Drámai tempóban növekszik az alternatív fizetési módok népszerűsége Szingapúrban. A FIS szoftver szolgáltató fintech felmérése szerint 2025-re ezek a fizetési módok felelnek majd az online fizetések feléért. A leggyorsabb növekedés a BNPL esetén várható.
A BNPL egyre népszerűbbnek számít az országban. A felhasználók főként kamatmentessége és transzparenciája miatt preferálják a fizetési módszert a hitelkártyákkal szemben. A kereskedők körében is nagy a nyitottság, esetükben a megnövekedett konverziós ráta és átlagos kosárérték indokolja a jelenséget. A várakozások szerint 2021 és 2025 között a BNPL konstrukcióban lebonyolított tranzakciók volumene évente 40 százalékkal fog emelkedni. Ez azt jelenti, hogy alig négy év alatt duplájára, 8 százalékra növekszik majd a BNPL részesedése az e-kereskedelemben.
A fogyasztói adatok elemzésével foglalkozó Milieu Insight 2021-es tanulmánya szerint a tizenhat évnél idősebb szingapúri lakosok 19 százaléka már vett igénybe BNPL fizetési konstrukciót. A felmérésből az is kiderült, hogy a fiatalok körében különösen nagy az étvágy a megoldás iránt, így a növekedés nagy része is tőlük érkezhet majd. Ezt az élénkülést a hazai szolgáltatók is sikeresen ragadták meg az elmúlt években. A pandémia kezdete óta az Atome, a hoolah és a Grab PayLater is markáns növekedést könyvelhettek el fogyasztói igények tekintetében.
A BNPL erősödésére egyébként globálisan is érdemes felkészülni a FIS szerint. A legfrissebb becslések szerint 2025-re a globális e-kereskedelemben a volumen 5,3 százalékáért felelnek majd a kamatmentes részletfizetési konstrukciók a jelenlegi 2,9 százalékkal szemben. Általánosságban csökkenni fog a készpénz és a hitelkártyák népszerűsége, így a BNPL egyike lesz a legtöbbet profitáló alternatív fizetési módoknak.
Az ázsiai és csendes-óceáni-térségben (APAC) ugyanakkor van még tér a felzárkózásra, hiszen ott csak 0,6 százalék a BNPL részesedése az e-kereskedelemben. A meglepően alacsony mutatót a heterogén piacok magyarázzák. Egyes országokban már feltűnő a BNPL feltörése, máshol azonban a konzervatív lakosság és az elavult fizetési módok egyeduralma miatt elenyésző a használata.
A penetráció például látványosan magas Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában és Szingapúrban. A négyesből Malajziában a legkisebb a BNPL részesedése az e-kereskedelemben (4%), míg Szingapúrban a legnagyobb (11%). Ezzel szemben Indiában, Hong Kongban, Indonéziában, Japánban, Taiwanon és a Fülöp-szigeteken a penetráció 1-3 százalék közé tehető. Nem állnak rendelkezésre pontos adatok a dél-koreai, thaiföldi, kínai és vietnámi helyzetről, így ezeken a piacokon vélhetően még rendkívül fejletlennek számít a BNPL szektor.
Szintén látványos a digitális tárcák használata az APAC régióban. A 2021-es évben az e-kereskedelmi tranzakció volumen 69 százalékáért felelős ez a fizetési mód, ez az egész világon a legmagasabb. A várakozások szerint 2025-re a mutató tovább növekszik majd 72 százalékra. A régió elsőségét még jó ideig senki nem veszélyeztetheti. A digitális tárcák e-kereskedelmi részesedése Észak-Amerikában 29, Európában 27, Latin-Amerikában 19, a Közel-Keleten és Afrikában pedig 17 százalékra tehető.
Kínában az Alipay és a Wechat továbbra is egyeduralkodónak számítanak a piacon, ketten együtt az ország online fizetéseinek 83 százalékáért felelnek. A digitális tárcák számítanak a legnépszerűbb fizetési módnak Indiában (45,4%), Indonéziában (38,8%), a Fülöp-szigeteken (30,5%) és Vietnámban (25%) is. A területen tevékenykedő népszerű szolgáltatók közül említést érdemel a GCash, a GrabPay, a LINE Pay, az OVO, a Paytm és a MoMo.
A banki utalások látványosan visszaszorultak és mostanra az e-kereskedelmi volumen 4,7 százalékáért felelnek. Ez a fizetési mód továbbra is első helyen áll Malajziában (29,8%) és Thaiföldön (36,6%), hamarosan azonban ezek a piacok is felzárkózhatnak az alternatív fizetési módok tekintetében.
A hitelkártyák jelentik a lakosság preferált fizetési módját Japánban (58%), Dél-Koreában (56%), Taiwanon (45%), Hong Kongban (43%), Szingapúrban (42%) és Ausztráliában (33%). Ezeken a piacokon a BNPL egyelőre szinte láthatatlan, mint fizetési opció. Érdekes lesz látni, hogy a globálisan meghatározó szereplők közül ki mer elsőként belépni ezekre a piacokra és sikerül-e rábírni az eddig meglehetősen rezisztens fogyasztókat a módszer alkalmazására.
Forrás: Fintech News
Bátorfi Botond