Egy évvel ezelőtt, 2024. június 6-án indult útjára a BinX, az első magyar neobank, amelyet a Számlázz.hu alapítói álmodtak meg azzal a céllal, hogy modern, digitális pénzügyi szolgáltatásokat biztosítsanak a magyar kkv-k számára. A cég első születésnapja alkalmából rendezett sajtóeseményen Váradi János, a BinX igazgatóság elnöke és Kis Ervin Egon, a cég stratégiai igazgatója értékelték az eddig megtett utat, valamint fellebbentették a fátylat a jövő terveiről is.
BinX: Stabil pénzügyi háttér magyar tőkéből
A BinX teljes egészében magyar tőkéből jött létre: a Számlázz.hu alapítói összesen mintegy 2,5 milliárd forintot invesztáltak a vállalkozásba portfóliójukon keresztül, emellett további több száz millió forintot helyeztek el magánemberként is. A cégben emellett magánbefektetők is részt vettek hasonló nagyságrendben, kisebb részesedést pedig a MagNet Bank is szerzett – részletezte Kis Ervin Egon, a BinX stratégiai igazgatója.
A cég folyamatosan jelent a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felé, működésük rendkívül szigorúan szabályozott. A BinX különlegessége, hogy ügyfeleik pénze nem hagyományos banki betétként, hanem az MNB-nél letétben van elhelyezve. Ennek előnye, hogy az ügyfelek pénze mindig rendelkezésre áll, bármikor hozzáférhető, nem adják kölcsön, és nem fektetik be más tevékenységbe.
Egy év alatt több mint 500 milliárd forintnyi volumen
A BinX az elmúlt egy évben látványosan növekedett: jelenleg már több mint 5 ezer vállalkozás intézi pénzügyeit a platformon. Az indulás óta eltelt idő alatt összesen több mint 730 ezer tranzakciót hajtottak végre ügyfeleik, aminek volumene meghaladja az 520 milliárd forintot.
Átlagosan csupán 18 percet vesz igénybe egy új vállalkozói számla létrehozása, a rekordidő azonban mindössze 4 perc és 46 másodperc. A gyors és egyszerű utalásokat a felhasználók különösen kedvelik, nem véletlenül vált ez a BinX egyik legnépszerűbb funkciójává.
Emellett a BinX vállalkozói bankkártyáin az adószám is helyet kapott, így annak használata még kényelmesebbé válik az üzleti életben. Ez az apró, ám rendkívül hasznos ötlet is jól példázza a BinX törekvését, hogy minden apró részletében megfeleljenek a vállalkozók igényeinek.
Hogyan állnak a versenytársak között?
A vállalat által készített friss piackutatásból kiderült, hogy a hazai kis- és középvállalkozások körében a BinX spontán ismertsége dinamikusan nő: egyéni vállalkozók között már 5 százalék, társas vállalkozások esetén pedig 1 százalék. Ezzel szemben a Revolut spontán ismertsége a magyar egyéni vállalkozók körében 12 százalék, míg a Wise 2 százalékos ismertséget ért el. Érdekesség, hogy a társas vállalkozások esetén mindkét külföldi neobank spontán ismertsége egyaránt 3 százalékos.
A jövő útjai: új funkciók és nemzetközi tervek
A BinX a közeljövőben számos új funkció bevezetését tervezi. Tovább bővül a bankkártya-kínálatuk, egyszerűbb integráció lesz lehetséges a különböző vállalkozói szoftverekkel, illetve fejleszteni fogják a deviza-tranzakciókkal kapcsolatos funkciókat is. Kiemelt figyelmet kapnak a számlák automatikus kiegyenlítéséhez vagy az adószám automatikus betöltéséhez hasonló praktikus automatizmusok is.
Egy fontos részlet az üzleti modell kapcsán: bár jelenleg a BinX veszteségesen működik, továbbra sem tervezik áthárítani ügyfeleikre a tranzakciós illetéket. A vállalat teljes rendszere felhőben fut, fizikai szerverek nélkül, mindössze néhány szakember üzemeltetésében.
Ami pedig a jövőbeli terveket illeti, több lehetőség is nyitva áll előttük. Nem kizárt, hogy a BinX hosszú távon tőzsdére lép, külföldi piacokon terjeszkedik, vagy akár a lakossági pénzügyi szolgáltatások felé fordul. A cég alapítói hangsúlyozták, nem az exit a céljuk, hanem egy stabil, hosszú távon is fenntartható ökoszisztéma építése.
Középvállalatokra fókuszálnak, fiókhálózat nélkül
A BinX fő ügyfélköre az erősebb középvállalatok köréből kerül ki. Ezek a cégek összetettebb pénzügyi igényekkel rendelkeznek, amelyeket a BinX innovatív szolgáltatásaival igyekszik kielégíteni. A legnagyobb ügyfelek tranzakciós volumene éves szinten meghaladja a 2 milliárd forintot is.
Egy biztos: fiókhálózatot a jövőben sem terveznek nyitni, sem készpénzt, sem ATM-eket nem fognak kezelni. Ehelyett továbbra is a digitális megoldásokban hisznek, melyekkel gyorsan, kényelmesen és megbízhatóan tudják kiszolgálni ügyfeleiket.
(Címlapkép: BinX)