A Visa felvásárolja a brit Featurespace nevű, mesterséges intelligencia alapú pénzügyi csalás elleni technológiai szolgáltatót. A 2008-ban alapított, cambridge-i székhelyű Featurespace olyan gépi tanulási alapú csalásfelderítési technológiát fejlesztett, amelyet több jelentős pénzintézet is használ.
Nehéz felvenni a versenyt a csalókkal
A Global Anti-Scam Alliance & ScamAdviser szerint évente több mint 1000 milliárd dollárt csalnak ki gyanútlan felhasználóktól. A úgynevezett authorised push payment (APP) csalás típus az egyik leggyorsabban növekvő fenyegetést jelenti. A megszokott trendekhez hasonlóan ez is különösen az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban terjed először.
Az APP csalások során a csalók valós kedvezményezettként tűnnek fel, és átutalásokra csábítják a fogyasztókat. Előbbi esetében a Visa kutatásai szerint az internethasználók egyharmada már áldozatul esett ennek a csalási formának. A tavalyi év első felében az ilyen csalások által okozott veszteségek meghaladták a 239 millió fontot.
Sokba kerülhetett a Featurespace
A Visa szerint az akvizíció jelentősen megerősíti a már meglévő csalásfelderítési és kockázatértékelési portfólióját. Az akvizíció várhatóan 2025-ben zárul le, miután a szükséges szabályozói jóváhagyásokat megszerzik. A tranzakció részleteit nem hozták nyilvánosságra, de korábbi értesülések szerint a tárgyalások során 700 millió fontos vételárról esett szó.
A Visa számára a Featurespace technológiája kulcsfontosságú lehet. A világ egyik legfejlettebb csalás megelőzési megoldása, az ARIC Risk Hub mesterséges intelligenciával felvértezett csalásfelismerési képességeket kínál. A megoldás külön az APP csalásokra specializálódott modullal is rendelkezik.
Kártyaszolgáltatók a csalók ellen
A fizetési rendszerek fejlődésével párhuzamosan egyre nagyobb hangsúlyt kap a csalásmegelőzés, különösen a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával. A Visa már eddig fontos lépéseket tett ezen a téren. Tavaly három másik céget vásárolt fel, melynek eredményeként 80 millió csalást akadályozott meg, 40 milliárd dollár volt összértékben. Döbbenetes módon ez duplája a 2022-esnek, melynek minden bizonnyal elsődleges oka a csalások számának növekedése. A Mastercard is erősíti jelenlétét ezen a területen. 2023-ban 2,6 milliárd dollárért vásárolta meg a Recorded Future nevű globális csalásmegelőző vállalatot, amely szintén az AI-ra épít.
A mesterséges intelligenciára támaszkodó csalásmegelőzés iránti igény nemcsak a vállalati, hanem a fogyasztói oldalon is jelentős. Egy 2023-as felmérés szerint a fogyasztók 77 százaléka elvárja, hogy a pénzügyi intézmények AI-t használjanak a csalások elleni védekezés javítására. Ez a növekvő igény rávilágít arra, hogy a biztonságos pénzügyi tranzakciók alapvető elvárássá váltak a modern fogyasztók körében.