Mesterséges intelligenciával elkövetett, hangklónozáson alapuló csalás terjed az Egyesült Királyságban és az USA-ban. A csalás során szeretteink hangját lemásolva, stressz helyzetet teremtve kérnek az áldozatoktól pénzt csalók. A brit lakosság akár negyede és érintve lehet az AI-al elkövetett csalással, amelyet könnyű végrehajtani, de hatékonyan lehet ellene védekezni is.
Milliókat érinthet, mégis kevesen tudnak róla
Több millió ember lehet érintett csak az Egyesült Királyságban a hangklónozás alapú, mesterséges intelligenciával elkövetett csalássorozatban. Az egyik legnagyobb brit neobank, a Starling Bank, által múlt hónapban készített kutatásból kiderült, hogy a brit lakosok 28 százalékát vehették már célba ezzel a módszerrel legalább egy alkalommal az előző 12 hónap során. A csalás lényege, hogy a csalók a kiszemelt áldozat egy családtagjának a hangját AI segítségével lemásolják, majd egy telefonhívásban vagy hangüzenetben pénzt kérnek tőle. A módszer sok hasonlóságot mutat a nálunk is ismert unokázós csalással, a fő különbség, hogy a hívásban egy szerettünk hangján szólnak hozzánk.
A Starling Bank 3000 fős, reprezentatív mintán készített felméréséből az is kiderült, hogy az ügyfelek felkészületlenek az ilyen típusú csalással szemben. A megkérdezettek csupán 30 százaléka válaszolta azt, hogy magabiztosan tudná mire kellene figyelnie, ha célponttá válna. A válaszadók 46 százaléka egyáltalán nem is hallott korábban erről a típusú csalásról, míg 8 százalékuk bármennyi pénzt kifizetne, ha egy szerettük hívná őket kétségbeesve, még akkor is, ha furcsának találnák a hívást. A csalók az áldozatokat nyomás alá helyezik, hogy stressz helyzetben tovább rontsanak az ítélőképességükön. A csalók által megszemélyesített családtag például egy baleset vagy bűncselekmény elkövetése miatt keresi fel az áldozatot és kér tőle pénzt.
A közösségi médiára feltöltött tartalmakat használják fel ellenünk
A csalási módszerben nem csak az elkövetés módja a rémisztő, hanem az is, hogy milyen egyszerű végrehajtani. A hang klónozásához való alapanyagot a közösségi médiából pofonegyszerű beszerezni. Elég csupán egy három másodperces hanganyag, például egy videó ahhoz, hogy egy ember hangját lemásolják. Az amerikai CBS New York újságírója, Mahsa Saeidi, maga is kipróbálta, milyen könnyű egy hangklónozást végrehajtani.
Egy gyors Google keresés után Saeidi talált is egy oldalt, ahol 5 dollárért hozzáfért egy AI alapú hangklónozásra alkalmas szolgáltatáshoz. Ezután egy 30 másodperces videóanyagra volt csak szüksége ahhoz, hogy valakinek reprodukálni tudja a hangját. Videó helyett egy kollégáját kérte fel, de könnyen felhasználhatott volna egy közösségi médiában megosztott tartalmat is. Ezután néhány egyszerű lépéssel elérte, hogy az AI által generált hang kimondja, amit ír neki. A folyamat a regisztrációtól a hang generálásáig nem tartott tovább 2-4 percnél.
A csalás, amelynek még szakértők is áldozattá válhatnak
Egy csalásokban jártas amerikai ügyvéd is majdnem áldozatául esett egy ilyen csalásnak. Gary Schildhorn, philadelphiai ügyvéd a fiától kapott egy rendkívül aggasztó telefont:
„Apa, bajban vagyok, balesetet szenvedtem. Azt hiszem, eltört az orrom. Megütöttem egy terhes nőt. Letartóztattak, börtönben vagyok. Segítened kell nekem.”
A hirtelen nyomás alá került apa, minden tapasztalata ellenére azonnal a segítségéről biztosította fiát, és elindult 9.000 dollárért a bankba. Útközben tájékoztatta fia feleségét is a történtekről, és ez volt a szerencséje. Fia, Brett, nem sokkal ezután FaceTime-on felhívta és biztosította apját, hogy minden rendben van vele, és vélhetően átverték. Az ügyvédben, saját bevallása szerint, kétség sem volt afelől, hogy valóban fia hívta fel, annak ellenére, hogy jól ismert számos csalási technikát.
Titkos kifejezésekkel védekezhetünk a csalás ellen
A csalók elleni küzdelem érdekében a Starling Bank egy kampányt indított. A „Biztonságos Kifejezések” kampány célja egyrészt a figyelem felhívása és a csalási módszer megismertetése a fogyasztókkal. Másrészt, a kampányban arra bíztatnak mindenkit, hogy állapodjanak meg szeretteikkel egy biztonságos mondatban, amelyet senki más nem ismer, és amit felhasználhatnak egy ilyen helyzetben.
„Az emberek rendszeresen tesznek közzé a közösségi médiában olyan tartalmakat, amelyeken hangfelvételek találhatóak. Nem is gondolják, hogy ezzel csalóknak szolgáltatják ki magukat.” – nyilatkozta Lisa Grahame, a Starling Bank információbiztonságért felelős igazgatója. „Ha rendelkezünk egy biztonságos kifejezéssel, amit csak közeli barátainkkal és családtagjainkkal egyeztetünk, akkor egyszerűen ellenőrizhetjük, hogy ki áll a vonal másik végén.”
Fontos, hogy az egyeztett mondat vagy kifejezés egyszerű, de mégis véletlenszerű legyen, amit könnyen azonosíthatunk. Térjen el a többi jelszavunktól, hogy a csalók még véletlenül se tudjanak hozzáférni online jelszavaink feltörésével. Értelemszerűen legyen könnyen megjegyezhető, és kizárólag a közeli barátokkal és családtagokkal osszuk meg. Érdemes időnként módosítani is, hogy megakadályozzuk, hogy szélesebb körben kitudódjon.
Források: CNN, The Guardian, Starling Bank, CBS News
Címlapkép: depositphotos