgozói kör felé az ilyen funkcionális együttműködés erősíti a hitelességet, így a fenntarthatósági célok hiteles képviseletét is.

Következő cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy a compliance a vállalat termékei, szolgáltatásai, az azokra vonatkozó reklámtevékenység véleményezése és jóváhagyása során milyen módszertant alkalmazhat a fenntarthatósági szempontok érvényesítésére, milyen eszközei, szempontjai és lehetőségei vannak a zöldmosás elleni küzdelemben.

A cikksorozat korábbi részei:Mit tud tenni a compliance a fenntartható fejlődésért?Ma már nem elég, ha egy cégnek van fenntarthatósági szabályzata

(Források: Portfolio, Napi.hu, Forbes)

A cikk szerzője compliance szakértő

compliancefenntarthatóságversenyképesség