Lendületes évet zárt az Egyesült Királyság egyik legismertebb digitális bankja, a Monzo. A fintech cég először lépte át az egymilliárd fontos bevételi küszöböt, miközben nyeresége is háromszorosára nőtt. A pénzügyi sikerek mellett a vállalat nagy lépésekre készül. A jövőben európai és amerikai terjeszkedést, valamint tőzsdei bevezetést tervez.
Rekordév a számok tükrében
A Monzo 2015-ben indult úttörő szereplőként a brit fintech szektorban, azóta pedig a digitális bankolás egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. A 2024–2025-ös pénzügyi év minden szempontból kiemelkedő volt a vállalat számára. Az éves árbevétele elérte az 1,2 milliárd fontot, ami 48 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A cég emellett 60,5 millió fontos adózás utáni eredményt könyvelt el, ami több mint négyszerese a 2024-ben elért 13,9 milliós profitnak. 2024 volt az első év, amikor a Monzo nyereségesen zárt – azóta pedig látványosan felgyorsult a pénzügyi stabilizáció.
A vállalat ügyfélállománya is tovább bővült. Napjainkban körülbelül 12 millió felhasználóval rendelkezik. Az ügyfélbetétek összege elérte a 16,6 milliárd fontot, ami 48 százalékos éves növekedés. A teljes eszközállomány 18,3 milliárd fontra emelkedett, ami szintén kiemelkedő, 41 százalékos bővülést jelent. A dolgozói létszám is nőtt. Egy év alatt csaknem kétszáz fővel bővült a csapat, jelenleg 3934 alkalmazott dolgozik a cégnél. A vállalat dinamikus növekedését jól mutatja az is, hogy 2024 októberében egy másodlagos részvényértékesítés során a Monzót 4,5 milliárd fontra értékelték a befektetők.
Tőzsdére készülve: európai és amerikai terjeszkedési tervek
A Monzo nemcsak stabil pénzügyi eredményekkel, hanem ambiciózus növekedési stratégiával is rendelkezik. A vállalat vezetése már tavaly jelezte, hogy tőzsdére kíván lépni, azonban a pontos időpontot és helyszínt még nem határozták meg. Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok egyaránt szóba jöhet mint potenciális IPO-helyszín. Az amerikai tőzsdei jelenlét nem lenne meglepő lépés, tekintettel arra, hogy a Monzo már elindította amerikai terjeszkedését. A globális jelenlét növelése stratégiai célként szerepel a cég napirendjén.
Európában Írország lesz az első központ. Az Írországban bejegyzett leányvállalaton keresztül tervezik megvetni a lábukat az európai piacon. Ez a stratégia nemcsak a Brexit utáni szabályozási környezethez való alkalmazkodást szolgálja, hanem hosszabb távon lehetőséget nyújt az EU-piaci penetráció növelésére is. A Monzo korábban már jelezte, hogy a kontinensen – különösen Németországban, Franciaországban és Hollandiában – is jelentős keresletet tapasztal a digitális banki szolgáltatások iránt.
Az Egyesült Államokban még komoly kihívásokkal kell szembenézniük, különösen a versenytársak – például a Chime, a SoFi vagy a Revolut – által uralt piacon. Ugyanakkor a Monzo egyedi megközelítése és erős ügyfélélményre építő szolgáltatásai jó eséllyel kínálnak alternatívát a hagyományos banki kínálattal szemben.
Egyszerű app, hatékony működés, stabil növekedés hajtják a Monzo sikerét
A Monzo sikere mögött több tényező is áll. Egyrészt kiemelkedő ügyfélélményt kínál. A mobilalkalmazás egyszerű, gyors, és intuitív kezelőfelülettel rendelkezik, amelyet az ügyfelek egyre inkább elvárnak a modern pénzügyi szolgáltatóktól. Másrészt a cég hatékonyan használja a digitális technológiákat az ügyfélszolgálattól kezdve a költségkontrollig, így költségelőnyt is élvezhet a hagyományos bankokkal szemben.
A Monzo üzleti modellje a lendületes növekedésen túl egyre stabilabb pénzügyi alapokon nyugszik. Egyre inkább képes nemcsak új ügyfeleket bevonzani, hanem értéket is termelni számukra és részvényesei számára egyaránt. Ha a nemzetközi terjeszkedés és az IPO sikeresen valósul meg, a Monzo könnyen a következő globális fintech óriássá válhat.
A Monzo példája jól mutatja, hogy a digitális bankok nemcsak fenntarthatóvá válhatnak, hanem kifejezetten nyereséges, növekedésorientált vállalkozásokká is alakulhatnak. A bevételi és nyereségi rekordok, valamint az ambiciózus nemzetközi tervek arra utalnak, hogy a Monzo készen áll arra, hogy a fintech szektorból kilépve egy sokkal szélesebb banki piacon is meghatározó szereplő legyen. A következő nagy lépés az IPO lehet és az azzal járó globális figyelem.
(Forrás: Finextra)
(Címlapkép: Depositphotos)