72 óráig visszatarthatják a tranzakciókat a bankok

A brit kormány új jogszabályokat vezetett be a pénzügyi csalások elleni küzdelemben, nagy visszhangot keltve a banki szektorban. A szabályozás szerint a bankok akár 3 napig is visszatarthatják a gyanús fizetéseket annak érdekében, hogy alaposan kivizsgálhassák azokat.

Pénzügyi csalásokra reagál a kormány

A pénzügyi csalások az Egyesült Királyságot sem kerülik el, sőt sok új csalási forma a szigetországban üti fel a fejét elsőként. Tavaly a csalások okozta kár elérte a 460 millió fontot, ennek tudatában nem meglepő, hogy a kormány szigorúbb szabályozással reagál. A Pénzügyminisztérium államtitkára, Tulip Siddiq szerint ezek az intézkedések kulcsfontosságúak az emberek pénzügyi biztonságának erősítése érdekében.

Kritikák a szabályozással szemben

A változásokat nem mindenki fogadta lelkesen. Többek szerint a háromnapos visszatartás akadályozhatja a fontos fizetéseket, például a jelzáloghitelek törlesztését. A kritikusok szerint a mostani jogszabállyal ellentétben a valósidejű, automatizált csalásmegelőzés jelente megoldást. Ugyanis az esetleges háromnapos korlátozás erősen zavarná a felhasználói élményt. Különösen igaz ez az azonnali fizetési rendszerek elterjedésével.

Ehhez kapcsolódik, hogy a Visa nemrég állapodott meg a világ egyik legmodernebb valósidejű csalásmegelőzési platformjának felvásárlásáról. A Visa szerint az akvizíció jelentősen megerősíti a már meglévő csalásfelderítési és kockázatértékelési portfólióját. Az akvizíció várhatóan 2025-ben zárul le, miután a szükséges szabályozói jóváhagyásokat megszerzik. A tranzakció részleteit nem hozták nyilvánosságra, de korábbi értesülések szerint a tárgyalások során 700 millió fontos vételárról esett szó.

Azonban nem olyan egyszerű versenyezni a csalókkal. Ahogy a pénzintézetek úgy a csalók is egyre fejlettebb technológiákat használnak. A Global Anti-Scam Alliance & ScamAdviser szerint évente több mint 1000 milliárd dollárt csalnak ki gyanútlan felhasználóktól. A úgynevezett authorised push payment (APP) csalás típus az egyik leggyorsabban növekvő fenyegetést jelenti. A megszokott trendekhez hasonlóan ez is különösen az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban terjed először.

APP csalásnak azokat az eseteket nevezik, amikor az ügyfél maga utal pénzt egy csaló számlájára, amit később már nem tud visszaszerezni. Ez gyakran megtévesztés vagy manipuláció révén történik, például amikor a csalók megbízható személynek vagy intézménynek adják ki magukat, és így veszik rá az áldozatot a pénzküldésre. Az ilyen csalások során gyakran banki alkalmazottnak adják ki magukat.

Nem biztos, hogy rossz hír a fintecheknek

A pénzintézeteket korábban egy másik, már korábban bejelentett szabályozás is érintette az Egyesült Királyságban. Az októbertől életbe lépő szabályok értelmében a fizetési szolgáltatóknak vissza kell téríteniük az APP csalások áldozatainak veszteségeit. A visszatérítés maximális összegét 415 ezer fontban határozták meg. Ez azért is érdekes mert az ország Pénzügyi Ombudsmanának friss jelentése rámutatott, hogy a Revolut elleni panaszok 35 százalékkal növekedtek 2023 második felében. Ennek oka, hogy a Revolut egyre gyakrabban utasítja el a csalások miatti visszatérítési igényeket, és ezeknek az eseteknek felében az ügyfelek javára döntött a Pénzügyi Ombudsman.

Az imént említett szabályozások ellen több fintech is lobbizott. A Revolut, Monzo és a Starling is aggódnak az új szabályok által okozott pénzügyi terhek miatt. A 72 órás visszatartási szabályok segíthetik és hátráltathatják is a fintecheket. Egyfelől csökkenthetik az ügyfélélményt, de egyben ezzel elkerülhetik a potenciális visszatérítéseket és bírságokat. A Revolut közben igyekszik tájékoztatni ügyfeleit a leggyakoribb csalási formákról.

(Forrás: Financial Reporter)
(Címlapkép: Depositphotos)

csalásEgyesült Királyságszabályozás