A bankok többsége már elköteleződött a generatív AI mellett

Világszerte egyre több bank épít be generatív AI megoldásokat a napi működésébe, derült ki a Temenos egy friss kutatásából. A 400 bank megkérdezésén alapuló kérdőív szerint már minden második pénzintézet legalább kísérleti fázisban használja a technológiát. A nagybankok élen járnak, a cél pedig leggyakrabban az ügyfélélmény és a belső hatékonyság javítása.

A generatív AI térnyerése a bankszektorban

Miközben a bankszektor régóta alkalmaz különféle mesterséges intelligenciára épülő megoldásokat, a generatív AI (genAI) térhódítása új korszakot nyitott a technológia felhasználásában. A Temenos megbízásából készült nemzetközi felmérésben 400 bankot kérdeztek meg a genAI jelenlegi vagy tervezett bevezetéséről. A válaszadó pénzintézetek 11 százaléka már aktívan használ generatív AI-t, további 43 százalék pedig jelenleg is dolgozik az implementáción.

A technológia elterjedése leginkább a nagyobb bankok körében figyelhető meg. Az 50 milliárd dollár feletti eszközállománnyal rendelkező intézmények háromnegyede már tervezi, hogy élesíti a technológiát. Az egészen nagy, 250 milliárd dollárt is meghaladó bankoknál ez az arány 79 százalékra emelkedik. Ezzel szemben a kisebb, 10 milliárd dollár alatti eszközzel rendelkező szereplők közül mindössze 4-ből 1 készül hasonlóra.

A felhasználási célok világosan mutatják, hogy a bankok mit remélnek a genAI-tól. A válaszadók 64 százaléka az ügyfélélmény javítását, 58 százalék az ügyfélszolgálat támogatását, míg 55 százalék a belső hatékonyság növelését jelölte meg fő motivációknak

Ki felügyeli a gépi döntéshozatalt?

A válaszadók 42 százaléka számolt be arról, hogy dedikált csapatot hozott létre a generatív AI bevezetésének koordinálására. A informatikai stratégiáért, rendszerekért és technológiai fejlesztésekért felelős felsővezető (Chief Information Officer) vagy a biztonsági igazgató (Chief Security Officer) a leggyakoribb felelősök a bankon belül a genAI projektekért. Néhány esetben azonban új pozíció is létrejött: a válaszadó bankok 8 százalékánál például külön AI igazgató (Chief AI Officer) irányítja a folyamatokat.

Érdekesség, hogy a legtöbb bank kevesebb mint egy év alatt megszerezte a szükséges belső jóváhagyásokat a genAI-projektek elindítására. Ez a bankszektor szokásos tempójához képest kiemelkedően gyorsnak számít. „Ez a sebesség is azt mutatja, hogy a bankok komolyan veszik a versenyhelyzetet” – mondta Isabelle Guis, a Temenos marketingvezetője a madridi Temenos Community Forumon.

A versenytől való félelem hajtja előre a szektort

A kutatásból az is kiderül, hogy a technológia bevezetése mögött sokszor stratégiai félelem áll. Tízből nyolc bank úgy véli, aki nem építi be az AI-t a működésébe, versenyhátrányba kerül. A válaszadók 60 százaléka arra számít, hogy a jövőben az emberek és az AI együtt dolgoznak majd a bankokon belül, különösen az úgynevezett „agentic AI” megoldások terjedésével.

A felmérés a jövőbeni technológiai beruházások irányait is feltérképezte. A legtöbben az ügyfélvédelemre (84 százalék), a működési hatékonyságra (81 százalék), a rendszerek integrációjára (75 százalék) és adatelemzésre (73 százalék) fordítanának többet. A kutatás szerint az intézmények többsége a piaci változásokhoz való gyors alkalmazkodás képességét is fejlesztené: a bankok 57 százaléka erre külön is kiemelt figyelmet fordítana.

Forrás: ABA Banking Journal

Címlapkép: depositphotos