Az időzítés minden – a nulladik órától régiós terjeszkedésben kell gondolkodni?

[ad_1]



2019. 10. 24.



Gabriella Erdei

Egy-egy jó ötlet gazdaságilag kifizetődő működtetéséhez megfelelő méretű piac is kell, a kezdő vállalkozások számára éppen ezért vonzó a közép-kelet-európai és a visegrádi régió. Habár a kihívások nagyjából minden országban azonosak, az új termékek megfeleltetése során mélyre kell ásni, hiszen a részletszabályok mellett a helyi szokások és jogi kultúra is rejt buktatókat.

A képen Volom Sára, a Photon ügyvezetője; Csillik Timur, a Rendi ügyvezetője; Tossenberger Tamás, a Startup Campus kommunikációs és nemzetközi programokért felelős vezetője és dr. Romhány Gergely, a Trustchain Systems Kft. ügyvezetője – fotó: HEPA

– Azt gondolhatnánk, hogy magyar cégként ma már milyen könnyű piacot építeni a régióban, de ha ugyanolyan területen egy cseh vagy osztrák társasággal versenyzünk, nekünk mindig többet kell teljesíteni – mondta dr. Romhány Gergely, a Magyar startupok esélyei a Kárpát-medencében – lehetőségek és kihívások c. panelbeszélgetésen a Kárpát EXPOrt-on.

A Trustchain Systems Kft. ügyvezetője kiemelte: a külföldi partnerek és befektetők még egy kevésbé jó megoldás esetén is hajlamosak inkább azt a céget választani, amellyel megegyezik az anyanyelvük, csak azért, mert így nem kell kilépni a komfort zónájukból.

A nyelvi kérdések mellett a szerződéses és üzleti feltételrendszerekre jellemző régiós különbségekre is fel kell készülni, “át kell törni azt a gátat, hogy magyar cégként érkezünk”.

A 2 évvel ezelőtt alakult Photon célpiaca is a V4 és a közép-kelet-európai régió, a nemzetközi működés előkészítéséhez jövőre kezdenek. – A fotós-videós szektorban is megfigyelhető, hogy az új cégek először inkább Angliában terjeszkednek, vagyis a régiós piac még kiaknázatlan, nem aggódunk a versenytársak száma miatt – hangsúlyozta Volom Sára ügyvezető. A tehetséges fotósokat a potenciális ügyféllel összekapcsoló online platform a következő 1 évben végzi el a piackutatást és a termékük célpiacra csiszolását.

Az online takarítás-közvetítő startup, a Rendi 2015 augusztusában indult el itthon, egy évvel később pedig Lengyelországban is megjelent a szolgáltatásaival. – A kezdetektől az a célunk, hogy ne csak a magyar, hanem a közép-kelet-európai háztartásokba is bekerüljünk – magyarázta Csillik Timur alapító. – Nyugat-Európában olyan szintű versenytársak vannak, akikkel nem tudnánk felvenni itthonról a versenyt, de a 40 milliós lengyel piac még „szűz terület” – tette hozzá. A lengyelországi terjeszkedés elsőre azonban mégsem ment jól, hiába a hasonló kultúra és átlagjövedelem. 

– 2016. júniusban megkaptuk a tőkebefektetést, kiépítettük a portfóliót, megcsináltuk az 1.0-s weboldalt és a mögöttes tartalmat. Ambiciózus alkat révén azt gondoltam, hogy a hazai eredményeink bárhol reprodukálhatóak. Elindítottuk a szolgáltatást, majd nagyjából negyed év múlva le is kellett lőni az egészet, mert sokkal magasabb volt a veszteség, mint amivel az elején terveztünk. Ezzel egyébként a magyar lábat is eléggé megsebesítettük – mondta a Rendi alapítója. 

A startupoknak minél szélesebb körben kell validálni a piaci igényt, hogy minél valósabb képet kaphassanak róla – fotó: HEPA

A Rendi a 2016-os lengyel indulását megelőzően nem végzett piackutatást a célcsoportra vonatkozóan, a magyar struktúra alapján kezdték meg a működésüket, majd kiderült, hogy teljesen más közönség, a férfi szegmens ugyanis sokkal erősebb. “Amikor jövőre ismét elindulunk a lengyel piacon, sokkal fókuszáltabban tesszük”.

A TrustChain tavaly nyáron kapott második körös befektetést a Hiventurestől, és azt a döntést hozták, hogy nem lépnek csak a magyar piacra, mindenképpen kell még egy ország a régión belül. – Az üzleti stratégiánk elsődleges pontja volt, hogy nemzetközi piacban gondolkodunk, hiszen nemzetközi szerződéskötéssel foglalkozunk – mondta dr. Romhány Gergely, aki szerint sok vállalkozás belefut abba a hibába, hogy túl sokáig vár a külföldi nyitással.

Kell, hogy a hazai piacon már nagyjából biztonságosan működjön az adott cég és elérjen egy kiszámítható árbevételt, viszont nemzetközi validáció nélkül soha nem fogunk teljes képet kapni a cégben/termékben lévő valós üzleti potenciálról.

– Mi rengeteget kutattunk, viszont a piacra lépést követően teljesen átalakult a célcsoportunk a kapott visszajelzések alapján – fűzte hozzá a TrustChain ügyvezetője. Szerinte a legjobb piackutatás az, amikor egy minimális befektetéssel már tesztelhető az adott szolgáltatás piaci fogadtatása. – Ha már a kötelező jogi és customer support kérdések adottak, el kell kezdeni egy kinti operáció működtetését, hogy azonnal lehessen mérni, hogy van-e a szolgáltatásra kereslet, valóban van-e értelme azzal az országgal foglalkozni.

A TrustChain a magyar mellett a cseh és az osztrák piacon is jelen van, a nemzetközi nyitás gyorsításában pedig olyan stratégiai partnereknek is szerepe volt, akik az adott ország ismert technológiai szolgáltatói vagy ügyvédi irodái. Az inkubátor és akcelerátor programok további lehetőséget jelentenek az induló vállalkozásoknak a helyi piac sajátosságainak lemérésében, valamint a kapcsolatrendszer kiépítésében. – Így történt nálunk ez Csehország és Ausztria esetében is, de már tervezzük, hogy becsatlakozunk lengyel, szlovák és román akcelerátor programokba is – árulta el dr. Romhány Gergely.



[ad_2]

Source link