Digitális állampolgárság – ezt érdemes tudnod róla

Szeptembertől élesben működik a Digitális Állampolgárság Program, Magyarország új digitális közigazgatási rendszere. A cél az átlátható, közérthető és teljesen online ügyintézés megvalósítása egy mobilalkalmazás segítségével. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a jelenlegi rendszerről és a jövőbeli tervekről.

Mit jelent a Digitális Állampolgárság?

A Digitális Állampolgárság Programot (DÁP) 2022 decemberében fogadta el az országgyűlés, és hivatalosan 2024 szeptember 1-jével lépett életbe. A program célja, hogy a magyar állampolgárok számára egyszerűsítse, hozzáférhetőbbé tegye, és megkönnyítse az állami szervekkel való ügyintézést. Mindezt a közszolgáltatások digitalizálásával és egy felhasználóbarát mobilalkalmazással kívánja a magyar állam megvalósítani.

Az Európai Unión belül hazánk korábban a sereghajtók közé tartozott a digitális ügyintézésekben. A legtöbb hivatalos ügyet csak személyesen lehetett elintézni magánszemélyeknek és vállalatoknak egyaránt. Állami szervek és szolgáltatások csak korlátozottan voltak online elérhetőek, azok is gyakran különböző oldalakon keresztül. A DÁP összeköti az egyes állami szerveket, amelyeket a felhasználok egyetlen egységes felületről érnek el, a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásból.

A program azonban nem csupán digitalizációról szól, hanem a közszolgáltatások közérthetőbbé és átláthatóbbá tételéről is. Egységesítik a különböző szervezetekhez tartozó felületek megjelenítését, hogy könnyebb legyen eligazodni rajtuk. A programban kiemelt hangsúlyt kap a közérthető nyelvezet, ami a gyakran bonyolult és bürokratikus folyamatok megértését segíti. Az ügyintézés logikáján is igyekeznek változtatni, azokat egy-egy nagyobb életeseményhez, például gyermekvállaláshoz, vagy ingatlanvásárláshoz kötik majd.

Digitális közszolgáltatások külföldön

Digitális közszolgáltatások és digitális állampolgárság programok világszerte működnek, és hatékonyságuk miatt egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Az ilyen programok közé sorolható minden olyan rendszer, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy online hozzáférjenek egy adott ország közszolgáltatásaihoz és jogi kereteihez, anélkül, hogy fizikailag ott lennének. A digitális állampolgárság lényegében egy virtuális kapcsolódás egy államhoz, amely digitális identitáson keresztül működik.

Számos ország fejlesztett ki előremutató digitális állampolgársági és elektronikus-kormányzati programokat, amelyek megkönnyítik a vállalkozásindítást, az ügyintézést és a digitális identitás használatát. Észtország úttörő szerepet tölt be az e-Residency programjával, amely lehetővé teszi a világ bármely pontjáról történő online cégalapítást, digitális aláírást és adózást. Hozzájuk hasonló modellt követ a szintén balti állam, Litvánia is.

Dánia az egyik legfejlettebb digitális közigazgatással rendelkezik a világon. A NemKonto rendszer révén az állampolgárok teljes körűen intézhetik ügyeiket, beleértve az adózást és az egészségügyi szolgáltatásokat. Ukrajna a Diia alkalmazással kínál digitális személyazonosítást és vállalkozásindítást, míg Németország és Málta digitális identitásprogramjai fejlesztés alatt állnak. Dubai és Grúzia a digitális nomádokat célozza meg különleges vízummentes vagy online munkavégzést támogató programokkal. E kezdeményezések mind a digitális kormányzás előretörését és a globális mobilitás támogatását szolgálják.

Digitális Állampolgár mobilalkalmazás: a magyar digitális platform

A digitális ügyintézés előnyeit egy mobilalkalmazás segítségével élvezhetik azok a 14 éven felüli magyar állampolgárok, akik csatlakoznak a programhoz. A Digitális Állampolgár névre keresztelt alkalmazás a DÁP honlapjáról, valamint Google Play-ről és az App Store-ból is letölthető Android és iOS mobilokra. A platform folyamatos fejlesztésének köszönhetően a regisztráció már egy szelfivel elvégezhető, de kormányablakokban személyesen is regisztrálhatunk. Az online regisztrációról és azonosításról a DÁP honlapja részletes tájékoztatást nyújt.

Az alkalmazásban elérhető szolgáltatások köre is folyamatosan bővül. Az elsők között bevezetett funkciók közé tartozott az ún. elektronikus azonosítás (eAzonosítás), amely a személyes megjelenéssel egyenértékű okmányazonosításnak felel meg. Az eAzonosítást különböző állami oldalakra való belépéshez használhatjuk, mint Ügyfélkapu+ bejelentkezéskor. Az eAzonosítás személyes intézkedések esetén is kiváltja az okmányokat, például rendőri igazoltatáskor, bankfiókban, sőt, dohány- és élelmiszerboltokban is igazolható a személyazonosságunk digitálisan.

2025 januárjában élesedett az elektronikus aláírás funkció, amellyel szerződéseket és egyéb hivatalos dokumentumokat írhatunk alá. A digitális aláírás a papíralapú aláírással egyenértékű, ezért Magyarországon és az Európai Unióban minden cégnek és magánszemélynek el kell fogadnia. Az aláírt dokumentumot utólag nem lehet visszavonni, törölni, és szerkeszteni sem lehet.

A személyes adatok tárolása és megosztása is egyszerűsödik a DÁP-val. Az alkalmazásban egy helyen találhatóak meg a személyes adatok, hivatalos azonosítók, és a gépjármű adatok is. Az adatok hitelesített dokumentumként pár kattintással megoszthatóak különböző ügyintézések során, például TAJ szám vagy lakcímigazoláskor.

Új szolgáltatások az alkalmazásban

A tervek szerint még idén bővül az e-azonosításra épülő QR-kód alapú bejelentkezési funkció és az e-aláírás is. A harmadik negyedévtől már nem csak állami oldalakra, hanem széles körben használt piaci szereplők, például bankok és közmű szolgáltatók, honlapjaira is be lehet majd jelentkezni, illetve aláírhatók lesznek a szolgáltatók dokumentumai is. Ezáltal a digitális állampolgároknak nem kell tovább jelszavakkal és belépési adatokkal bajlódniuk ezeken az oldalakon, vagy személyesen bemenni szerződéskötéskor vagy módosítás esetén.

Az év végén érkezik a gépjármű adás-vétel folyamatának digitalizált verziója is. A teljes ügyintézés elvégezhető lesz az alkalmazásban. Szintén év végére várható a személyes okmányok digitalizálása, vagyis a DÁP tárcában minden okmány elérhetővé válik. 2026 a szolgáltatásokban hoz majd áttörést, az ePosta és az eFizetés bevezetése mellett digitalizálják a legfontosabb közigazgatási ügyeket. Így a digitális állampolgárok személyes megjelenés nélkül, a nap 24 órájában intézhetik majd a legfontosabb teendőiket.

Források: dap.gov.hu, fintech.hu

Címlapkép: dap.gov.hu

digitális állampolgárságközigazgatásMagyarország