Az Amazon és a Fintech

A CB Insights legutóbbi elemzéséről rádióműsort is készítettünk, valamint lefordítottuk a teljes anyagot. Az eredeti cikket itt találjátok, a podcast-hez pedig kattintsatok ide.

Minden amit tudnod kell az Amazon pénzügyi szektoron belüli tevékenységeiről

Fizetési megoldásoktól, hitelezésen és bizotsításokon keresztül egészen folyószámlák kiállításáig támadja a pénzügyi szektort az Amazon, konvencionális banki elemek nélkül. A következő sorokban feltárunk mindent amit az Amazon törekvéseiről tudunk ami a szektort illeti, valamint azt is, hogy merre tarthat ez a folyamat.

Februárban, Alex Rampell (Andreessen Horowitz partnere) úgy értekezett a technológiai óriásról mint a legfélelmetesebb jelenleg a piacon.

Először fontos megértenünk a cég stratégiáját a szektorban. A mintákat megfigyelve és elemezve következtethetünk az Amazon jövőben kiteljesedő ambícióira. A kutatásaink eredményeire alapozva nehéz volna azt állítani, hogy a következő generációs bankot építik, de az világos, hogy fókuszban vannak pénzügyi termékeik, amik erősítik stratégiai céljukat: növelni a részvételt az Amazon ökoszisztémájában.

Ennek érdekében a cég számos eszközt épített és indított, amik célzottan kívánnak segíteni a következőkön:

– Növelni a kereskedők számát, és lehetővé tenni, hogy többet adjanak el

– Növelni a vásárlók számát, és lehetővé tenni, hogy többet költsenek

– Csökkenteni a vásárlás/eladás közötti súrlódás

Ezzel párhuzamosan számos befektetést intéztek, főleg nemzetközi piacra összpontosulva (pl.: India, Mexikó), ahol a friss partnerek segíthetik a cég stratégiai céljait.

 

Összegezve láthatjuk; ezek a termékek, fejlesztések és beruházások nem egy tradicionális bankká válás első lépései. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy saját ügyfeleinek (kereskedőinek és vásárlóiknak) építenek egy az alapvető pénzügyi szolgáltatásokat magába foglaló, modern bankolási élményt nyújtó megoldást.

Termékstratégia

Az Amazon kísérletezéssel és az azokra épített tapasztalataiból meghatározó alapokat épített szerte a pénzügyi szektorban, és később láthatjuk: ezeknek mind szerepük van jelenlegi stratégiájukban.

Amazon Payments

A cég az utóbbi években agresszívan fektetett fizetési infrastruktúrába és szolgáltatásokba. Ez nem meglepő az Amazon legfőbb, e-commerce üzletágát tekintve. A pénzmozgások optimalizálása kulcsfontosságú prioritás az Amazonnak, mind saját magukra nézve, mind vásárlóikra. Előbbinek fontos a készpénz-hatékonyság, míg utóbbinak a probléma és akadálymentes pénzhasználat.

Mára az Amazon Pay már digitális pénztárcát és fizetési hálózatot is kínál vásárlói és kereskedői számára. Bár az Amazon Pay a cég legfrissebb terméke a pénzügyi szektorban, próbálkoztak már korábban hasonló, funkcionális fizetési megoldással a múltban.

Az Amazon első köztudott próbálkozása; a Pay with Amazon, 2007-ben startolt. Ugyan ebben az évben a cég felvásárolta a TextPayMe nevű, P2P mobil szolgáltatást amit 2011-ben Amazon Webpay-ként indítottak újra.

Utóbbi nem bizonyult vonzónak a felhasználszervetók számára, így a projektet 2014-ben leállították. Valószínű, hogy a cég túl hamar vágott bele a P2P fizetési megoldásokba.

Szintén 2007-ben investáltak a Bill Me Later nevű, korai fintech platformba, ami nagy beszállítóknak adott lehetőséget rugalmas pénzügyi szolgáltatások nyújtására. Annak ellenére, hogy a platformot 2008-ban a rivális PayPal felvásárolta, a cég továbbra is fókuszban hagyta a hasonló szolgáltatásokat, megoldásokat.

Az utóbbi években a cég számos megoldást alkalmazott, hogy erősítsék a fizetési élményt platformukon. Ilyen például a már említett digitális pénztárca az Amazon Pay-en keresztül, az elbukott GoPago mobilfizetéses applikáció mögött álló tehetség megszerzése, és a számos saját fejlesztések is.

 

Metrikák:

Terítéken az Amazon Pay, digitális pénztárca vásárlóknak és fizetési hálózat kereskedőknek.

A felhasználók kiszolgálásán túl a fizetési megoldások ugyancsak vonzóak ha a piac egészét vesszük figyelembe. Csak a kártyahasználati díjak 90 milliárd dolláros üzletet jelentenek a bankok, kibocsátók (Visa, MasterCard) és fizetés-feldolgozók számára.

A cég nemrégiben bejelentette, hogy a kártyakibcsátóktól befolyt megtakarításokat disztribútálná a kiskereskedői között, így versenyezve a piaci árakkal. Az e fajta versenyszellem egyértelmű eleme a cég stratégiájának.

Annak ellenére, hogy híresen diszkrétek és számaikat inkább nem publikálják, a cég legfrissebb riportjai szerint az Amazon Pay 33 millió felhasználóval rendelkezik 170 országból. A szolgáltatáson átfolyó fizetések mérete a lehetőségek bővítése után új volumenre mereteződött. A bővülésben szerepet kaptak olyan szolgáltatások mint az állami szerveket érintő fizetések rendezése, biztosítások, utazás és szórakoztatás valamint jótékonysági lehetőségek.

Az Amazon sikeresnek mondható portfóliójából hibás lépések is olvashatóak. Legnevezetesebb bukásuk az Amazon Local Register. A két rivális, a PayPal és a Square mintája alapján készült kártya olvasó sikertelen volt, a kereskedők nem szívesen osztottak meg a teljes körű üzleti működést a céggel, annak ellenére, hogy a szolgáltatás árazása versenyképes volt. 2015-ben be is jelentették a szolgáltatás leállítását. A kísérlet sikertelen volt, még az alacsonyabb árak ellenére is.

Végül a elstartolt a Pay With Amazon, aminek funkciója mobilon és webes felületen érhető el. Célja a fizetési lehetőségek kiterjesztése globálisan a digitális térben. A feladatkörre ellátására külön csapat épült. Élére az ex-PayPal-os Patrick Gauthier került aki a megbukott a fizetési projektekre a következőkkel reagált: “Amit az emberek nem vesznek észre vagy értenek meg velünk kapcsolatban, az az, hogy a mi receptünkben a sikerhez helyet kap az ismeretlenbe és bizonytalanban való kísérletezés, ha elbukunk és majd ötletet merítűnk, amiről azt gondoljuk sikerhez vezethet, újra próbálkozunk.”

A jövő:

 Amazon Go: a cég titkos fegyvere?

A termékfejlesztés mindig is az Amazon arzenáljának éles fegyvere lesz, az Amazon Go pedig otthont ad annak egyik legizgalmasabb, biometrikára alapuló fejlesztésére.

A “Just Walk Out” technológia gépi tanulást valamint számos szenzort használ, hogy a fizetés valóban problémamentes és kényelmes legyen. A technológia már a múltban is a cég fókuszában állt.

A “Just Walk Out” az Amazon App-ban érhető el és lehetővé teszi, hogy a vásárlók a nélkül hagyják el a bevásárló boltot, hogy fizikailag fizettek volna.

Ez a technológia meg mindig béta fázisban van, de a cég további 6 üzletet nyitna 2018-ban. Annak ellenére hogy az Amazonra nem jellemző a saját fejlesztésű technológia piaci értékesítése, nem lenne meglepő ha ez esetben kivételt tennének és más boltokban is integrálnák fejlesztésüket.

Amazon Cash

A program egy áthidaló megoldást nyújt online az kereskedelemben használt debit és credit kártyás fizetések és a offline kereskedelemben alkalmazott ajándék kártyás vagy készpénzes fizetés között.

Az Amazon Cash 2017-ben startolt és lehetővé teszi, hogy a vásárlók egy digitális számlára letétbe helyezzenek készpénzt. Mindehhez egy megvásárolni kívánt termék vonalkódját kell prezentálni.

Az Amazon stratégiái között jelen van az alulbankolt vagy akár banki szolgáltatásokkal nem rendelkező népesség, így az Amazon Cash tökéletesen illik az elképzelésbe. A felhasználónak csupán internet kapcsolat kell valamint egy nyomtató.

Az Egyesült Államokban az alul vagy nem bankolt háztartások számát 33.5 millióra esztimálják. Ez a vásárló bázis az Amazon Cash előtt érintetlen volt az online kereskedő számára.

Mióta elindultak a szolgáltatással a cég fontosabb fejlesztéseket is eszközölt, amiket az alábbi ábra demonstrál:

2018-ban megerősítették partnerségüket a Coinstar-al, hogy lehetővé tegyék a visszajáróból való aprópénz letétbe helyezését kioszkokon keresztül. A pénzt az Amazon Cash-en keresztül lehet elérni .

 

A kioszkok megtalálhatóak bevásárló boltokban, még a rivális Walmart üzleteiben is. Ez motiválhatja a felhasználókat, hogy többet költsenek a cég platformján, és szintén tökéletesen illik az Amazon ökoszisztémáját erősíteni kívánó stratégiába.

A Coinstar-nak közel húszezer kioskja aktív, amik széles körben jelen vannak nagy üzletláncokban valamint pénzügyi intézetekben. A cél, hogy évente ötezer kioskot frissítsenek az új szolgáltatással, ha ez sikeres akkor elképzelhető, hogy az Amazon további kioszkok után néz.

Amazon Allowance: egy gyerekbarát megoldás

Az alul bankoltak célbavételén felül a cég a következő generációt is szem előtt tartja.

2015-ben az Amazon Cash alatt megjelent az Amazon Allowance. Szülői beleegyezéssel a gyerekek létrehozhatják saját számlájukat amire a szülők küldhetnek pénzt és követhetik a pénzmozgásokat, így felügyelve a folyamatot.

A cég nemrégiben további befektetéseket intézett annak érdekében, hogy a platform még jobban nyisson a fiatalok felé.

2017 decemberében 16 millió dollárt fektettek a Greenlight Financial-be, ami egy alternatív kártya kibocsátó fiatalokkal a fókuszban. A számlákat egy mobilos alkalmazással lehet managelni. 2018 tavaszán a Greenlight Financial bejelentése alapján a cég felhasználó bázisa mintegy 300%-al növekedett a befektetést követően.

A Greenlight Financial kiegészíti az Amazon kezdeményezését a fiatal vásárlók megszerzése terén.

Annak ellenére, hogy hivatalos bejelentés nem történt, úgy tűnik, hogy az Amazon teljesen integrálja a Greenlight Financial-t Amazon Allowance-be, így kiterjesztve a fiatalok lehetőségeit szolgáltatáson belül.

Metrikák:

A cég nem nyilatkozott felhasználó bázisról ami az Amazon Cash-t illeti, de az nyilvánvaló, hogy a piaci potenciál nagy.

A nemzetközi piac számai is vonzóak lehetnek: Indiában mintegy 190 millió ember nem használ banki szolgáltatásokat, Mexikóban a bankszámlával nem rendelkező felnőtt lakosság százalékos mérete 37%. Az Amazon Cash egy kiváló lehetőség ezeknek az eddig érintetlen de potenciális vásárlók megszerzésére és a platform növekedésére.

Jövő fejlesztések:

A cég számos módon növelheti Amazon Cash programját. Szóba jöhetnek további bevásárlóközpontok, egyetemek és egyéb magas látogatottságú lokációk. Továbbá a Whole Foods üzleteiben még számos kioszkok telepítésre kerülhetnek, így erősítve a Coinstar-al kötött partnerséget.

Amazon Lending

Jeff Bezos informatívabb volt a cég hitelezést nyújtó szolgáltatásaival kapcsolatban mint az egyéb pénzügyi termékeket illetően.

2016-os résztulajdonosoknak írt levelében hangsúlyozta a cég céljait a hitelezésben való terjeszkedésről, amiben a partner bankokkal való együttműködés kap leginkább szerepet.

Mára a cég hitelezési szolgáltatásai jelen vannak az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Japánban valamint Indiában.

Amazon SMB

A szolgáltatás 2011-ben indult, eredetileg kis üzleteket kívánt segíteni pénzügyeikben valamint abban, hogy többet tudjanak eladni. A CNBC értesülése szerint 2018 márciusában az Amazon Landing partnerséget kötött a Bank of America-val, hogy hitelezést nyújtsanak, aminek mérete ezer dollártól akár hétszázötvenezer dollárig terjedhet.

A szolgáltatás indulása óta a cég 3 milliárd dollárt folyósított 20 ezer vállalatnak. Ennek egyharmada 2017-ben államokbeli üzleteket érintett.

A cég továbbra is fókuszált a nemzetközi piacon való terjeszkedésre. A Bank of America-val hasonlatos partnerségeket keres Indiában és Mexikóban is.

Amazon Consumer Lending

Az Amazon Prime kártyák két célt szolgálnak: növelni a Prime felhasználók számát és az eladásokat a piactéren. A termék vonzóbbá tétele érdekében számos extrát adtak a termékhez ami kizárólag a Prime felhasználóknak érhető el, ami szintén erősíti a cég piacát, ahogyan a vásárlók lojalitását is.

A vásárlói oldalon Prime és nem Prime felhasználók számára is bocsátottak ki kártyaféléket:

– Amazon Prime Store Card

2015-ben indulva, partnerségben a Synchrony Bank-al, a kártya az első kizárólag Prime felhasználók számára elérhető termék, ami 5%-os pénzvisszafizetést tartalmaz az Amazon platformján történő vásárláskor.

-Amazon Store Card

A Prime Store Card nem Prime felhasználók számára, limitált funkciókkal.

-Amazon Prime Rewards Visa Signature Card

2017-ben indulva, partnerségben a Visa-val a kártya 5%-os visszatérítést kinál az Amazon platformon illetve a Whole Foods üzleteiben, 2%-os térítést benzinkutaknál és éttermeknél, valamint 1%-os térítést bárhol máshol.

-Amazon Visa Credit Card

A Prime Rewards nem Prime felhasználók számára. 3%-os térítés az Amazon platformján, 2%-os térítés benzinkutaknál és éttermeknél, valamint 1%-os bárhol máshol.

-Amazon Reload

Egy feltölthető kártya kizárólag Prime felhasználóknak. 2%-os térítés Amazonos vásárlásokkor.

Jövő

A Visa kártyák megjelenése azt vetíti előre, hogy célba vették a minden napi használatra is alkalmas kártya termékek piacát.

Amazon következő tervei

Amíg a fizetések, készpénz és hitelezés terén már jól látszanak a cég lépései, a pénzügyi szektorban más irányba is terjeszkedhetnek.

Checking Accounts

Márciusban kiszivárgott források szerint az Amazon kapcsolatban áll a JPMorgan-el illetve a Capital One-al, hogy egy folyószámlához hasonló terméket építsenek.

A folyósítás fő platformja az Amazon Cash szolgáltatás. Már 2004-ben voltak kezdeményezések és korai próbálkozások bankszámlákkal valamint prepaid kártyákkal való összekötésre.

Biztosítás

A cég még nem indított hivatalosan biztosítási terméket de érdeklődés látható oldalukról.

Első próbálkozásuk 2016-ban az Amazon Protect volt, egy white-label szolgáltatás az Egyesült Királyságban, ami baleset és lopás biztosítást kínál olyan eszközökre mint telefonok vagy akár háztartási eszközök. Azóta a szolgáltatás kiterjedt Spanyolországba, Olaszországba, Németországba és Franiaországba is..

2018 májusában a cég egy 12 millió dolláros befektetést intézett az indiai Acko-ba, ami tradicionális autó és bicikli biztosításokat nyújt, de egyre inkább fókuszál az online gazdaságra, azon belül is gyorsan, akár utazás közben is intézhető biztosításokra. Az indiai biztosító vezetője a következőkkel illette az új befektető érkezését:

“Az ötlet, hogy valamilyen módon közreműködjünk a jövőben. Egy viszonylag új biztosító társaság vagyunk, és az Amazon értéket és potenciált lát programunkban.

Az Egyesült Államokon kívül

 A cég előszeretettel lép be feltörekvő kezdeményezésekbe, amik kiteljesedve tovább erősítik azt.

Ezek a kezdeményezéseket a középosztálybeliek számának növekedése, valamint a mobilia és internet adaptációja teszi különösen vonzóvá a piacot.

Az Államokon kívül a két fő csomópont a fent említettek alapján India és Mexikó.

India

India növekedése kulcsfontosságú az Amazon szélesebb piaci stratégiájában. A cég jelenlegi befektetési célja 7 milliárd dollár, ami 2 milliárdos plusz a két évvel ezelőtti tervekhez képest.

A fentieken felül számos fintech kezdeményezés köthető a cég stratégiájához, például kis- és középvállalkozások hitelezése is ebbe a halmazba esik.

Mergers and Acquisitions

 A cég befektetései és felvásárlásai eltörpülnek ha azokat összehasonlítjuk a szélesebb portfólióval. Globálisan csupán 8 tőkeberuházásról és 2 felvásárlásról beszélhetünk. A 8 beruházás közül 7 indiai vállalkozást érint, ami nem meglepő figyelembe véve az Amazon indiai térségben való terjeszkedési terveit.

Fizetések

 Hasonlóan az államokbeli stratégiához, Indiában is fókuszban van a pénzmozgások optimalizálása, hogy így növeljék a piactéri eladásokat.

2016 első negyedévében felvásárolták az Emvantage Payments-et, amit hamar integráltak az Amazon Pay-be, ahol digitális pénztárca formájában indult újra ugyanazon év Decemberében.7

A cég bejelentette azt is, hogy további nagyszabású befektetéseket terveznek digitális fizetési fronton, növelve a teljes összeget 105 millió dollárra. Ezen kívül további befektetések startupokba és termékfejlesztések várhatóak.

2018 januárjában az Amazon Pay elindította a Doorstep szolgáltatását, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználók feltöltsék digitális pénztárcájukat olyan szolgáltatásokért cserébe, mint étel kiszállítá vagy számlabefizetés.

2016 harmadik negyedévében a cég befektetett a Qwikcilver-be, egy prepaid és ajándékkártya szolgáltatóba. Az ajándékkártya-szolgáltatás azóta beépítésre került az Amazon Pay rendszerébe.

2018 második negyedévében a Qwikcliver partnerséget kötött a Xiaomi-val, és együtt fejlesztenek elektronikus ajándék kártyákat, amik az Amazon rendszerébe vannak bedrótozva.

2018 májusában a cég a MasterCard-al közösen fektetett 8 millió dollárt a ToneTag-be, ami kontakt nélküli fizetéseket tesz lehetővé kereskedőknek és vásárlóknak egyaránt. A rendszer integrálva lesz az Amazon Pay-be, ami a ToneTag 50 milliós felhasználó bázisát az elérhetővé teszi az Amazon számára. Ez a partnerség az offline kereskedelemben is mérföldkőnek számít, amit az államokbeli piacon egy évtized volt felállítani.

Kölcsönzés

 A cég egyik első tőkeberuházás 2018-ban egy 22 millió dolláros befektetés volt a Capital Float-ba, ami egy platform kkv-k számára nyújtott kölcsönökkel. A befektetést követően a cég 80,000 felhasználóról 300 városban és havi átlagban 10.000 folyósított kölcsönről számolt be, a folyósított kölcsönök összértéke pedig 170 millió dollár.

Ez a befektetés kiegészíti a cég tervét ami a kkv szektor támogatását illeti. Múlt év szeptemberében a Bank of Baroda partnerségével online kereskedőknek szánt kölcsönöket kibocsátó programot indítottak, hogy segítsék a beszállítókat lehetőségeik kiterjesztésével.

Júniusban egy kísérleti kölcsön programot indítottak Indiában, aminek keretein belül eladók és kölcsönzőknek nyújtanak kölcsönt.

Biztosítás

 Az Amazon legutóbbi befektetése a fintech piacon egy 12 millió dollárt érő üzlet volt egy a fentiekben már említett insurtech startup-al, az Acko-val.

Mexico

Az indiai pénzügyi szektorban való terjeszkedésből a sok értékes tapasztalatot a cég Mexikóban is alkalmazni kívánja.

2017 márciusa óta az Amazon elindította a az Amazon Prime, Amazon Cash és Amazon Cash debit kártya szolgáltatásait. Ezek mind támogatják a cég alapgondolatát miszerint a felhasználókat online kell megszerezni majd a kártyás szolgáltatásokkal és az azokhoz hasonlókkal lojalitást építeni.

Az Amazon Cash 2017 októberében indult. Hasonlóan az államokbeli modellhez, a felhasználóknak lehetőségük van feltölteni kártyáikat bevásárló boltokban és kisboltokban (pl.: 7-Eleven). Ehhez hasonló működési elv alapján 2018 márciusában a Grupo Financiero Banorte mexikói bankkal új kártya szolgáltatást indítottak, nevezetesen az Amazon Recargable-t.

A cégnek komoly kiaknázatlan területet kínál Mexikó. Az ország lakosságának nagy része nem bankol és nincs hozzáférése online fizetési megoldásokhoz, valamint a preferált fizetési megoldásokat 90%-al uralja a készpénzes fizetés.

Szóbeszédek: Mi lesz az Amazon következő lépése?

Ha van valami, amit megtanulhattunk az Amazontól, akkor az az, hogy soha ne mondd, hogy soha. Miután kiszivárgott a hír, hogy az Amazon egy folyószámla-szerű terméket szeretne a piacra dobni, az Amazon és a bankolás szóösszetétel említése a sajtóban meghaladta a 600-at.

Következzenek az ezzel kapcsolatos említésre méltó szóbeszédek a nagyvilágból:

Szóbeszéd: Állítólag megbeszélések folynak az Amazonon berkein belül, hogy otthonbiztosítási szolgáltatásokat tervez bevezetni

Forrás: 2018 június, The Information

Miért érdekes: A szóbeszéd egy ismeretlen forrásra hivatkozik, amely megemlíti, hogy az Amazon biztosítási szolgáltatást tervez bevezetni a hálózatba kapcsolt otthoni okoseszközökre. Azonban egyetlen jelenleg a piacon lévő terméke vagy befektetése sem kapcsolódik a biztosítási piachoz, legalábbis az USA-ban. Miközben a vállalat insurtech beruházásokat indított Indiában (beleértve az Acko-t), és partnerségi kapcsolat keretében kínálja az Amazon Protect szolgáltatást az EU-ban, valószínűtlennek tűnik, hogy a meglévő otthoni biztosítási termékek forgalmazója.

 

Szóbeszéd: Az Amazon be akar szállni a jelzáloghitelezésbe

Forrás: 2018 március, Housing Wire

 

Miért érdekes:Bár az Amazon nem tett konkrét bejelentést a terveiről, azonban számos stratégiai munkaerő felvételt hajtott végre a hitelezési részlegén, különösképpen fókuszálva a jelzáloghitelezés területére. A cég az újonnan megalakított jelzáloghitelezési részlegéhez már vezetőt is kinevezett. Emellett számos otthoni szolgáltatási üzletággal rendelkezik, mint az Alexa, a Prime streaming és az Amazon Fire Stick, és ez lehet a következő lépése az otthoni szolgáltatások bővítésében.

 

Szóbeszéd: Az Amazon be akar lépni az egészségbiztosítási piacra

Forrás: 2018 január, Engadget

 

Miért érdekes: Az USA-ban az Amazon bejelentette, hogy csatlakozna a JP Morgan és a Berkshire Hathaway cégek új munkavállalói egészségbiztosítási programjaihoz. Azóta nincs újabb frissítés a hírről. Azonban több arra utaló jelzés érkezett az Amazon háza tájáról, hogy komolyan vizsgálják az egészségügyi piacot. Tavaly nyáron a cég több belső pozíciót hirdetett meg egy új titkos csapatban, ez az úgynevezett “1492-es csapat”, amely az egészségügyi adatok lehetséges felhasználását vizsgálja. Az Amazon szintén befektetett egy rákkutatással foglalkozó startupba a Graalba, valamint részt vett a cég 914 millió dolláros tőkeinjekcióval záródó B finanszírozási körében 2017 első negyedévében, továbbá egy egészség- és élettudományi igazgatót nevezett ki, akit a távoli Box-tól csábított át.

 

Szóbeszéd: A Ripple segít az Amazonnak a határon átnyúló fizetések lebonyolításában

Forrás: 2018 május, CryptoDaily

 

Miért érdekes:Bár a kriptovaluták iránt nagy kereslet mutatkozott a 2017-es év során, a világ pénzügyi szolgáltatóinak vezetői – köztük a JPMorgan vezérigazgatója, Jamie Dimon és a Berkshire Hathaway vezérigazgatója, Warren Buffett – ennek nagy részét a tömeges spekulációnak tulajdonították. Az Amazon híres arról, hogy szokatlan megközelítést alkalmaz az ügyfelek érzékeny pontjait érintő kérdések megoldásában, ezért nem lenne meglepő, ha pénzügyi szolgáltatási termékeiben bevezetné a blockchain technológia alkalmazását.

 

Szóbeszéd: Az Amazon és PayPal a bankfelügyelti hatóságokkal tárgyalnak szolgáltatási portfoliójuk kiterjesztéséről

Forrás: 2017 december, American Banker

 

Miért érdekes:Az Amazon és néhányan a FAMGA (Facebook, Amazon, Microsoft, Google, Apple) tagjai közül a címlapokra kerültek azzal a szóbeszéddel kapcsolatban, hogy komolyabban terveznek a pénzügyi szolgáltatások piacára belépni. A szkeptikusok ezt visszautasítják, arra hivatkozva, hogy a szabályozási környezet komplexitása gátolni fogja őket ebben. A hírek miszerint ezek a cégek keresik a kapcsolatot a pénzügyi szabályozó hatóságokkal arra enged következtetni, hogy a szabályozás nem gátja a cégek piacra lépésének, inkább csak akadályozó tényezője, továbbá az amerikai banki felügyeleti szervvel az OCC-vel (Office of the Comptroller of the Currency) való tárgyalás egy módja a párbeszéd fenntartásának és a problémákon való továbblendülésnek.

A találkozó óta az OCC egy olyan központilag alkalmazandó fintech alapszabályt készít elő az olyan technológiai cégek számára mint például az Amazon, amely a tech cégek számára egy korlátozott (de egyetemes) pénzügyi engedélyt adna, szemben a jelenlegi államról államra történő jóváhagyással.

 

Szóbeszéd: Az Amazon megvásárolja a Capital One-t

Forrás: 2017 február, American Banker

 

Miért érdekes:Ez a pletyka volt az egyik legkorábbi, ami azt sugallta, hogy az Amazon vásárolna egy bankot. Az Amazon mérlegében tekintélyes összegű készpénz szerepel, amit könnyedén fel tud használni egy kisebb regionális bank felvásárlására. A Capital One már most is az AWS felhőjében működik, és további befektetéseket szeretne eszközölni a személyes pénzügyekbe, így ez egy jó üzleti kombináció lehet.

344/5000

 

ZÁRÓ GONDOLATOK

 

Az Amazon pénzügyi szolgáltatási stratégiája a vállalat legfontosabb központi stratégiai céljának támogatására összpontosított: növelni mind a vásárlók, mind az eladók részvételét platformján.

 

A gyakorlatban az Amazon sokkal nagyobb mértékben támaszkodott a belső termékfejlesztésre a pénzügyi szolgáltatási kínálatának bővítése során, mint a partnerségre, M&A tevékenységre (fúzió és felvásárlás) vagy befektetésekre.A FAMGA unokatestvéreihez képest (amelyek sokkal aktívabbak voltak M & A és befektetési fronton), ez egy meglepő stratégiai döntés. Ami azonban nem meglepő, hogy az Amazon módszeresen ad kezdő vállalatoknak korai fázisban befektetéseket, továbbá befektet és táplál hosszú távú termékvonalakat.

 

Egy kicsit távolabbról tekintve, láthatjuk, hogy az Amazon Bank hogyan fog kinézni – számos kulcsfontosságú pénzügyi szolgáltatási terméke, amely elsősorban az Amazon felhasználói részére lesz hasznos, lehetővé teszi majd számukra, hogy könnyebben vásároljanak, értékesítsenek és bonyolítsanak le tranzakciókat, mint bármely más platformon.

Ez a potenciális Amazon Bank aggodalomra kell, hogy okot adjon a hagyományos piaci szereplőknek. Ha a történelem mutatott már hasznos tanulságot, akkor azt, hogy az Amazon először központi termékportfoliót hoz létre magának, ahol az egyetlen és legfontosabb ügyfél saját maga. Ez volt a helyzet az AWS-sel is, aminek létrehozása a saját belső felhőszolgáltatási kapacitásának a javításából eredt, majd később külső ügyfelek és vállalatok számára is elérhetővé tette. Az Amazon csak évek során felépített és tökéletességre fejlesztett termékcsoportokat dob piacra és teszi elérhetővé azt más ügyfelek számára is.

Addigra azonban valószínűleg már túl késő lesz azoknak a szolgáltatóknak, akik nem reagáltak időben.

 

Suppan Miklós