A European Women Payments Network és a Magyar Fintech Szövetség (MAFISZ) rendezvényének keretében a magyarországi pénzügyi szektor mesterséges intelligencia (AI) használatának legfrissebb témái voltak terítéken. A beszélgetésen szóba került a biztonság, a bevezetési nehézségek az oktatás és a változás menedzsment is.
A beszélgetésen olyan vezetők vettek részt akik maguk is közelről látják az AI bevezetését szervezetükben és felelősségük is az. Az Ács Zoltán, a MAFISZ elnöke, által moderált panelhez csatlakozott Szögi Ágnes az Intuitech managing partnere, Kesztler Viktória a K&H központi adatkezelésért felelős vezetője, Hallgató Hedvig az MBH Bank digitális kereskedelmi csatornákért felelős igazgatója és Vida Krisztina a Raiffeisen Bank digitális akvizíciós vezetője.
Nem könnyű a bevezetés
A hagyományos bankok, ahogy azt megszokhattuk gyakran lassabban vezetik be a legújabb technológiákat, megoldásokat. Szögi Ágnes az Intuitech oldaláról, mint nem banki szereplő elmondta, hogy úgy látják sok szervezetnél eljutnak egy erős koncepcióig, azonban az implementációt már nem tudják véghez vinni. Ez különösen igaz a bankoknál, ahol gyakran a kezdeti optimizmus után a biztonsági és jogi kérdések megnehezítik az innovációt.
Érdekes volt a különböző hozzáállás az AI képességek kialakításával kapcsolatban, míg a K&H belső erőforrásból igyekszik ezt elérni csoportszinten is, addig az MBH vegyesen belső és küldő partnerek erőforrásait is felhasználva, a Raiffeisen pedig akvizíciós stratégiájára épít. Mindegyik más szempontot részesít előnyben, érdekes lesz látni hosszabb távon melyik lesz sikeresebb.
Kiemelten fontos az oktatás
Abban a beszélgetés minden résztvevője egyet értett, hogy edukációs eszközöket bevetve kell segíteni a kollégákat az AI használatban. A Raiffeisen is oktatással támogatja a kollégáit, azonban elmondásuk szerint 3 ezer kollégájukból nagyságrendileg 10 olyan van aki valóban felkészült a generatív AI kihasználására. Nem könnyíti meg a bevezetést, hogy változó a munkavállalók hozzáállása a mesterséges intelligenciához. Ami egyébként más nagy technológiai újdonságok esetén is ugyanígy volt a múltban. Ezért nem elég egyszerűen az oktatásra hagyatkozni, de a változás menedzsment eszközeit is igénybe kell venni a beszélgetők szerint.
A bankok jellemzően nem adnak közvetlen hozzáférést az olyan megoldásokhoz, mint a ChatGPT. A biztonsági szempontok miatt gyakran saját fejlesztésekkel dolgoznak, amik általában régebbi és alacsonyabb felhasználói élményt nyújtanak. A K&H-nál érdekesség, hogy együttműködnek a Microsofttal, melynek keretében tesztelik a Microsoft Copilot generatív AI asszisztenst.
Mindig szempont a biztonság is
A kockázattűrő képesség meghatározása az elsődleges Hallgató Hedvig szerint. A gyors bevezetéssel szemben mindig ott vannak a biztonsági kockázatok, amiről egy banknak döntést kell hoznia. A nemrég bevezetett EU AI Act most már az Európai Unió szintjén is szabályozza a mesterséges intelligencia használatát, szintén kockázatalapú megközelítéssel.
A folyamatosan megújuló AI megoldások mellett a bevezetés üteme egyáltalán nem mindegy. Csak az elmúlt pár hónapban két új modellel jelentkezett az OpenAI és egyre több jól működő nyílt forráskódú (open-source) megoldás kerül piacra. Ezek lehetőséget adnak a bankoknak is egyre komplexebb problémák megoldására.
(Címlapkép: Depositphotos)