2020. 05. 07.



Gabriella Erdei

Mesélj a kezdetről, hogy indult az ügynökség?

Lassan 30 évvel ezelőtt ügynökségi oldalon kezdtem, majd idővel átkerültem az ügyféloldalra, ahol egy évtizeden át különböző multinacionális cégek (British American Tobacco, Microsoft) PR vezetői székében gyűjtöttem a tapasztalatokat. Egy idő után azt éreztem, hogy többre vágyom, és sokéves ügyféloldali tapasztalattal a hátam mögött pontosan tudom, hogy mit vár el az ügyfél.

Elkezdtem tudatosan készülni a saját ügynökségem létrehozására, első lépésként visszatértem az ügynökségi oldalra az Akció Csoport révén. Amikor 5 évvel később a tulajdonosok eladták a csoportot, megalapítottam a Twist Communication Kft.-t. Egyébként a jelenlegi kollégáim nagy részével már az Akció PR ügynökségnél is együtt dolgoztunk.

Vezető márkák hazai stratégiai partnerei vagytok és nagyon változatos ügyfélkört tudhattok magatokénak. Minek köszönhetitek ezt a sokszínű portfóliót?

Divatipari cégektől kezdve a vegyipari és IT cégekig a legkülönfélébb profilú ügyfelekkel dolgozunk. Az IT szektor a Microsoft-os múlt hozadéka, adott volt a tudás és a kapcsolatrendszer is. A CSR gyakorlat a British American Tobacco-tól ered, de ez a terület egyébként is a szívügyem. Az ARC Plakátkiállítás kommunikációját 15 éve mi csináljuk (ez még Akciós örökség), és az egyik legnagyobb gumigyártó cég  CSR stratégiáját is én követtem el, pilot programként, amit azóta számos ország átvett.

Hogy miért ennyire színes a paletta? A legtöbb cég, akivel együtt dolgoztunk, rögtön tovább is ajánlott minket. És sokszor előfordult az is, hogy ha egy cég kommunikációs vezetője céget váltott, vitt minket magával az új helyére is.

Egy ideje jól látszik, hogy csökken a klasszikus PR és kommunikációs eszközök jelentősége. Ti milyen technikákban hisztek?

Az én felfogásomban a PR egy komplex kommunikációs menedzsment feladat, amely középpontjában egy nagyon erőteljes problémamegoldó gondolkodásmód áll. Ahol valamennyi kommunikációs területnek megvan a maga szerepe és feladata. Ahol az egyes területek/eszközök nem alá-, és fölérendeltségi viszonyban állnak egymással, hanem szinergiába olvadva segítik az ügyfeleket az aktuális problémáik megoldásában.

Természetesen az eszközök nagyon másak, mint akár csak 5 éve, mondhatjuk, hogy alapjaiban változott meg a kommunikáció. A klasszikus sajtóközlemény-sajtótájékoztató formációtól egy sokkal integráltabb megközelítésig, problémamegoldásig jutottunk el, ahol a digitalizáció szerepe egyre nagyobb.

Ma a kommunikáció gerince a storytelling. A fogyasztókat ma már nem elég egyoldalúan megszólítani, közösséget kell építeni belőlük, meg kell harcolni a lojalitásukért.

Ehhez pedig párbeszédre, hiteles tartalomra van szükség. És mindennek a fokmérője az idő, a gyorsaság lett! A megváltozott marketingcélok és médiafogyasztási szokások törvényszerűen hozták magukkal a kommunikációs eszközök változását.

Mi abban hiszünk, hogy minden ügyfélhez kreatívan kell megtalálni a leginkább hozzá, illetve a problémájához illő hatékony kommunikációs eszközök kombinációját.

Hogyan hat a koronavírus a cégek PR tevékenységére és kommunikációjára?

A kríziskommunikációs munkáink aránya nagyon megnőtt, ami mostanra ugyan lecsengőben van, de számítunk a gazdaság újraindítását követően még egy erőteljesebb válságkommunikációs hullámra. Az első sokk után több ügyfelünk is elindított valamilyen társadalmi/ segítő programot, ezek kommunikációjában mi társadalmi munka keretében segítünk. A rendezvényekhez kapcsolódó munkáink egyelőre szünetelnek.

És hogy alakul a piac? Mik a kilátások?

Arról teljesen felesleges beszélni, hogy kiket érinthet ez a válság, nyilvánvalóan a gazdaság egészét. Amit nem tudunk, hogy az ügyfeleinket milyen mértékben fogja érinteni, és hogyan fogják kezelni a kialakult helyzetet. A legtöbb, amit most tehetünk, hogy rugalmasan állunk az új kihívások elé és alkalmazkodunk a megváltozott körülményekhez.

Úgy látom, hogy most a kisebb kommunikációs cégek piaci előnyhöz juthatnak a kedvezőbb árak, és a rugalmasabb ügyfélkezelés miatt.

Az biztos, hogy a marketingkommunikációs szakmának komoly kihívásokkal kell szembenéznie a következő pár évben. Az ügyfeleknek először újra kell indítaniuk a normál napi működést, de újra kell definiálni önmagukat, a működésüket, a célcsoportjaikat is. És ehhez idő kell. Mi mindenben segítjük őket, hogy ez az időszak minél rövidebb legyen.

Milyen hatással van a kényszerű home office a hétköznapokra, az operatív folyamataitokra?

Szerencsére a mi munkánk jelentős része gond nélkül elvégezhető ilyen keretek között is, de azért nagyon várjuk már, hogy személyesen is találkozhassunk az ügyfeleinkkel. A járvány időszakában kifejezetten jól jön, hogy már az év eleje óta online szerződünk, nagy változást hozott a működésünkbe. A szerződéseket és a számlákat is így kezeljük, a napi szintű postára járásból heti lett.

Mindent, amit kézzel alá lehet, már elektronikusan írunk alá.



A PR-ban is egyre hangsúlyosabb a digitalizáció