Ez a cég egyszerre hívja ki az OpenAI-t és a Google-t

A Perplexity mesterséges intelligencia (AI) alapú generatív chatbot és keresőmotor, az utóbbi időszak egyik leggyorsabban fejlődő technológiai vállalatává vált. A cég több jelentős tőkebevonási körön van túl és egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A Perplexity hatalmas keresési kapacitással bír: hetente több mint százmillió keresési lekérdezést szolgál ki, a cél pedig a napi százmillió lekérdezés elérése.

A Perplexity-t 2022 augusztusában Aravind Srinivas, Andy Konwinski, Denis Yarats és Johnny Ho alapított, az AI alapú keresőmotorok az egyik legnépszerűbb megoldás. A Perplexity különlegessége, hogy közvetlen, megbízható forrásokra támaszkodó válaszokat ad a felhasználói lekérdezésekre. A platform 2024 elejére már elérte a 15 milliós havi felhasználószámot, ami jól mutatja a növekvő igényt az ilyen típusú keresési megoldásokra. A cég növekedésére reagálva, hasonló funkciót integrált az OpenAI is a ChatGPT-be november elején.

A Perplexity a Google kihívására készül

A Perplexity vezérigazgatója, Aravind Srinivas, október 25-én jelentette be, hogy megoldás már heti több mint százmillió lekérdezést szolgál ki. A vállalat elképesztő növekedési pályát fut be. Bevétele a 2024 októberi adatok szerint mintegy 50 millió dollárra rúg, ami négyszerese az év elején közölt összegnek.

Hamarosan egy új hirdetési modellt vezetnek be, amely kihívhatja a Google-t is az online hirdetések piacán. Az új rendszerben a márkák licitálhatnak „szponzorált” kérdésekért, amelyekre az AI generálta válasz az adott hirdető által jóváhagyott információkat is tartalmaz. Ez az új megközelítés lehetőséget nyújt arra, hogy a cégek saját üzeneteiket integrálják a válaszokba. A jelenlegi formájában a Perplexity chatbotja az internetről gyűjtött információk alapján ad átfogó válaszokat.

Fokozódó verseny

Az OpenAI új keresési funkcióval bővítette a ChatGPT-t, amely a Perplexityhez hasonló módon keres és válaszol a felhasználói kérdésekre. Emellett a Google is fejlesztett egy AI alapú keresési funkciót, AI overviews néven. A növekvő verseny arra ösztönzi a Perplexityt, hogy új bevételi lehetőségek után nézzen, és a hirdetési piac felé is nyisson.

A Perplexity legnagyobb versenyelőnye jelenleg a jobb felhasználói élmény. Ugyan a Perplexity maga is használja az OpenAI modelljeit (ezenfelül elsősorban a Claude nagy nyelvi modelljeire támaszkodik), de megoldását sok szempontból egyszerűbb használni, mint a ChatGPT-t. A hatékony használathoz kevesebb ismeretre van szükség (elsősorban kevesebb prompt engineering ismeretre). Lényegében nem alig bonyolultabb a használata a Google-nél, sőt látszik is, hogy sok funkcióban inspirálódott a Goolge tárházából.

Komoly befektetői bizalom a Perplexity felé

A Perplexity gyors sikeréhez olyan neves befektetők is hozzájárultak, mint Jeff Bezos vagy az Nvidia. A generatív AI iránti befektetői lelkesedés nyomán több más jelentős vállalat is aktív a piacon. A közelmúltban például az OpenAI hatalmas, 6,6 milliárd dolláros befektetést szerzett 157 milliárd dolláros értékeltségen. A Perplexity is nem sokárra újabb finanszírozási kört zárhat, amelynek eredményeképpen értékelése megháromszorozódhat, elérve a 9 milliárd dollárt. Az év elején még mindössze 520 millió dollárra értékelt Perplexity ebből láthatóan is nagy lendületet vett.

Kritika és jogi kihívások

A Perplexity sikere mellett azonban egyre több kritikával és jogi kihívással szembesül, különösen a híripar részéről. A News Corp jogi lépéseket tett a vállalat ellen, mivel a Perplexity keresési algoritmusa hírportálok tartalmát használja válaszok generálására. A per szerint a Perplexity a kiadók tartalmát használja a felhasználói kérdések megválaszolására, esetenként egész cikkeket reprodukálva, ami jelentős látogatói forgalmat von el a kiadóktól. A New York Times szintén felszólította a vállalatot, hogy szüntesse be a tartalom jogosulatlan felhasználását. Srinivas, aki meglepődött a peren, hangsúlyozta, hogy nyitott egy bevételmegosztási megállapodásra, amely licencelés helyett a hirdetésekből származó bevételek megosztásán alapulna.

(Forrás: PYMNTS, WSJ)
(Címlapkép: Depositphotos)

AIChatGPTGooglemesterséges intelligenciaopenaiPerplexity