A versenyhivatal állt a Sanpaolo bővítésének útjába

Meglepő fordulatot vett az Intesa Sanpaolo digitálizációs folyamata. Olaszország legnagyobb bankja az Isybankon keresztül kívánta megvalósítani az átállást, az olasz versenyhatóság határozata miatt azonban akadályba ütköztek.

A tervek szerint négymillió ügyfelet helyeztek volna át az Isybankhoz. Az olasz versenyhivatal (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, AGCM) határozata szerint azonban erre csak akkor kerülhet sor, ha az érintettek egyértelműen beleegyeznek a migrációba, magyarán abba, hogy számlájuk, eszközeik egy másik intézményhez kerüljenek át, és a migrációt követően az új intézmény szolgáltatásait vegyék igénybe. (Az ügyfelek migrálására különböző okok, például egyesülés vagy felvásárlás, stratégiai partnerségek vagy az üzleti fókusz megváltozása miatt kerül sor a leggyakrabban.) 

Nem sikerült elérni a kitűzött célokat

Az AGCM döntése gyakorlatlag megbénította a meglévő ügyfelek migrációs folyamatát.  Az Intesa Sanpaolonak komoly akadályokkal kellett szembenéznie az ügyfelek átadásában – emelte ki a Finance Yahoo. Mindössze 350 ezer ügyfél került át az Isybankhoz, ami messze elmarad a márciusra kitűzött 2,3 milliós céltól. A bank továbbra is magabiztos azonban: a jövő év végéig egymillió új ügyfelet lesznek képesek kiszolgálni az Isybankon keresztül.

Massimo Proverbio, az Intesa Sanpaolo vezető technológiai igazgatója hangsúlyozta, hogy bár a késések hatással voltak a bank kereskedelmi stratégiájára, a felhőalapú IT-infrastruktúrára való digitális átmenet zökkenőmentesen haladt. „A dolgok nagyon jól haladtak: az infrastruktúra megbízhatónak bizonyult, sikeresen teszteltük akár 20 millió számlával is” – mondta Proverbio.

Ambiciózus digitalizációs stratégia

Az Isybank, az Intesa digitális platformja, a londoni székhelyű Thought Machine által szállított core banki technológiát használja, amely más prominens pénzügyi intézményeknél, például a Lloyds Bankkal és a Standard Chartered Bankkal is együttműködik. Az Isybank a 2020-as stratégiai megállapodást követően két távközlési cég, az Alphabet és a Telecom Italia által nyújtott felhőszolgáltatásokkal működik.

A piaci változásokra reagálva az Intesa Sanpaolo jelentős beruházásokat hajtott végre az IT-infrastruktúra terén. Az erre a célra fordított kiadások az idén az első negyedévben meghaladták a 3 milliárd eurót. A bank a fintech stratégiájából jelentős megtakarításokra számít azonban a jövőben. Bár jelenleg Olaszországban komoly kihívást jelent a műszaki végzettségűek hiánya,  az Intesa Sanpaolo megerősítette belső IT-képességeit és 1800 szakembert vett fel. Ez a lépés tükrözi a szélesebb európai bankszektorban kialakult trendet: az Intensa versenytársai – például az UniCredit – is növelik az IT-befektetéseket alkalmazkodva a gyorsuló digitalizációhoz.

Dinamikus európai szabályozások

Európában a banki szabályozási környezet gyorsan változik. A döntéshozók felszólították a intézményeket, hogy versenyképességük megőrzése érdekében adjanak elsőbbséget a technológiai fejlesztéseknek. Ahogy a fogyasztók egyre inkább a digitális szolgáltatások felé fordulnak, a hagyományos bankoknak erősödő versenyben kell szembenézniük olyan digitális vetélytársakkal, mint az Amazon és az Apple.

(Forrás: CPI)

(Címlapkép: Depositphotos)

digitalizációfintechIntesa Sanpaolo