1. A #MeToo mozgalom kiterjedése, folytatása, következményei
HarveyWeinstein zaklatási botránya végre felhívta a figyelmet arra, hogy a bolygó egyik fele fizikálisan, mentálisan és lelkileg sokszor kiszolgáltatva érzi magát – írja Kánai András jövőkutató legújabb cikkében, amiben a 2019-es év lehetséges és nagyhatású fordulópontjait elemzi. Itthon az Operettszínház egykori vezetője és Márton László színházvezető bukott bele az ügyekbe (bár ez utóbbi nemteljes bukás). 2019-ben a munkahelyek még többet fognak tenni, hogy a cégen belüli, addig elnézett viselkedésbeli problémákat megoldják. A trend több területet is érint:
- A cégek, márkák hírnevét erőteljesen befolyásolni fogja, hogyan bánnak a női alkalmazottakkal. Egy-egy mobilkamerás felvétel pokolba taszíthatja a cégeket.
- Ki fog alakulni egy – talán digitális alapú – megegyezéskultúra, ami később megelőzheti a vádolást és a közösségi média legtöbbször idő előtti ítélethozatalát.
- A hímsovinizmus szavakban, és sajnos tettel is vissza fog vágni: a nőkre sok helyen gyanakvóan fognak nézni, és a velük való kapcsolatot (még szavakban is) a minimálisra fogják csökkenteni. A céges buliknak csökkenni fog az „ereszd el a hajam!” típusú jellegzetessége.
2. Facebook a pácban
A legnagyobb közösségi oldal hatása és befolyása felmérhetetlen: havi több mint kétmilliárd aktív felhasználóval egy külön országot képvisel a Földön. Mivel a Facebook Ország a legnépesebb, ezért a működtetőinek egyre nagyobb a felelőssége. Úgy tűnik, hogy 2018 nem Mark Zuckerberg cégének éve volt – legalábbis ami az állítólagos oroszhackerkedést, a CambridgeAnalytica botrányát vagy a felhasználók tudta nélküli adatátadást illeti – és a tendencia csak folytatódni fog.
- Lesznek még adatszivárgások, és a Sharyl Sandberg által (sokak szerint rosszul) működtetett cég egyéb viselt dolgairól is egyre többet fogunk megtudni. Ahogy Európában már látható, a megrendült bizalom és a demográfia nem kedvez a Facebooknak – nagy szerencséjére még a horizonton sincs az igazi versenytársa. Ennek ellenére csökkeni fog a felhasználói aktivitás, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.
- A politikai marketing még jobban felfedezi a Facebookban rejlő lehetőségeket. (Minél régebbi egy rendszer, minél inkább kiismerhető, annál jobban rájönnek a használói, hogyan lehet belőle többet kihozni.) A Facebooknak valamit mondania kell a jövőjére nézve, és egyszerre kedveskedni a hirdetőknek és az ingyenes felhasználóknak csak bonyolítja a helyzetét.
- A kínaiak is meg akarják majd hackelni a Facebookot, az oroszokra már jobban odafigyelnek.
- A Facebook teret veszít digitális reklámban az Amazonnal szemben, amely egyre jobb ajánlatokkal várja a hirdetőket.
3. A blockchain konszolidációjának kezdete
Csúcsok és mélypontok jellemezték a kriptovaluták 2018-as évét. Látszik, hogy a technológia készen van, de az azt működtető rendszer még nem (egészségtelen tulajdonosi szerkezet, bizonytalan árfolyam). 2019-ben egy lépést teszünk afelé, hogy a kriptovaluták a mainstream, nem technológiával főállásban foglalkozó fogyasztók számára is vonzók legyenek. Ennek egyik példája a Portion nevű, globális aukciós kereskedőház, amely a kriptotechnológiát használja katagolizálásra és fizetésre (és a jól védett Telegramot kommunikációra).