A Lightyear befektetési platform legfrissebb kutatása szerint a befektetők többsége már nem elsősorban nyugdíjas éveire, hanem passzív jövedelemforrásokra törekszik. A trend hazánkban is megfigyelhető: a befektetők kétharmada passzív jövedelmet vár a befektetéseitől. A befektetések célja a korai nyugdíjbavonulás is manapság.
A hosszú távú befektetések célja egyre kevésbé a nyugdíj, és egyre inkább az, hogy a pénz önmagát gyarapítsa. A Lightyear platform kutatása szerint ma már a felhasználók 68 százaléka törekszik passzív jövedelemre. A nyugdíjba vonulás ugyanakkor továbbra is fontos szempont, viszont megváltoztak az igények: a válaszadók mindössze 37 százaléka számol azzal, hogy a hagyományos életkorban fog nyugdíjba vonulni.
A pénzügyi függetlenség elérése és a korai nyugdíjba vonulás – ismertebb nevén FIRE – sokaknál elsődleges céllá lépett elő. A felmérésben részt vevő európai válaszadók 46 százaléka tartja ezt fontos pénzügyi céljának. A legtöbb felhasználó úgy véli, a passzív befektetések stabil pénzáramlást biztosíthatnak, és növelik az anyagi rugalmasságot hosszú távon – derül ki a Lightyear kutatási vezetőjének, Somogyi Flórának értékeléséből.
Magyarország sem kivétel, a befektetések új célt kaptak
A hazai válaszadók – szám szerint több mint 500 fő – hasonló preferenciákat mutatnak: 67 százalékuk a passzív jövedelem elérését nevezte meg befektetési célként. Bár a FIRE célcsoport aránya nálunk kisebb (33 százalék), az ETF-ek iránti érdeklődés így is figyelemre méltó: 82 százalékuk tart ilyen típusú befektetést, ami megegyezik az európai átlagos eredményekkel.
A Lightyear magyar felhasználói bázisa jellemzően fiatalabb, diplomás férfiakból áll. A válaszadók 60 százaléka a 25–44 éves korosztályból került ki, 87 százalékuk férfi, többségük budapesti vagy agglomerációs lakos. A válaszadók közel 80 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel.
Passzív stratégiák és ETF-ek dominanciája
A platformon a legnépszerűbb befektetési forma továbbra is az ETF, különösen a passzív, indexkövető típusok. A magyar válaszadók 60 százaléka alkalmaz ilyen stratégiát, 72 százalékuk fektet részvényekbe, és 63 százaléknak van – jellemzően magyar – államkötvénye is.
A globális adatok szerint a felhasználók 59 százaléka követ passzív stratégiát, míg 44 százalékuk osztalékra vagy más jövedelemtípusokra optimalizálja portfólióját. A klasszikus növekedési szemlélet (50 százalék) mellett kisebb az érdeklődés a momentum- vagy kontrariánus stratégiák iránt.
A Lightyear új szakaszba lépett
A platform az elmúlt időszakban látványos fejlődésen ment keresztül. Júniusban jelentették be, hogy sikeresen lezárták Series B finanszírozási körüket, amellyel több mint 30 millió dollár friss tőkéhez jutottak – a befektetők között a Lightspeed és a Mosaic Ventures is megjelent.
Ezt megelőzően Magyarországon Balogh Petya, az egyik legismertebb magyar angyalbefektető is csatlakozott a céghez stratégiai partnerként. A Lightyear célja, hogy hosszú távon Európa vezető vagyonépítő platformjává váljon, és ehhez olyan befektetői gondolkodást kíván meghonosítani, amely túlmutat a spekuláción.
Az új forrásokat a Lightyear nemcsak bővülésre, hanem technológiai fejlesztésekre is fordítja. Külön figyelmet kap a mesterséges intelligencia integrálása, amely segítheti a felhasználók edukációját és az egyedi befektetési célokhoz szabott ajánlások létrehozását.
(Forrás: Lightyear sajtóközlemény)
(Címlapkép: Lightyear)