Saját NFT-kollekciót adott ki és NFT-klubot alapított a Sziget Fesztivál. A szigetes NFT-k akár egy egész életre szóló VIP-belépőt is érhetnek. A koncert- és szórakoztatóipar NFT-i elsőre talán innovatív marketingfogásnak tűnnek, ami ugyan értékes pluszbevételt hozott és a fennmaradást biztosította a pandémia alatt küszködő ágazat egyes szereplőinek, de alig volt több mint digitális termék. Mostanra körvonalazódik, hogy a blokklánc technológia hogyan alakíthatja át fesztiválélményt, a jegyárusítást és a jogdíjak rendszerét.
A fesztiválok fiatal, újdonságokra nyitott közönsége nem először lesz egy új technológia tesztközönsége. Magyarországon a készpénzmentesség, az érintéses és mobilfizetés bevezetése, a felhasználók edukációja is a hazai fesztiválokon kezdődött el. A Sziget Fesztivál sem először nyit olyan újításokra, amelyben regionálisan az első belépők között lehet. A SzigetVibes tokenekkel olyan neves külföldi fesztiválok példáját követi az NFT-piacon, mint a sort megnyitó Coachella és a Burning Man, amelyek már a koronavírus válság idején kijöttek saját gyűjthető, akár a bérletekhez vagy személyes élményekhez csatolt, nem helyettesíthető tokeneikkel.
Elsőként a Coachella szervezői léptek be az NFT piacra. Az FTX kriptovaluta-tőzsdével kötött partnerség révén saját NFT-piacteret hoztak létre, amin keresztül a fesztiválozók három induló token-sorozatból vásárolhattak és kereskedhettek. Szintén a kaliforniai fesztiválhoz köthetők az első olyan fesztivál NFT-k amelyek valódi, fizikai fesztiválélményekhez kötöttek a szervezők.
Nem helyettesíthető élmények és relikviák
Az NFT, azaz nem helyettesíthető tokenek sokaknak a digitális művészet kapcsán lehetnek ismerősek. A kriptopénzek forgalmát lebonyolító blokklánc-hálózatokon az eredetiség igazolására szolgáló kódsor segítségével lehet például kizárólag digitálisan létező javakat, alkotásokat tulajdonolni, adni és venni.
A Sziget-tokenek a 2022-es fesztiválon kiállított installációk és a helyszínen készült fotók digitális változataihoz vannak csatolva. A vendégek elsőként két korábbi fesztivál ikonikus műalkotásainak NFT verzióját kezdhetik ingyenesen gyűjteni – a LoveHands és Rain Grove műveket, így szerezve SzigetVibes NFT klubtagságot. A SzigetVibes NFT-k tulajdonosai gyűjthetik, megoszthatják, és kereskedhetnek is NFT-ikkel a legnagyobb ismert NFT-piactereken.
A különleges hangulatáról és egyedi szobrairól híres nevadai fesztivál, a Burning Man a fesztiválok közötti időszakban biztosította saját és alkotóinak fennmaradását a Sotheby’s aukciós házzal értékesített NFT-kollekciójával. A szórakoztatóipari tokenek ma már gyakran kilépnek a fizikai térbe is és megismételhetetlen események részvételi jogát, különleges rajongói élményeket, például backstage túrákat kínálnak tokenizált formában.
Tokenizált szerzői jogok
A blockchain alapú tokenek azonban sokkal komolyabb lehetőségeket is rejtenek. Az okosszerződéseken keresztül számos automatizmus beépíthető egy-egy tokenbe, ami túlmutat a digitális termékek kereskedelmén és a rajongói találkozásokon, ilyen például a minden eladás után járó jogdíj nyomon követése.
A legnagyobb nemzetközi jegykereskedők ugyanis 30-70 százalékos hozzáadott extradíjjal értékesítik a koncert és fesztiváljegyeket, nem is beszélve a viszonteladó platformok profitjáról. Az esetek többségében a szerzők, a szervezők és az előadók semmilyen részesedést nem kapnak ezekből az értékesítésekből. Az NFT alapú jegykereskedés a blokklánc technológia nyomon követhetőségével visszaadhatja a kontrollt a nagyvállalatoktól az előadók kezébe.
NFT-közönségkapcsolatok
Egyre gyakoribb az NFT-k kiadása a művészek és előadók között is. Aphex Twin, Shawn Mendes, Grimes, és a Kings of Leon már adta ki saját előadói kollekciókat. Az NFT-hez köthető koncertbeléptetésben a The Cool Kids és Steve Aoki jártak élen. A legtöbb előadó a saját közönségével ápolt kapcsolatát erősíti NFT formában értékesített különleges rajongói élményekkel.
Bár az NFT-jegyeknek még nem sikerült áthidalniuk a mainstream NFT-ökoszisztémán túli szakadékot, hasonló projektek léteznek az élő események és az innovatív NFT-k metszéspontjában is. Az egyik ilyen szolgáltatás a Proof of Attendance Protocol (POAP) – egy olyan protokoll, amely a blokklánc-technológia felhasználásával digitális jelvényeket vagy gyűjtőjegyeket hoz létre. A POAP-ok lehetővé teszik a rendezvényszervezők számára, hogy a rajongókat jutalmazzák a fesztiválokon, konferenciákon, csúcstalálkozókon való részvételért. A POAP-ok elsősorban olyan blokklánc-alapú eseményekhez kapcsolódtak, mint a Devcon és más Ethereum- és Bitcoin-rendezvények, amelyek 2021-ben az NFT-ökoszisztéma felfutásával új életre keltek.
Bár a zeneipar kétségtelenül elkezdte elfogadni az NFT-k gondolatát, akár gyűjteményekként, akár életre szóló fesztiválbérletként, a zenekedvelők túlnyomó többsége még nem szállt be az NFT-k világába és még nincs NFT-pénztárcája, így egyelőre elképzelhetetlen, hogy az élőzenei piac és a jegyértékesítés blokklánc alapon működjön. Úgy, ahogyan 15 éve talán elképzelhetetlen volt a készpénzmentes fesztiválok gondolata is.
(Borítókép: Depositphotos)