Az Amazon is belép a BNPL piacra

Az elmúlt időben nem volt hiány hírekben, ami a buy now, pay later szolgáltatások előretörését illeti. Az Apple júliusban bejelentette, hogy Apple Card hitelkártyájukat Apple Pay Later nevű BNPL szolgáltatásra cserélik, a Square 29 milliárd dollárért felvásárolta az Afterpay BNPL szolgáltatót, valamint a Commonwealth Bank of Australia is úgy döntött, felveszik a kesztyűt az ausztrál szolgáltatókkal. Ezúttal egy újabb jelentős horderejű eseményről kell beszámolnunk, mivel az Apple után egy újabb Big Tech, az Amazon is a BNPL piacra való belépés mellett döntött.

Az e-kereskedelmi óriás az Affirm BNPL szolgáltatóval lépett együttműködésre, melynek értelmében az Amazon egyes egyesült államokbeli vásárlóinak fizetéskor lehetőségük lesz az Affirm részletfizetési konstrukcióinak igénybevételére. A megoldás segítségével minden legalább 50 dolláros vásárlás összege felosztható lesz kisebb, havi részletekre. A funkció péntek délután el is indult egyes ügyfeleknél az Amazon platformján, az elkövetkezendő hónapokban pedig szélesebb körben is elérhetővé válik majd az országban. A BNPL kölcsönök alapvetően kamatmentesek lesznek, egy részükhöz azonban kamatok is tartoznak majd.

A hír hallatán az Affirm részvényeinek ára robbanásszerű növekedést mutatott péntek délután, amikor is egy ponton 48%-kal drágultak a vállalat papírjai, mindez pedig 8 milliárd dollárral növelte piaci kapitalizációjukat. Az Amazon részvények ára egy kisebb növekedéstől eltekintve változatlanul valamivel 3300 dollár fölött mozog. 

A szakértők szerint az Amazon döntése újabb bizonyítéka annak, hogy a fiatalabb fogyasztók nyitottsága az alternatív hitelezési megoldások irányába szignifikáns lépésekre sarkallja az e-kereskedelem meghatározó szereplőit. Ezek a vállalatok újabban előszeretettel működnek együtt fizetési szolgáltatókkal és fintechekkel, akik a korábbi áruhitel konstrukciókkal szemben akár már 50-100 dolláros vásárlásokhoz igazított megoldásokkal is rendelkeznek. 

Az Affirm ráadásul egyike a BNPL szektor legjelentősebb szereplőinek, 12 ezer kereskedői partnerük között pedig olyan patinás nevek is megtalálhatók, mint a Walmart és a Peloton. Riválisaik közül kiemelkedik a mostanra 90 millió ügyféllel rendelkező svéd BNPL szolgáltató, a Klarna. Ugyanakkor az elmúlt egy évben egyre több inkumbens pénzintézet is saját BNPL megoldással állt elő ügyfeleiknek, mint például az American Express, a Citi, vagy a JPMorgan, sőt a PayPal és a Mastercard termékpalettája is hasonló konstrukcióval bővült nemrégiben. Ha mindehhez hozzávesszük az Apple és a Goldman Sachs hamarosan érkező közös megoldását, az Apple Pay Latert, akkor valóban kijelenthetjük, hogy a buy now, pay later szolgáltatások megállíthatatlannak tűnő terjedése végérvényesen forradalmasíthatja a hitelezési szektort. 

Forrás: CNBC

Bátorfi Botond